ایتالیا: ماسک نقشی در آزادی خبرنگار ایتالیایی در ایران نداشت
«آنتونیو تایانی» وزیر خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد «ایلان ماسک» در مذاکرات میان رم و تهران برای آزادی «چچیلیا سالا» خبرنگار ایتالیایی از ایران هیچ نقشی نداشته است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: جهاد تبیین درسی است که از ائمه اطهار(ع) از جمله حضرت موسی بن جعفر(ع) آموخته ایم که دشمن ممکن است از مواجهه و برخورد چهره به چهره با مردم منع کند، اما باز هم می توانیم از فرصت ها به خوبی استفاده کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار ایکنا از قم در پاسخ به اینکه امام کاظم(ع) چگونه در زندگی خویش جهاد تبیین داشتند، با تسلیت سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) اظهار کرد: زندگی پر از درس و نور این امام همام می تواند سرمشقی باشد برای آنچه در زیارت عاشورا و سایر دعاها از خداوند می خواهیم «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ یعنی خدایا مرا در این مقام که هستم از آنان قرار ده که درود و رحمت و مغفرتت شامل حال آنهاست پروردگارا مرا به آیین محمد و آل اطهارش زنده بدار و رحلتم را به آن آیین بمیران.»
وی گفت: یک انسان می تواند 14 سال از عمر خود را دور از خانواده و مردم در زندان هارون باشد، اما وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام دهد؛ مقام معظم رهبری همه را به جهاد تبیین توصیه می کنند و این درسی است که از ائمه اطهار(ع) از جمله حضرت موسی بن جعفر(ع) آموخته ایم که دشمن ممکن است از مواجهه و برخورد چهره به چهره با مردم منع کند اما باز هم می توانیم از فرصت ها به خوبی استفاده کنیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اظهار کرد: براساس آنچه در تاریخ آمده، هر زندانبانی که بر حضرت موسی بن جعفر(ع) در زندان می گذاشتند، به دلیل سیره عملی و بصیرت و نحوه برخورد ایشان با آن ها موجب می شد که دشمن مجبور شود، زندانبان را تغییر و زندانبان سفاک دیگری را برای نگهبانی از زندان امام(ع) قرار دهد، زیرا آن ها تحت تأثیر برخورد، رفتار و گفتار امام(ع) قرار می گرفتند و این سخنان را به بیرون از زندان منتقل می کردند که در می یابیم تبیین و تبلیغ دین در زندان نیز میسر است.
وی گفت: هارون در پایان عمر امام موسی کاظم(ع) دست به دامن یهودیان شد و سندی بن شاهک را انتخاب کرد که دیگر از سوی امام(ع) هدایت نشود، در حالی که با نفوذ کلام ایشان، وی نیز هدایت شد، بنابراین حضرت را مسموم کردند که امام کاظم(ع) از طریق جهان غیب این را دریافت و به جهان منتقل کرد.
کرمی با بیان اینکه در دعاهای حضرت مشاهده می کنیم که ایشان برای رحلت از این دنیا و ورود به دنیای دیگر دعا می کرد، افزود: زمانی که امام موسی کاظم(ع) مشاهده می کند که راه جهاد تبیین کاملاً بسته شده است و راهی برای ایفای مسئولیت اجتماعی نیست و نمی تواند نقش امامت را برای مردم ایفا کند و با شهادتش راه جدیدی برای جهاد تبیین باز می شود، از خداوند درخواست می کند که از دنیا برود تا فرزندش از وضعیت جدید بتواند استفاده کرده و به جهاد تبیین بپردازد، بنابراین امام موسی کاظم (ع) در زندانی مخوف که از بدترین زندان ها محسوب می شود دعا می کند و از خدا می خواهد که خدایا مرگ من موسی بن جعفر را برسان.
وی بیان کرد: سرمشقی که از زندگی امام موسی کاظم(ع) می گیریم این است که انسان حتی در سخت ترین شرایط خود نیز می تواند سرمشق باشد و مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه علم از منظر امام موسی بن جعفر(ع) چگونه است، گفت: زمانی که انسان می تواند تربیت کند باید از مسیری تربیت کند که بتواند برای همیشه در تاریخ سرمشق قرار گیرد که این امر را در زندگی همه ائمه اطهار(ع) مشاهده می کنیم، اما در کلام نورانی امام کاظم(ع) آمده است که «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَع؛ من همه علم مردم را در چهار چیز یافتم، أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّک؛ نخستین آنها این است که پروردگارت را بشناسی، انسان وقتی مطلع شد که در چه موقعیتی قرار گرفته از همه فیوضات خداوند بهره مند می شود، وَ الثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بکک و دوم آن است که بشناسی که تو را چگونه ساخته و برای تو چه ساخته، وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْک و سوم آن که بشناسی که او از تو چه خواسته است، وَ الرَّابعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دینِک و چهارم آن است که بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند.»
وی اظهار کرد: حضرت در کلام دیگری در توضیح این مطلب فرمودند که «ایاک و مخالطة الناس و الأنس بهم الا أن تجد منهم عاقلا و مأمونا فآنس به و اهرب من سائرهم کهربک من السباع الضاریة؛ این گونه نیست که اکنون در دنیا هر گونه که بخواهی زیست داشته باشی بلکه باید مراقبت کنی و با هر کسی نشست و برخاست نداشته باشی و کلام هر کسی را باور نکنی» اگر در جایگاهی قرار داری که می توانی مردم را آگاه کنی که باید در مقام جهاد تبیین عمل کنی، بنابراین حضرت ما را مأمور می کنند که مراقبت کنیم و خود را مجهز کنیم تا پس از آن رسالت جدیدی پیدا کنیم و به پاکسازی محیط بپردازیم.
گفت وگو از الهام حلاجیان
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}