ایتالیا: ماسک نقشی در آزادی خبرنگار ایتالیایی در ایران نداشت
«آنتونیو تایانی» وزیر خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد «ایلان ماسک» در مذاکرات میان رم و تهران برای آزادی «چچیلیا سالا» خبرنگار ایتالیایی از ایران هیچ نقشی نداشته است
چندی پیش انتقادها به سمتِ فیلمی دوبله شده با محتوای تبلیغ هولوکاست در یک سکو رفت و حالا بعد از توهین به حشدالشعبی، چند فیلم خارجی تبلیغی برای هولوکاست و یهودیت در یک سکوی دیگر حاشیه ساز شد.
حالا بعد از این انتقاد، ابتدا یک توهین به حشدالشعبی توجهات به سمت فیلیمو رفت. ماجرا از آن جایی شروع شد که در بخشی از «گنج فیلیمو» که مسابقه ای چهار گزینه ای است نام حشدالشعبی نیروی دفاع مردمی عراق به عنوان نیروی تروریست در این مسابقه قرار گرفت و البته لحظاتی بعد پلتفرم هم ضمن عذرخواهی، این اتفاق را یک اختلال لحظه ای عنوان کرد.
واکنش ها البته در شبکه اجتماعی ایکس کماکان به این اتفاق ادامه دارد. در این میان البته، حواشی به سمت آثار خارجی این پلتفرم می رود. از «پسر شائول» گرفته تا «فهرست شیندلر»، «پیانیست»، «زندگی زیباست»، «وقتی هیتلر خرگوش صورتی مرا ربود»؛ در همه این آثار یک وجه اشتراک وجود دارد و آن تبلیغِ هولوکاست و پرداختن به یک ماجرایی با کاراکتر یهودیت.
تبلیغ هولوکاست با دوبله اختصاصی فارسی!به طورمثال «پسر شائول» به ماجرای یک زندانی یهودی که موظف است جنازه های هم نوعان خود را بسوزاند می پردازد. با پیدا کردن خاخامی از بین اسیران، مراسم مذهبی یهودی را برای پسر به جا می آورد. او برای رسیدن به این خواسته اش، با عده ای از اسرا که قصد شورش در اردوگاه را دارند، همراه می شود. این فیلم محصول مجارستان است.
یا «فهرست شیندلر»در مورد رنج یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم است جایی که در لهستان تحت اشغال آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، اسکار شیندلر بعد دیدن بلایی که نازی ها سر یهودیان می آورند نگران کارگران یهودیش می شود و...
فیلم پیانیست برگرفته از داستان زندگی ولادیسلاو اشپیلمان یکی از بهترین نوازندگان پیانو در لهستان و در زمان هولوکاست است و نشان می دهد که چگونه این نوازنده مشهور یهودی برای نجات و زنده ماندن از دست نازی ها در جنگ جهانی دوم فرار میکند و چگونه امید خود را برای بهتر شدن دنیا از دست نمی دهد....
یا «زندگی زیباست» به زندگی یک یهودی روشنفکر در ایتالیا می پردازد که به همراه خانواده اش اسیر نیروهای متحدین می شود و به اردوگاه کار اجباری نازی فرستاده می شود. همچنین در فیلم «وقتی هیتلر خرگوش صورتی مرا ربود» یک فیلم از محصولات کشور آلمان است. داستان یک خانواده یهودی است که مجبور شدند از نازی ها در برلین فرار کنند.
البته آمارها از عدم نظارت درست بر فیلم ها و سریال های خارجی پخش شده توسط پلتفرم ها به اعداد بیشتری می رسد. یعنی در واقع ده ها فیلم دیگر توسط کارگردانان یهودی تبار ساخته شده اند تا با نشان دادن افسانه هولوکاست به عنوان ظلمی که به یهودیان در طول تاریخ گذشته، وارد آمده، یاد کنند.
اتفاقی که چند روز گذشته، محمدرضا عباسیان چهره شناخته شده در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در برنامه «جام جم» به آن اشاره کرد. او گفت: «پلتفرم ها اکنون به طور کامل محتواهای خارجی را بدون نظارت دقیق منتشر می کنند، و این وضع به خصوص در مورد تبلیغ فرهنگ های مخالف عرف ما، همچون همجنس گرایی یا تبلیغ فرهنگ های غیرایرانی، بسیار نگران کننده است.
فیلم| تله فیلیمو و ایرانسل برای اینترنت کاربران!وقتی که پلتفرم ها راه افتادند دولت وقت برای اینکه حمایت ویژه ای از رشد این ها داشته باشد، اعلام کرد فیلم خارجی رو بدون رایت پخش کنید. امروز هر تولیدی در هر کجای دنیا با هر زبان و محتوایی در پلتفرم ها وجود دارد.
خلاف مصرح قانون اساسی و خلاف مصرح ابلاغیه مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عرضه محتوای خارجی است و خلاف عرف ما تبلیغ همجنس گرایی، تبلیغ مسیحیت، تبلیغ ارتش ایالات متحده آمریکا و هزاران اتفاق دیگر تا چیز دیگه به لحاظ محتوایی است.
این اتفاق دردناکی است که امروز در پلتفرم ها، ما شاهد تغییرات فرهنگی چشم گیری هستیم. به عنوان مثال، نحوه پوشش و حجاب در محتوای تولید شده روز به روز در حال تغییر است و حتی بعضی از آن ها به طور مستقیم، اخلاقیات جامعه ما را هدف قرار می دهند.
در حال حاضر، به ویژه در پلتفرم ها، دیگر محدودیتی در پوشش وجود ندارد و بسیاری از فیلم ها و سریال ها به راحتی از ممیزی عبور می کنند. به طور مثال، یقه لباس ها بازتر می شود، صورت ها به طور روتوسکوپی (جلوه سازی) تغییر می کند و محتوای زیرنویس به گونه ای تنظیم می شود که حتی کسانی که به زبان انگلیسی تسلط ندارند، معنای کلمات رکیک را متوجه شوند.
در این شرایط، پلتفرم ها مسئولیت محتوای خارجی را به طور کامل به عهده گرفته اند، اما ساترا دیگر هیچ گونه نظارتی بر این محتوای خارجی ندارد. هیچ گونه اعتراض یا انتقادی به مدیران پلتفرم ها نیست، زیرا آن ها تنها در چارچوب اختیاراتی که به آن ها داده شده، عمل می کنند.
اما اعتراض و انتقاد باید متوجه ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد که این اختیار را به پلتفرم ها داده اند. در واقع، در حالی که نظارت بر محتوای داخلی به طور نسبی انجام می شود، بخش عمده ای از محتوای خارجی رها شده و در اختیار پلتفرم ها قرار گرفته است.»
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}