بودجه آموزش و پرورش فقط خرج حقوق پرسنل می شود

با انتشار جزئیات بودجه سال 1404 کل کشور، برخی از فعالان نظام آموزشی کشور نسبت به تداوم مشکلات و کاستی‎ های بودجه آموزشی کشور انتقاداتی را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در نظام تربیت رسمی عمومی سهم بودجه آموزش و پرورش حداقل به میزان 20 درصد از بودجه عمومی کشور تایین شده است اما در سال های اخیر نه تنها این رقم از 13 درصد بالاتر نرفته است که در سال گذشته با توجه به افزایش ظرفیت دانشجو معلمان و دانش آموزان این رقم به 9/83 درصد رسیده است!

این بخشی از نامه اعتراضی جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اعتراض به بودجه اخیر آموزش و پرورش است که تدوین آن با اعداد و ارقام کمتر از حد انتظار، صدای بسیاری از کارشناسان، فعالان نظام آموزشی و دانشجومعلمان را در آورده است.

در این نامه به این مسئله تاکید شده است که تقریباً 97 بودجه آموزش و پرورش به دستمزد پرسنل وزارتخانه و معلمان می رسد و کمتر از 3 درصد به امور غیر پرسنلی اختصاص می یابد. همانطور که در این نامه هم اشاره شده است بودجه ناکافی در نظام آموزش و پرورش موجب می شود تا از یک سو دانشگاه فرهنگیان برای تأمین کسری بودجه خود دست در جیب دانشجویانش ببرد و از سوی دیگر آموزش و پرورش نتواند نه تحولی را در محتوای آموزشی خود ایجاد کند و نه ساختمان ها و مدارسی نوسازی و بازسازی شود.

بودجه ناکافی باعث ایجاد فرصت های کمتر برای دانش آموزان، کمبود تجهیزات و زیرساخت های آموزشی و افزایش نابرابری های آموزشی است که تأثیر آن بیش از مدارس غیردولتی بر مدارس دولتی است. عدم توجه مناسب به حقوق معلمان که از مهمترین ارکان تعلیم و تربیت هستند موجب می شود در شرایط نامساعد اقتصادی، انگیزه کمتری برای تعلیم و تربیت داشته باشند و طبیعتاً این مسأله بر کیفیت تدریس آنها اثرگذار است. اگرچه پرداختی به اکثریت کارمندان دولت و شرکت ها در سال های اخیر به نسبت تورم رشد چندانی نداشته است؛ با این حال عمده فرهنگیان بیش از هر چیز نیازمند یک نظام پرداخت عادلانه هستند.

ضمن اینکه سرانه دانش آموزی حدوداً 20 میلیون تومان دیده شده است. یعنی دولت به ازای تحصیل هر دانش آموز 20 میلیون تومان رأی یک سال به آموزش و پرورش پرداخت می کند که طبیعی است پاسخگوی نیازهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان نیست ضمن اینکه توضیح این سرانه نیز متناسب با سطح محرومیت مناطق انجام نمی شود.

از سوی دیگر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عمل به احکام سند پیشرفته هفتم توسعه منابع مالی است که به هیچ عنوان در بودجه سال آینده این منابع مالی دیده نشده است. با بودجه پیش رو نه هنرستان ها به امکانات حداقلی مجهز می شوند و نه نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان که برای پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی در میان نوجوانان است؛ می تواند در مدارس اجرایی شود.

آیا اختصاص 10 هزار میلیارد ریال به صندوق حمایت از مدارس غیردولتی ضروری است؟

در این راستا بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان قم در نامه دیگری به نمایندگان مجلس این سوال را مطرح کرده است که چرا باید در زمانی که مدارس دولتی هنوز با نیازهای اولیه خود روبرو هستند مبلغ 10 هزار میلیارد ریال به صندوق حمایت از مدارس غیردولتی اختصاص یابد؟ همچنین در این نامه بر این مسئله تاکید شده است که چرا ردیف جداگانه ای برای بازماندگان از تحصیل در بودجه وجود ندارد.

دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان قم 4 راهکار را به نمایندگان مجلس توصیه کردند که عبارتند از:

1- افزایش سرانه دانش آموزی مطابق با ماده 89 برنامه هفتم پیشرفت

2- تخصیص ردیف بودجه مستقل برای بازماندگان تحصیل به منظور تأمین نیازهای آموزشی تغذیه رایگان و حمایت های مالی

3- اختصاص دو دهم واحد درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای بازسازی مدارس تخریبی و مقاوم سازی آنها

4- توسعه زیرساخت های دانشگاه فرهنگیان و جذب هیئت علمی جدید مطابق با ماده 92

این دانشجویان از نمایندگان مجلس خواستند که حتی الامکان در تصویب بودجه سال 1404 منابع کافی و شفاف برای آموزش و پرورش در حوزه بازماندگان تحصیل اختصاص دهند. توزیع بودجه و سرانه دانش آموزی متناسب با نیازها و سهم محرومیت مناطق مختلف به عنوان یک اولویت اساسی اجرایی شود؛ ضمناً بر اجرای برنامه هفتم پیشرفت و تحقق مواد مرتبط با آموزش و پرورش نظارت جدی تری اعمال شود.

یکی از دانشجومعلمان از شهر زاهدان نیز در گفت وگو با مهر در خصوص بودجه آموزش و پرورش گفت: اگر بودجه آموزش و پرورش کفاف نیازهای نظام آموزشی را نمی دهد، پس می بایست بودجه آموزش و پرورش را از منبع بودجه کل کشور تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه دانش آموزی در جهان 5000 دلار است ولی در کشور ما 250 دلار برای هر دانش آموز در نظر گرفته می شود؛ گفت: حقوق معلمان در سال 1403 طبق شاخص جهانی کمترین مقدار آن 19 هزار دلار بوده در حالی که معلمان در کشور ما در طول سال 2600 دلار حقوق دریافت می کنند.

وی به این موضوع هم اشاره کرد که سهم کیفیت بخشی و بخش غیر پرسنلی از بودجه در جهان 30 الی 40 درصد است در حالی که در کشور ما سهم غیر پرسنلی تنها سه درصد بودجه را به خود اختصاص می دهد.

نظرات

captcha