ایتالیا: ماسک نقشی در آزادی خبرنگار ایتالیایی در ایران نداشت
«آنتونیو تایانی» وزیر خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد «ایلان ماسک» در مذاکرات میان رم و تهران برای آزادی «چچیلیا سالا» خبرنگار ایتالیایی از ایران هیچ نقشی نداشته است
پرده توهم اقتدار دشمن با عواملی همچون جهاد تبیین، تفکر انتقادی و سواد رسانه ای، تقویت باورهای ملی و ارزشهای دینی، نقش آفرینی فعالان رسانه ها و شبکه های اجتماعی قابل شکستن است.
حال، پرسش مهمی که مطرح می شود این است که برای مصونیت بخشی و ایجاد آن «قلعه مستحکم» ذهنی و روانی چه باید کرد؟ به منظور تحقق این مهم، تدابیر فردی و اجتماعی لازم است که باید توسط خانواده ها و دولت اجرایی شود. همچنین برخی از عوامل مؤثر در این مصونیت بخشی که باید به شکلی مناسب آموزش داده شده و در جامعه نهادینه شوند تا امکان ایستادگی در برابر توطئه های تبلیغاتی دشمن فراهم آید، در گفت وگوی دکتر حسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) با رسانه دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) توصیف شده اند که در ادامه به مرور آنها می پردازیم:
1. جهاد تبیین: رهبر انقلاب، در سخنرانی های متعدد بر جهاد تبیین تأکید کرده اند. جهاد تبیین در حقیقت معرفی نقاط قوت و ضعف، تشخیص جهت گیری و اهداف اقدامات مختلف است. به عبارت دیگر، ارائه تحلیل درستی از واقعیت ها است. در این زمینه مشکل اساسی این است که دشمنان به جای ارائه و بازنمایی واقعیت های درست و حقیقی، در صددند که واقعیت سازی های نادرست ایجاد کنند. بنابراین هدف جهاد تبیین کشف واقعیت های حقیقی انقلاب، نظام، جامعه و سیاست ها و برنامه های آن است که می تواند به مثابه سد محکمی در برابر واقعیت سازی نادرست دشمنان باشد. جهاد تبیین شامل کلیه مراحلی است که می توان جامعه را به حقیقت نزدیک سازد و آن را از توهمات و تبلیغات دشمنان دور کند. در همین زمینه می توان به محورهای عملیاتی مانند: «پاسخگویی مداوم و بدون وقفه به شبهات و ابهامات در جامعه»، «روایت سازی مستمر و شفاف از وقایع جامعه و جهان»، «تبیین دائمی اهداف و نیات دشمنان به صورت مستدل و روشن» و «آشنایی سازی جامعه با شیوه های عملیات روانی، متقاعدسازی و گفتمان سازی دشمنان انقلاب» اشاره کرد.
2. تفکر انتقادی و سواد رسانه ای: تفکر انتقادی یک جریان فکری است که متکی بر عقلانیت، تحلیل و استدلال است. سواد رسانه ای در راستای تفکر انتقادی، تحلیل و نقد همیشگی رسانه ها برای فهم محتوای آن هاست. در این زمینه می توان به «شناخت تکنیک های تبلیغاتی»، «تشخیص فیک نیوزها» (اخبار جعلی و دروغین)، «فهم چگونگی دوقطبی سازی» و آشنا شدن با «گفتمان سازی های متنوع» در جامعه اشاره کرد که نیازمند آموزش شیوه های تفکر انتقادی به افراد جامعه است تا آنان در برابر توطئه های دشمنان مصون سازی شوند. یکی از مهم ترین عوامل برای ایجاد و توسعه این شناخت و تفکر انتقادی، برقرارسازی آزادی های هوشمندی است که جامعه را دچار تردیدسازی در انتخاب واقعیت ها نکند و آنان را با تنوع گفتمان ها و چگونگی ارزیابی و شناخت گفتمان های حقیقی و سازنده آشنا سازد.
3. تقویت باورهای ملی و ارزشهای دینی: تبلیغات دشمنان در سطوح مختلف، به تضعیف ایمان، باورها و ارزش های ملی و دینی جامعه می پردازد. با تضعیف این عناصر، دشمن می تواند به خوبی بر یک جامعه مسلط شود و افکار عمومی را به جهتی که مایل است سوق دهد. در همین زمینه، می توان بر محورهایی چون: «ترویج و تبلیغ ارزش های دینی اصیل»، «تقویت هویت ملی و تاریخی»، «تقویت اعتماد به نفس ملی»، «توسعه همبستگی اجتماعی و تأکید بر مشترکات عمومی»، «تقویت و تحکیم وحدت و انسجام ملی» و «جلوگیری از اختلافات قومی، مذهبی و سیاسی» تأکید کرد.
4. نقش فعالان رسانه ها و شبکه های اجتماعی: امروزه بر همه آشکار است که نقش فعالان و کاربران رسانه ها، به ویژه شبکه های اجتماعی، وارد مرحله مهم و اساسی در ساخت افکار عمومی شده است. فعالان و کاربران این حوزه ها باید مسئولیت اجتماعی مهمی که بر دوش آنان در این شرایط حساس و مهم وجود دارد را به خوبی درک کرده و در این زمینه با ایمان و باور قوی برای روشنگری افکار عمومی جامعه قدم بردارند. در این زمینه می توان به چند محور اساسی اشاره کرد: «رعایت صداقت، شفافیت و اخلاق حرفه ای»، «تولید محتوای مستدل، جذاب، مؤثر و قابل فهم اجتماعی»، «بکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی به ویژه شبکه های اجتماعی» و «رصد کردن دائمی شایعه ها و اخبار جعلی و تلاش برای روشنگری مداوم جامعه».
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}