تدریس فعال و کارگروهی باید جایگزین شکل سنتی و معلم محور شود

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تدریس فعال و کارگروهی درصدد است که فرصت های یادگیری را به گونه ای برای دانش آموزان فراهم کند که کارگروهی و فعال، جایگزین شکل سنتی و معلم محور شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در آئین آغاز به کار مرکز تکنولوژی گروه های آموزش ابتدایی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان و در ارتباطی مجازی با مدیران و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق و مدیران مدارس استان با اشاره به متن صریح سند تحول بنیادین مبنی بر اولویت تخصیص منابع انسانی و مالی به دوره ابتدایی، برپایی این مرکز که یادگار یکی از خیرین بزرگ مرحوم حاج علی محمدی است را به منظور توانمندسازی گروه های آموزشی و پژوهش سرای دانش آموزی دوره ابتدایی، نشان دهنده اهتمام واقعی مدیرکل محترم استان و همکارانشان به دوره ابتدایی دانست.

وی افزود: یکی از اولویت های اساسی دولت چهاردهم مسئله آموزش و پرورش است و بر این اساس معاونت آموزش ابتدایی یک برنامه ملی در راستای بهبود فضاهای آموزشی و تحول در محیط های یادگیری و روش های آموزشی در دستورکار دارد.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه فعالیت ها و اقدامات ارزشمند، در نهایت باید منجر به رشد شاخص های عملکردی شود؛ گفت: برنامه های معاونت ابتدایی بر اساس سه محور ارتقا کیفیت، بسط و گسترش عدالت آموزشی و ایجاد تعلق و اهتمام به پرورش هویت اسلامی ایرانی دانش آموزان برای استان ها تنظیم شده است.

به گفته معاون وزیر مدل تدوین شده با عنوان اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری با تاکید بر توانمندسازی معلمان و مبتنی بر روش های تدریس فعال و کارگروهی درصدد است که فرصت های یادگیری را به گونه ای برای دانش آموزان فراهم کند که کارگروهی و فعال، جایگزین شکل سنتی و معلم محور شود و این مدل بنا بر تاکید رئیس جمهور در تمام مدارس اجرایی خواهد شد.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه صرف دانسته های ما نسبت به انواع روش های نوین آموزشی به معنی اجرای آنها در کلاس درس نیست؛ عنوان نمود: معاونت آموزش ابتدایی برنامه ای را به صورت یک طرح ملی تدوین کرده است و در این طرح به عنوان نخستین گام در اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری، روش های اجرا در کلاس درس را در قالب فیلم های کوتاه، چندرسانه ای ها و توضیحاتی به صورت نمونه های عملی؛ آماده و در اختیار معلمان قرار دهد.

وی افزود: گروه های آموزشی و تکنولوژی آموزشی می توانند در دومین گام با طراحی یک سناریو یا طرح درس خلاق معطوف به هر درس، در هر پایه که در آن از روش های تدریس فعال به کمک کارِگروهی، یادگیری معکوس و دیگر روش های آموزش استفاده شده است، همراه ما باشند که این ایده ها در نهایت به صورت فیلم کوتاه در اختیار معلمان قرار می گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر با اعلام این خبر که ذیل این طرح ملی، جشنواره ای با عنوان "روش های تدریس مبتنی بر کارِ گروهی" طراحی شده است که بزودی به صورت کشوری اطلاع رسانی و ابلاغ خواهد شد، گفت: این جشنواره با حمایت رئیس جمهور برگزار می شود و در نهایت از برگزیدگان در سطح کشوری تقدیر می شود.

وی ادامه داد: معلمان عزیز این امکان را دارند که فیلم ها یا سناریوهای خلاقانه ی تدریس خود را که معطوف به کلاس درس واقعی آنها باشد در حضور همه ی دانش آموزان کلاس، ذیل یک موضوع درسی خاص تهیه کنند و روش کار خود را که نشان دهد چگونه توانسته اند دانش آموزان را با خلاقیت درگیر و فعال نمایند؛ آماده و به دبیرخانه کشوری جشنواره ارسال نمایند.

وی در پایان با اشاره به مشاهدات خود از نمایشگاه معلمان و بازی های خلاقانه ای که توسط دانش آموزان کرمانی اجرا شد؛ ضمن تقدیر از همه ی برگزار کنندگان این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد که ما با استفاده از ظرفیت گروه های آموزشی و تکنولوژی آموزشی و بهره بردن از تجارب خلاقانه معلمان حتماً شاهد نتایج خوبی در سطح کشور خواهیم بود.

نظرات

captcha