طرح موضوع نظام پیشنهادها در معاونت راهبردی ریاست جمهوری

مشاور رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور از طرح موضوع نظام پیشنهادها در معاونت راهبردی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: مقرر شده است که جلسه ای با معاون راهبردی ریاست جمهوری در این خصوص برگزار شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، سیدحسن مهدوی فر، مشاور رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور در دومین نشست شورای سیاستگذاری هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهاد ها با هدف جهش سازمانی با مشارکت کارکنان که به میزبانی سازمان اداری و امور استخدامی در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت فعالیت بیشتر نهاد مجری (سازمان جهاد دانشگاهی تهران)، فعالیت دیگر سازمان های همکار را نیز ضروری برشمرد و گفت: چنان چه نگاه بنیادین به مسائل وجود داشته باشد دیگر موضوعات می تواند سازوکار برنامه ای و ساختاری اش توسط سازمان های همکار اجرا شود.

وی با بیان این که می توان برای اجرایی کردن ماده 20 قانون سازمان اداری و امور استخدامی به دستگاه ها نامه ای زده شود و دستگاه ها را در این باره فعال کرد، در ادامه بیان کرد: برای انجام اصولی کار ها باید کار راهبردی برای داشتن جهش های مختلف انجام شود بنابراین طرح موضوع در معاونت راهبردی می تواند به ایجاد کارگروه های مشخص که اعضای آن همین اعضای شورای سیاستگذاری هستند منجر شود.

مشاور رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور با تأکید بر این که باید از فرصت ها و پتانسیل های موجود به خوبی استفاده کرد، گفت: مجلس شورای اسلامی از دیگر فرصت های موجود است که می توان به کمک آن ها میزان اثربخشی را ارزیابی کرد.

استفاده از ظرفیت های دو وزارتخانه فرهنگساز

مهدوی فر با بیان این که می توان نخستین گام ها را از طریق وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری دو وزارتخانه فرهنگساز برداشت، افزود: برای پیشبرد کار شاید لازم باشد شخصاً وارد عمل شویم باید سازمان مجری و همکار بیش از اینها فعال باشند.

در ادامه نشست، جمال رحیمیان، رئیس شورای سیاستگذاری هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهاد ها این همکاری، همراهی و همدلی را برای پیشبرد کار ارزشمند و ستودنی دانست و اظهار کرد: هر چه بیشتر با این ادبیات آشنا می شوم، بیشتر اهمیت وجود نظام پیشنهاد ها برای برطرف کردن مشکلات، بهسازی، خلاقیت و ایجاد انگیزه در مواجهه با چالش ها را درک می کنم.

وی، با تأکید بر این که باید نظام پیشنهاد ها در دولت به طور جدی مطرح شود و اجازه داده نشود که این مهم در سکوت و خفا بماند، در ادامه تصریح کرد که باید با پیگیری مجدانه نظام پیشنهاد ها احیاء شود و من در این باره از هیچ فعالیتی دریغ نخواهم کرد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، پیشنهاد داد که با توجه به چالش جدی ناترازی انرژی محور اصلی همایش امسال به این موضوع اختصاص داده شود.

تیمور مرجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم وفرهنگ هم موضوع ناترازی را موضوعی همه گیر برشمرد و در ادامه با طرح این پرسش که چرا نظام پیشنهاد ها پس از برگزاری 17 دوره به طور شایسته موفق نبوده است؟ گفت: این در حالی است که ما نیازمند به کارگیری پیشنهاد های نوآور و ایده های نو هستیم.

وی با انتقاد از حضور نداشتن برخی سازمان ها و ارگان های مهم نظیر آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری که می توانند فرهنگ نظام پیشنهاد ها را در مدارس و دانشگاه ها نهادینه کنند، در ادامه تصریح کرد که باید درباره راه کار همراه کردن این وزارتخانه ها چاره ای اندیشیده شود.

دبیر علمی همایش با تأکید مجدد بر این که ناترازی شامل همه موارد در زندگی می شود، در ادامه توضیح داد که سونامی سالمندی در آینده، ناترازی بین نسلی، ناترازی در حمل و نقل، ناترازی در استفاده از سواحل بوموسی به عنوان منطقه سوق الجیشی با فاصله 30 مایلی با شارجه و ... همگی شامل ناترازی می شوند جای پرسش اینجاست که چرا دستگاه های مختلف برای برطرف کردن این ناترازی ها اقدامی نمی کنند؟.

مرجانی با بیان این که سازمان های کلیدی که می توانند آغازگر این حرکت باشند در این نشست حضور ندارند، ادامه داد: با آسیب شناسی می توان به خوبی دریافت که تاکنون چه قدم هایی باید برداشته می شده که نشده است؟ شاید یکی از علل آن تنهایی جهاد دانشگاهی تهران در برگزاری این رویداد است.

وی نظام پیشنهادها، فرصت ها، چالش ها و تعالی سازمانی، تأثیر جبران خدمات و توسعه نظام پیشنهادها، نظام پیشنهادها، ارتقای سرمایه انسانی و انگیزش را از محور های تعیین شده برای این دوره از همایش برشمرد و افزود: از دیگر محور های این همایش می توان به رابطه سبک رهبری سازمانی و توسعه نظام پیشنهادها، فرهنگ سازمانی و نظام پیشنهادها، هوش مصنوعی در اثربخشی نظام پیشنهادها، شایستگی سرمایه انسانی و تأثیر آن در اثربخشی نظام پیشنهاد ها و نظام پیشنهاد ها و سکوت سازمانی اشاره کرد.

دبیر علمی همایش، با اعتقاد به این که این محور های تعیین شده انگیزه ای برای ارائه پیشنهاد ایجاد نمی کند، گفت: باید آموزش و پرورش و آموزش عالی را به عنوان دو وزارتخانه فرهنگساز مکلف کرد تا در این زمینه مطلب بیاورند.

در ادامه نشست، محمد ذاکری، رئیس امور برنامه ریزی و نوآوری اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با طرح این پرسش که چرا نظام پیشنهاد ها در نظام اجرایی ما جدی گرفته نمی شود؟ گفت: باید از مدیران ارشد سازمانی پرسیده شود که چه انتظاراتی از نظام پیشنهاد ها دارند که برآورده نشده است؟ شاید مشکل از آن جا ناشی می شود که نظام پیشنهاد ها به مشکلات واقعی سازمان ها معطوف نمی شود.

وی با اشاره به همه گیر بودن این مشکل در سیستم های مدیریتی که برنامه ای در ستاد طراحی و ابلاغ می شود، اما بلافاصله در لایه های اجرایی به سمت فرمالیته شدن حرکت می کند، در ادامه خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد برای آن که پاسخی به نهاد های بالادستی و نظارتی داده شود فعالیت های هم اندکی انجام شود که عموماً نتیجه بخش هم نیست.

رئیس امور برنامه ریزی و نوآوری اداری سازمان اداری و امور استخدامی کشور با بیان این که باید عوامل تسهیل گر استقرار نظام پیشنهاد ها بررسی و ارزیابی شود، گفت: بخشی از علل موفق نبودن این نظام را باید در آسیب شناسی گذشته آن جست و جو کرد.

ذاکری محور های همایش را زیبا، اما صرفاً مناسب برای کار های پژوهشی دانست و خاطرنشان کرد: این موضوعات برای هیچ مدیر ارشد و میانی جذاب نیست.

وی افزود: از برنامه های آینده نزدیک ما استفاده از ظرفیت نظام پیشنهاد ها برای حل مسئله ناترازی انرژی دست کم در ساختمان های همین سازمان است که راهکار هایی بیابیم تا به هر میزان از مصرف انرژی در سازمان اداری و استخدامی کاسته شود تا در صورت امکان این روش ها در سطح کلان نیز تسری داده شود.

اظهار تأسف از بومی نشدن واژه های وارداتی

رضا خانی، سرپرست دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با بیان این که نباید در این مسیر گرفتار واژه های وارداتی نظیر چابک سازی، چالاک سازی، کوچک سازی و یا برون سپاری شد، در ادامه تصریح کرد: این واژه های وارداتی متأسفانه در ایران بومی سازی نشده است.

خانی، اولویت دارترین موضوع دیگر را پیوند دادن فرهنگ سازمانی با نظام پیشنهاد ها دانست و بیان کرد: آن چه که من طی سه دهه با آن روبه رو بوده ام؛ ایمان نداشتن و عدم اعتقاد و باور مدیران به مقوله نظام بررسی و پذیرش پیشنهاد ها بوده است و از این رو ما باید پیش از پرداختن به مسائلی، چون هوش مصنوعی و نظایر آن، ابتدا باید با فرهنگ سازی درباره نظام پیشنهاد ها مدیران را در این خصوص حساس کنیم، در این راستا سازمان امور اداری و استخدامی کشور می تواند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد تا از بستر های فرهنگی، هنری و تبلیغی استفاده شود و با تهیه تیزر های سینمایی، چاپ کتاب های مرتبط، مطبوعات، ساخت کلیپ، ترسیم کاریکاتور یا حتی خوشنویسی، گام های نخست برای اهمیت دادن به نظام پیشنهاد ها را برداریم.

سرپرست دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خلأ بعدی را نبود ضمانت اجرایی برای اجرای نظام پیشنهاد ها برشمرد و افزود: برای عملیاتی کردن پیشنهاد های مصوب، مدیران عمدتاً کمبود منابع مالی و اعتباری، منابع انسانی و فضای اداری را از موانع جدی برای اجرا ذکر می کنند.

وی در ادامه از سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواست که دست کم در ویرایش جدید از بخشنامه، دستگاه های اجرایی مکلف شوند حداقل یکی از دستور جلسات شورای راهبری تحول اداری خود را در سال، به بررسی و تصویب پیشنهاد ها اختصاص دهند.

خانی، آمادگی خود را برای اطلاع رسانی این همایش و جشنواره به سازمان های وابسته به دستگاه خود اعلام کرد و گفت: البته اطلاع رسانی صحیح، منوط به اطمینان از فعالیت کمیته ها در سازمان ها و داشتن اطلاعات کافی درباره اهداف، محورها، آثار و برکات این همایش است.

در ادامه نشست، مرتضی بخشایش، مدیرکل دفتر مدیریت بهره وری و نوسازی اداری وزارت نیرو با بیان این که مدیران ارشد همواره به موضوعاتی می پردازند که مشکلی را حل کند، ادامه داد: این موضوع که نظام پیشنهاد ها می تواند مشکلی را برطرف کند در اذهان مدیران ارشد ما شکل نگرفته است در حالی که باید کوشید که طرز فکر مدیران در این باره تغییر کند و نظام پیشنهاد ها هم کارآمد شود.

ناترازی ها تنها محدود به انرژی نیست

وی، با بیان این که نباید ناترازی را تنها محدود به انرژی دانست، در ادامه تصریح کرد: در ناترازی ها تنظیمات به درستی انجام نمی شود برای این منظور باید به همه وجوه نگاه جامعی داشت نه آن که با طرح ناترازی انرژی تنها به فکر افزایش تولید و کاهش مصرف بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بهره وری و نوسازی اداری وزارت نیرو با اعتقاد به این که باید به نقش نظام پیشنهاد ها در ارتقای فعالیت های حکمرانی به عنوان ابزاری برای مدیریت مشارکتی توجه کرد، در ادامه افزود: باید چگونگی مشارکت انجمن ها و نهاد های غیردولتی در نظام پیشنهاد ها را بررسی کرد.

بخشایش با انتقاد از این که نظام پیشنهاد ها به شدت درون سازمانی شده است، گفت: حال آن که در سازمان های دولتی و حتی عمومی سازمان ها با مردم سروکار دارند و حتی می توان از پیشنهاد های دیگر سازمان ها در ارتقای بهره وری استفاده کرد.

وی با بیان این که ناترازی برق تنها ریشه در مسأله تولید ندارد، در ادامه تصریح کرد که ریشه های دیگری مثل منابع انسانی، حکمرانی، سرمایه گذاری و... هم وجود دارد. به عنوان مثال، سال هاست سازمان اداری و استخدامی به بخش برق مجوز استخدامی نداده یعنی این سازمان هم در بروز ناترازی ها نقش داشته است.

سیدسبحان لواسانی، رئیس امور پژوهش منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست با اشاره به دستورالعمل اصلاح نظام اداری رئیس جمهور گفت: در فصل توسعه منابع انسانی بند 5 و 6 بر نظام مشارکت و مدیریت دانش تأکید شده است که امید می رود از این موضوع به درستی استفاده شود.

وی با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی به محاق رفتن نظام پیشنهاد ها و نظام مشارکت دست کم در شرکت ملی گاز ایران گفت: متأسفانه رویکرد شرکت ملی گاز ایران در این باره دوگانه است بدین معنا که مدیران ستادی و عملیاتی این شرکت رویکرد کاملاً متفاوتی دارند در شرکت های عملیاتی پیشنهاد های کارکنان به اصول نتایج ملموس منتج می شود، اما در سطح ستادی نظیر وزارتخانه نتایج و برکات این نظام هنوز برای مدیران ارشد ملموس نیست پس رویکرد حمایتی هم ندارند.

رئیس امور پژوهش منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که برای چندین سال نظام انگیزشی درباره نظام پیشنهاد ها در شرکت ملی گاز ایران وجود نداشته است، ادامه داد: بدین ترتیب مدیران عامل شرکت های عملیاتی از اختیارات خارج شمول خود استفاده می کند، اما در بخش ستادی حمیتی برای احیای آن وجود ندارد.

لواسانی محور پیشنهادی برای این همایش را تأثیر عوامل انگیزشی در تعالی نظام پیشنهاد ها و ارائه مدل های بهبود برشمرد و افزود: بدین ترتیب تا حدودی بهانه های مدیران ستادی ما به نظام پیشنهاد ها (نظام مدیریت مشارکتی) برطرف می شود و این تفکر که این نظام محلی برای درآمد است از اذهان آن ها پاک می شود.

به گفته وی، وجود یک نظام انگیزشی، ضابطه مند و ساختارمند به حل این موضوع کمک خواهد کرد.

در ادامه این نشست، حمیدرضا قیصری، مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و بهره وری توانیر با بیان این که در حال جمع آوری پیشنهاد های برتر و حضور فعال در همایش و جشنواره هستیم، گفت: از خواسته های دکتر قاسمی گنجاندن مدیریت مصرف در سرفصل های این همایش است تا پیشنهاد های خوبی در این باره دریافت کنیم.

وی با بیان این که مدتی است در حوزه نفت گاز و نیرو با ناترازی نیروی انسانی هم مواجه هستیم، در ادامه اظهار کرد: به عنوان کارکنان دولت با ناترازی پرداخت و تورم هم روبه رویم. هم اکنون سیستم اداری ما از نیروی انسانی کارآمد تهی شده است.

قیصری، بحث نظام پیشنهاد ها را منوط به باور مدیریتی برشمرد و افزود: هم اکنون همه توجهات معطوف به چیستی و چگونگی نظام پیشنهاد ها است شاید هیچ سنجه ای برای صلاحیت حرفه ای در سیستم مدیریتی وجود ندارد تا در این باره مدیر پاسخگو باشد. شاید مدیران ارشد ارائه پیشنهاد از سوی کارکنان را دلیلی بر ضعف مدیریتی خود می دانند و دلیل دیگر بی توجهی مدیران ارشد به نظام پیشنهاد ها گرفتاری به امور اجرایی و روزمرگی است.

به گفته وی، باید در بخش صلاحیت حرفه ای و تغییر نگرش سیستم مدیریتی به نظام پیشنهاد ها کار کرد.

مجتبی نوری، مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه، فن آوری اطلاعات شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست با اعتقاد به این که برای رسیدن نظام پیشنهاد ها به بلوغ لازم به مشارکت بخش مدنی جامعه نیازمندیم، گفت: با انجام هر کار مدنی و مردمی می توان انتظار داشت که به بلوغ لازم نزدیکتر شده ایم.

توجه به موضوع بهره وری

وی با انتقاد از نبود ضمانت اجرایی مناسب و ناکافی بودن انگیزه منابع انسانی گفت: پیشنهاد مشخص من برای این همایش افزودن دو محور حول آسیب شناسی و استقرار نظام پیشنهاد ها در سازمان های مختلف است.

نوری با تأکید بر ضرورت همراهی NGO ها و سازمان های مردم نهاد و اتاق بازرگانی در ادامه تصریح کرد که باید دست کم دو انجمن علمی مرتبط با موضوع در جلسه حضور می داشت هر چه به سمت فضا های حکمرانی مطلوب حرکت بکنیم می توان انتظار داشت عملکرد هم بهتر شود. من معتقدم بهره وری باید جزو راهبرد های همایش امسال باشد که مورد تأکید در برنامه توسعه هفتم نیز است.

مدیرکل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران ارتقاء بهره وری را از راهبرد های حل مسئله ناترازی برشمرد و افزود: موضوع بهره وری هم به صورت عام و هم به صورت خاص شامل همه دستگاه ها و بخش خصوصی و غیر دولتی نیز می شود برای ارتقای بهره وری در هر بخشی باید نظام مدیریت نوآوری داشته باشیم و بخش خصوصی و باید مردم را با خود همراه کنیم.

در ادامه نشست، حمید خواجه نژاد، مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور نیز در دومین نشست شورای سیاستگذاری «هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهاد ها با هدف جهش سازمانی با مشارکت کارکنان» با بیان این که در حال حاضر سکوت سازمانی و بی تفاوتی برخی کارکنان نسبت به مجموعه های کاری شان مشهود است، گفت: به عنوان یک فرد رسانه ای تصورم این است که بخشی از این اشکال به نوع نگاه مدیریت در سازمان برمی گردد. همچنان معدود مدیرانی بر این باورند که نباید به پرسنل روی خوش نشان دهند تا در قبال سازمان و نحوه مدیریت آن ابراز نظر کنند، بنابراین به نظام پیشنهاد ها هم اعتقادی ندارند.

وی، نبود گوش شنوا یا ضعف در هنر شنیدن مؤثر در سازمان را علت دیگر این وضعیت برشمرد و افزود: نبود سازوکار مناسب دریافت نظرات و ندادن بازخورد به کارکنان فعال و همچنین، فقدان نظام جبران متناسب با هر ایده و پیشنهاد مطلوب، موجب سکوت سازمانی شده است.

خواجه نژاد در ادامه تصریح کرد: برخی پرسنل در سازمان ها هم شاید بنا بر تجربه های ناکام گذشته، دیگر تمایلی به مشارکت در تصمیمات سازمان ندارند. گاهی نیز پیشنهاد پرسنل تنها به بهبود شرایط اداری و دریافتی همکاران، محدود مانده است.

وی افزود: در گام نخست برای مشارکت طلبی نیروی انسانی و فعال کردن آن ها در تصمیم سازی های سازمانی ابتدا لازم است که همه کارکنان به چشم انداز، اهداف، اسناد بالادستی و تکالیف قانونی نظیر برنامه هفتم پیشرفت واقف باشند، این در حالی است که شاهدیم گاهی نه تنها چنین نیست بلکه کارکنان حتی از رویکرد مدیران جدید سازمان متبوع خود نیز بی اطلاع یا کم اطلاع هستند.

خواجه نژاد با اشاره به ضرورت وجود نظام جبران متناسب در قبال پیشنهادها، گفت: ممکن است پیشنهاد خوبی هم از سوی همکاری ارائه شود که لازم است جبران در خور شأنی برای وی دیده شود. نظام جبران به شکل مستقیم و غیرمستقیم، باید افراد را تشویق کند و صدالبته چه بهتر که به شکل عمومی در بین تمام همکاران انجام پذیرد تا موجب تشویق دیگر همکاران نیز شود.

وی با انتقاد از این که چرا پیشنهاد ها باید ابتدا پشت در های بسته بررسی و غربال و سپس به دیگر حوزه ها ارجاع شود، گفت: کارکنان را باید به این باور برسانیم که پیشنهادهایشان در فضایی شفاف، کارشناسی و به دور از نگاه سلیقه ای بررسی و نتیجه آن اعلام می شود و قرار نیست این پیشنهاد را دیگری به نام خود کند.

مشاور وزیر کشور با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در کشور گفت: در نظام پیشنهاد ها می توان به شکل از بالا به پائین، همکاران را برای دریافت ایده ها و پیشنهاد ها درگیر کرد و برای این مسئله روز، می توان با در دستور کار گذاشتن آن، برای صرفه جویی و مدیریت بهینه مصرف پیشنهاد های کاربردی و اثربخش دریافت کرد.

خواجه نژاد افزود: شکل گیری نظام پیشنهاد ها اتفاق مبارکی است که می تواند به افزایش احساس تعلق به سازمان و اعتبار دستگاه منجر شود، بنابراین همه باید خود را ذی نفع ارتقای دستگاه بدانند و همراستا با اهداف سازمان، بی تفاوتی و سکوت سازمانی را شکست.

وی بیان کرد: تغییر را باید از خودمان آغاز کنیم، پس چه خوب است که دست اندرکاران این رویداد، نحوه برگزاری همایش و جشنواره را نیز براساس پیشنهاد کارکنان خلاق و صاحب ایده دولت، برنامه ریزی و مطابق خواسته اکثریت اجرا کنند.

زهره طاهرخانی، معاون پژوهش و فن آوری سازمان جهاددانشگاهی تهران نیز با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی نظام پیشنهاد ها نبود تعهد، مدیریت و حمایت مدیران ارشد از این نظام را از علل اجرای ناموفق این نظام برشمرد و گفت: فعالیت نکردن در خصوص فرهنگ سازی در این حوزه و ناتوانی در ایجاد انگیزه لازم در کارکنان به علت وجود فرآیند های پیچیده و زمان بر نبود سیستم های تشویقی متناسب به پیشنهاددهندگان و بحث ارزیابی و بهبود مستمر پیشنهاد از دیگر علل موفق نبودن نظام پیشنهاد ها بوده است.

انتهای پیام

نظرات

captcha