ایتالیا: ماسک نقشی در آزادی خبرنگار ایتالیایی در ایران نداشت
«آنتونیو تایانی» وزیر خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد «ایلان ماسک» در مذاکرات میان رم و تهران برای آزادی «چچیلیا سالا» خبرنگار ایتالیایی از ایران هیچ نقشی نداشته است
ایسنا/خراسان رضوی مسئول پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد با بیان اینکه منبع عمده آلودگی هوای شهر مشهد خودروها و نیروگاه ها است، گفت: سالانه چیزی حدود 250 هزار تن انواع آلاینده هوا از منابع مختلف در شهر مشهد منتشر می شود که عواملی مانند عوامل محیطی و عوامل اقلیمی و نوع توپوگرافی شهر، باعث تشدید آن می شود.
رضا اسماعیلی امروز سه شنبه 2 بهمن در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک و ارائه چالش ها و مسائل هوای پاک کلانشهر مشهد ضمن ارائه آمار اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا روز گذشته، 307 روز را سپری کردیم، در طی این مدت 25 روز هوای پاک تنفس کردیم، در صورتی که در مدت زمان مشابه سال گذشته تعداد روزهای پاک 14 روز بوده است، بنابراین در سال جاری تعداد روزهای پاک افزایش نسبی پیدا کرده است.
وی افزود: تعداد روزهای قابل قبول نیز از ابتدای سال تاکنون196 روز است که سال گذشته 208 روز بوده ، تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس نیز در سال جاری 84 روز و در مدت زمان مشابه سال گذشته 73 روز گزارش شده است، بنابراین از یک طرف در سال جاری روزهای پاک افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر روزهای ناسالم نیز افزایش پیدا کرده است که این نشان می دهد ضریب تغییرات و نوسانات شاخص آلودگی هوا در سال جاری مقداری بیشتر شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه در سال جاری کمتر شاهد گردوغبار بودیم، گفت: در سال گذشته روزهای آلوده ناشی از هجوم گرد و غبار مربوط به ماه های تیر، مرداد و دی ماه بوده است، اما در سال جاری فقط 2 روز شاهد طوفان گرد و غبار بودیم که در مردادماه و مهرماه اتفاق افتاده است.
انتشار سالانه حدود 250 هزار تن انواع آلاینده هوا در شهر مشهد
وی خاطرنشان کرد: سالانه چیزی حدود 250 هزار تن انواع آلاینده هوا از منابع مختلف در شهر مشهد منتشرشده که عواملی مانند عوامل محیطی و عوامل اقلیمی باعث تشدید آن می شود؛ از این منابع آلاینده، 64 درصد سهم منابع متحرک و 36 درصد سهم منابع ثابت است که چنین الگویی را در سایر شهرهای کشور نیز داریم.
اسماعیلی افزود: حدود 175 هزار تن از آلاینده ها مربوط به منابع متحرک از جمله سواری، وانت، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و مینی بوس است؛ در الگوی ارائه شده از 64 درصد منابع آلاینده متحرک، حدود نیمی از آن مربوط به خودروهای شخصی، و سهم بقیه منابع متحرک از جمله کامیون ها 20 درصد، وانت 20 درصد، موتورسیکلت ها 8 درصد، اتوبوس و مینی بوس 8 درصد و تاکسی ها 2 درصد است.
وی ادامه داد: در منابع ثابت نیز نیروگاه ها به تنهایی 62 درصد سهم دارند، بنابراین اگر ما به دنبال مدیریت آلودگی هوای شهر مشهد هستیم، نیروگاه ها و خودروهای شخصی باید در دستور کار و اولویت قرار گیرد.
مسئول پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد تاکید کرد: منبع عمده آلودگی هوای شهر مشهد خودروها و نیروگاه ها است ولی اینها هر روزه در حال فعالیت هستند و مساله جای دیگری است؛ عامل تشدید کننده آن شرایط آب و هوایی است و به همین خاطر است که در شهر مشهد، به عنوان مثال در یک روز هوای ناسالم داریم و روز بعد هوا پاک می شود که علت آن وزش باد و وقوع بارندگی است و این مساله ای است که کمتر به آن توجه می شود.
مشهد یکی از پرتراکم ترین کلانشهرهای کشور
وی افزایش جمعیت را موتور محرکه آلودگی هوای شهر دانست و گفت: طبق آمار، در 120 سال گذشته، شهر مشهد 47 برابر رشد فیزیکی داشته است و جمعیت آن در این 120 سال، 56 برابر شده است، بنابراین این جمعیت ساکن بر انتشار آلودگی تاثیر دارند.
اسماعیلی گفت: مشهد در بین کلانشهرهای کشور یکی از پر تراکم ترین شهرها است و نسبت جمعیت به مساحت آن بسیار است و جرقه آلودگی نیز از این افزایش جمعیت و تراکم بالا نشات می گیرد.
وی با اشاره به پدیده اینورژن و نقش آن در آلودگی هوا نیز توضیح داد: اینورژن یا وارونگی دمایی پدیده ای است که به شدت روی انباشت آلاینده ها تاثیر دارد؛ طبق بررسی ها در شهر مشهد در نیمه اول سال، 38 درصد از روزهای سال پایداری هوا را داریم که در نیمه دوم سال به 48 درصد می رسد.
اسماعیلی گفت: بر اساس پژوهشی که به مدت 5 سال روی شهر مشهد انجام شده است، بارندگی های بالای یک میلی متر، باعث کاهش 55 درصد از ذرات معلق هوا می شود.
وی افزود: در یک سال ما حدود 320 روز انواع وارونگی دمایی را داریم و حتی مواردی بوده است که در یک سال 585 مورد وارونگی گزارش شده که بیانگر این است که ممکن است در یک روز چندین بار وارونگی هوا اتفاق بیفتد.
مسئول پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد تاکید کرد: موضوع موثر دیگر بر آلودگی هوای مشهد، بحث توپوگرافی است؛ شهر مشهد محصور بین دو رشته کوه هزارمسجد و بینالود است، بنابراین چنین شرایطی، شانس تخلیه آلاینده ها را کاهش می دهد.
جانمایی اشتباه منابع ثابت آلاینده ها، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوای مشهد
وی اظهار کرد: متوسط سرعت باد در شهر مشهد 2.9 متر بر ثانیه است که در مقایسه با سایر شهرهای اطراف کمتر است که علت آن هم همین وضعیت توپوگرافی است و این مساله خود باعث ریزش هوای سرد در شبها و انباشت آلاینده ها در شهر می شود.
اسماعیلی جانمایی اشتباه منابع ثابت آلاینده ها را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر آلودگی شهر مشهد ذکر کرد و گفت: اکثر منابع انتشار ثابت از جمله واحدهای تولیدی شن و ماسه، کوره های آجرپزی، کارخانه ها و نیروگاه ها ، در شرق و جنوب شرق مشهد قرار دارند و باد نیز از همین سمت می وزد و باعث انتقال آلودگی به سطح شهر می شود.
وی افزود: سرانه خودرو در شهر مشهد نسبت به دیگر شهرها بالا نیست، اما مسئله کیفیت خودروها و کمیت و کیفیت سوخت است، طبق آزمایشاتی که سازمان اتوبوس رانی و اداره کل حفاظت محیط زیست در سال 1400-1401 انجام داده است، متوسط ذرات گوگرد در گازوئیل شهر مشهد، 75 تا 78 درصد است، در صورتی که میزان استاندارد آن 50 درصد است.
مسئول پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد با اشاره به کانون های گردوغبار نیز گفت: بر خلاف تصور تعدادی از مسئولان که منشا گرد و غبار شهر مشهد را منابع خارجی می دانند، طبق بررسی ها، 58 درصد گرد وغبارهای شهر مشهد منشا داخلی و 42 درصد آن ناشی از منابع خارجی است.
اسماعیلی با اشاره به نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوای شهر نیز گفت: بسیاری از شهروندان سواد زیست محیطی دارند اما در عمل ضعیف عمل می کنند و به همین دلیل در روزهای آلوده تغییر چندانی در بار ترافیکی شهر نمی بینیم، به طوری که طبق بررسی ها در نیمه اول سال در روزهایی که هوا آلوده است 10 درصد حجم ترافیک کم می شود و در نیمه دوم سال تنها 2 درصد که این جای فرهنگ سازی دارد.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}