مواجه شدن با انبوهی از دانش آموزان بی انگیزه فاقد مهارت در کشور

اهواز - وزیر آموزش و پرورش گفت: با انبوهی از دانش اموزان فارغ التحصیل بی انگیزه و فاقد مهارت مواجه هستیم که منتظر استخدام در فضای اداری هستند که جذب همه آنان میسر نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی چهارشنبه شب در دیدار با فرهنگیان خوزستان در خصوص دانش آموزان عشایری اندیکا اظهار کرد: مدرسه شبانه روزی نزدیک محل زندگی شأن در نظر گرفته شود که رنج مسیر را نبینند و اگر دانش آموز دارد در آن روستا آماده هستیم مدرسه بسازیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای بنده قابل قبول نیست که دانش آموز مسیری را 6 ساعت پیاده بیاید لذا بررسی شود اگر نیاز به مدرسه دارد ساخته شود، اگر می شود مدرسه کانکسی استفاده شود اما مشکل حل شود.

وی افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سپاسگزارم که آموزش و پرورش را مورد حمایت جدی خود قرار دادند و نمایندگان خوزستان سهم بالایی در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم دارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا پای جان پیگیر همه مسائل و دغدغه هایی که مطرح کردید هستم.

کاظمی با بیان اینکه در طول 45 سال گذشته آموزش و پرورش از یک چیز رنج می برده است، تصریح کرد: مورد توجه دولت ها نبود، اگر در گفتمان مورد توجه بود اما در عمل اینگونه نبود، امروز آنچه باعث شده است که مشکلات آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، کمیت و دیگر اتفاقات انباشته و مزمن شود، ناشی از این مسائل است.

وی ادامه داد: از بودجه آموزش و پرورش، بودجه عمومی و تولید ناخالص داخلی متوجه می شوید که آموزش و پرورش اولویت دولت ها نبوده و امروز این آرزوی دیرینه ما در حال محقق شدن است و افتخاری بزرگ است که مسعود پزشکیان بعد از اقتصاد و معیشت، آموزش را اولویت قرار می دهد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ما به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت همراه دولت در همه سفرهای استانی هستیم و جلسه اختصاصی برای مسائل آموزش و پرورش برگزار می کنیم. روز پنجشنبه جلسه ای اختصاصی با استاندار و فرمانداران و بخشداران و … برای حل مسائل گذاشته می شود.

کاظمی اضافه کرد: افتخار می کنیم با اصرار رئیس جمهور برای مشارکت مردم در نهضت مدرسه سازی، می گوید خودم می خواهم به مردم بگویم که آموزش مهم است لذا برای ساخت مدرسه و توجه حاضر هستم کارگری کنم، چه چیزی از این با ارزش تر است؟

به گفته وی، این یک فرصت استثنایی برای حل مشکلات آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رئیس جمهور توسعه عدالت را سرلوحه کار خود قرار داده و مصداق بارز این موضوع را توسعه عدالت آموزشی مطرح می کند، تصریح کرد: دو مسیر برای آن طراحی کرده ایم؛ مسیر اول محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی است که نظام مسائل این استان را به ریز در آورده ایم.

وی با اعلام اینکه امروز اولویت اول استانداران آموزش و پرورش است، گفت: خوش بین هستیم و تلاش می کنیم تا این نگرانی در این بخش مرتفع شود

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در استان خوزستان اگر از ظرفیت مسئولیت های اجتماعی بنگاه های اقتصادی و شرکت های بزرگ وارداتی، صادراتی، نفتی و صنایع استفاده کنیم در مدت یکسال 100 درصد مسائل آموزش و پرورش حل می شود.

کاظمی با بیان اینکه بخش مهم آموزش و پرورش کیفیت است، اظهار کرد: تا امروز رئیس جمهور 15 جلسه وقت گذاشته و به مسائل آموزش و پرورش از ما مسلط تر است.

وی افزود: در کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت طراحی مبنی بر تحول انجام داده ایم. در نظام یاددهی و یادگیری با تحول در چهار بخش عمده دنبال می کنیم که محور اول توانمندسازی معلمان است زیرا معلم توانمند و باانگیزه می تواند مأموریت ما را محقق کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: روش های یاددهی و یادگیری دومین مورد و سوم استفاده از چیدمان کلاس و تغییراتی که در فضای کلاس ایجاد می کنیم است چرا که می توانیم کیفیت را ارتقا دهیم و در آخخر تجهیزات فناوری و تکنولوژی سخت افزارانه و نرم افزارانه مورد نیاز در کلاس درس است که در مناطق بسیاری از کشور اجرایی خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در کنار این برنامه اجرایی و مهم، حل خرده مسائل نظام تعلیم و تربیت که برای ما و نمایندگان مشغله های فراوان ایجاد کرده را در حال حل کردن هستیم. از آموزش های پرخطایی که برگزار شده و تا رد گزینشی که اعتراضاتی داشته، نیروهای نهضتی و پیگیری مجدانه اهداف برنامه هفتم در بودجه هستند.

کاظمی بیان کرد: احکام بودجه 1404 دستاوردهای بزرگی برای آموزش و پرورش خواهند داشت که اگر نهایی شود اتفاقات بزرگی خواهد افتاد.

وب تصریح کرد: حدود 14 کلان مساله داریم؛ از جا گذاری هوش مصنوعی در برنامه درسی، فضای تعلیم و تربیت تا موضوع مهم دانشگاه فرهنگیان و احکام برنامه هفتم سند جامعه، برنامه نیروی انسانی و اساسی ترین مسأله ای که آموزش و پرورش به واسطه آن متحول می شود، تحول در برنامه درسی و تحول در ساختمان نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با این نظام مشکلات عدیده ای داریم و با انبوهی از دانش آموزان فارغ التحصیل بی انگیزه و فاقد مهارت مواجه هستیم که منتظر استخدام در فضای اداری هستند که میسر نمی شود لذا باید این را اصلاح کنیم.

کاظمی گفت: اگر ساختار را چابک کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، باید به این سمت برویم که 80 درصد از دانش آموزان از مهارت فنی و حرفه ای برخوردار باشند و نخبگان علمی را هم تربیت کنیم.

وی بیان کرد: تحول در برنامه درسی مدرسه موضوع دیگر است، آنچه امروز تربیت را رقم می زند این برنامه است که تکلیف معلم و مدیر و.. را مشخص می کند، یک برنامه حافظه محور، کلاس محور و غیرخلاق است که باید اصلاح شود.

نظرات

captcha