اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
سه پلت فرم شیدا ، فلیم نت و نماوا در آینده ای نزدیک برای مواجهه با بازار انحصاری، محصولات خود را به صورت اشتراکی توزیع خواهند کرد.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - شایعات هر روز حول رفع فیلترینگ شبکه کاربر محور «یوتیوب» پررنگ تر می شود و شمارش معکوس، برای این تصمیم بزرگ آغاز شده است. حالا هسته سختی که در گذشته مخالف رفع فیلترینگ «یوتیوب» بود، با عملکرد منفی آپارات و دسترسی آسان به محتوای هنجارشکن تر از آپارات راضی به رفع فیلترینگ این بستر شده است. روز گذشته خبرگزاری تابناک خبر داد بر اساس تصمیمات اخیر شورای عالی فضای مجازی، گفته می شود قرار است در گام دوم از طرح رفع فیلترینگ، دسترسی به پلتفرم های یوتیوب و تلگرام تسهیل شود.
رفع فیلتر یوتیوب و تلگرام از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این پلتفرم ها نقش مهمی در دسترسی آزاد به اطلاعات، آموزش، ارتباطات و فعالیت های اقتصادی ایفا می کنند. یوتیوب به عنوان یکی از بزرگ ترین منابع آموزشی و سرگرمی در جهان، به کاربران ایرانی امکان می دهد تا از محتوای آموزشی، علمی و فرهنگی بهره مند شوند و مهارت های جدید کسب کنند.
روزگاری نه چندان دور «یوتیوب» به عنوان سکویی تهدید محور در افکار عمومی معرفی شد، اما با گذشت چند سال و فراهم کردن فرصت برای پلت فرم آپارات، حالا این پلت فرم داخلی است که به تهدید بزرگ برای امنیت فرهنگی جامعه تبدیل شده است و «یوتیوب» با اصلاح تدریجی خود و حذف محتواهای خشن و جنسی، دارای امنیت بیشتری نسبت به آپارات است.
چندی قبل مدیرعامل فیلیمو در واکنش به اظهارات عضو شورای عالی فضای مجازی درباره جایگزین کردن آپارات با یوتیوب نوشت: عضو شورای عالی فضای مجازی که دیروز آپارات را دلیلی برای رضایت مردم از فیلتر یوتیوب عنوان کرد، می داند که همین الان ما درگیر پنج پرونده شکایت صداوسیما از آپارات هستیم؟ پس روغن ریخته را نذر امامزاده نکنید؛ نظر ما همین است که بارها و بارها گفتیم و اعلام رسمی کردیم: فیلترینگ یوتیوب را بردارید و آپارات را بهانه فیلتر و چماق تصمیمات غلط قبلی نکنید... . مجموعه ما خیلی سال پیش از این، پیش بینی این شرایط را داشته و در حوزه های مختلف دیگری مانند آموزش مبتنی بر تکنولوژی، سینمای خانگی و... فعالیت خود را گسترش داده و از آپارات هم چند پروژه مؤثر و قابل رقابت مثل آپارات اسپورت، آپارات موزیک و... بیرون کشیده است. امروز دیگر مردم خودشان انتخاب می کنند از چه سرویس و درگاهی استفاده کنند؛ البته اگر دسترسی و رقابت آزاد و عادلانه باشد. تقاص دردسرها و پرونده های باز ما را هم یوتیوب از ساترا و صداوسیما می گیرد ان شاءالله.
واکنش های اخیر مدیران صبا ایده و اداره کنندگان آپارات و تلاش های رسانه ای برای عدم تابعیت از تصمیمات کلان، فرصت خوبی را فراهم کرده است تا کاربران ایرانی برای همیشه با آپارات خداحافظی کنند.
این روزها در کنار این تصمیم بزرگ، ادعایی در حاشیه رفع فیلتر یوتیوب مطرح می شود که مخاطبان به محتوای ملتهب این سکو دسترسی خواهند داشت. اما مسئولان امر باید این تهدیدسازی را نادیده بگیرند. چون با رفع فیلتر یوتیوب گروه های برنامه ساز داخلی از فرصت درآمدزایی این بستر استفاده بیشتری خواهند کرد و رقابت داخلی موجب می شود این معدود محتواهای ملتهب توسط برنامه سازان داخلی خنثی شوند.
همچنین این شایعه همواره وجود داشته که درآمد آپارات ماهانه چندین همت ( هزار میلیارد) بوده است؛ شایعه ای که البته مشرق آن را تایید نمی کند و مدیران این سکو نیز هرگز درباره درآمدهای آشکار و پنهان خود شفاف سازی نکرده اند.
درباره آپارتت بیشتر بخوانید:
سه پلت فرم رقیب فیلیمو را محاصره می کنند؟
غیر از خبر ناگوار رفع فیلتریگ یوتیوب، مهمترین خبر برای مدیران صبا ایده و پلت فرم فیلیمو این است که با اجماع چند پلت فرم در آینده ای نزدیک مواجه خواهند شد.
بر اساس شنیده ها سه پلت فرم دارای محصول و برای تقویت اکوسیستم شبکه نمایش خانگی تصمیم گرفته اند که با تشکیل کنسرسیومی، انحصار در شبکه نمایش خانگی را بشکنند.
سه پلت فرم شیدا ، فلیم نت و نماوا تصمیم دارند در آینده ای نزدیک برای مقابله با بازار انحصاری شبکه نمایش خانگی، محصولات خود را به صورت اشتراکی توزیع کنند.
به این ترتیب هر سه پلت فرم با کاربران تازه ای مواجه می شوند و از سوی دیگر هزینه تمام شده تولید هر قسمت سریال در شبکه نمایش خانگی که حدود 5 تا 8 میلیارد تومان است به دو تا سه میلیارد تومان تقلیل خواهد یافت.
در تسهیل این روند و مقابله با انحصار، ساترا نیز می تواند به جای اینکه تمام قوای خود را صرف شکایت از فیلیمو کند، با تشکیل شورایی روند این تصمیم اولیه را تسریع کند. به این ترتیب اگر سه بازوی تولید شیدا، نماوا و فیلم نت در کنار یکدیگر قرار گیرند، فیلیمو توان رقابت با این سه پلت فرم را نخواهد داشت و ظرف کمتر از یکسال از چرخه رقابت خارج می شود.
بی تردید بخش اعظمی از مخاطبان فیلیمو، محصولات تأمینی این پلت فرم را که دارای آرشیوی منحصر به فرد است را دنبال می کنند. فیلیمو در حالی از این رقابت کنار خواهد رفت که هر سه پلت فرم در دوره توزیع محصولات به صورت کنسرسیوم بتوانند محصولات تامینی خود را ارتقا دهند و آرشیو خود را با فیلیمو همسان کنند.
{{name}}
{{content}}