اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
کلانترمهرجردی گفت: دشمنان فکر می کنند که با تکنولوژی و قدرت های جدید می توانند به راحتی بر گفتمان مقاومت غلبه کنند، اما در حقیقت این گفتمان از یک اندیشه تاریخی و فرهنگی غنی بهره می برد که دشمنان از ظرفیت آن در جامعه خود هم بی خبرند.
به گزارش ایکنا از کرمان، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز 18 دی ماه در مراسم رونمایی از سامانه مدرسه مقاومت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حمله تروریستی 13 دی ماه سال گذشته کرمان با اشاره به نقش بزرگمردان تاریخ ساز، اظهار کرد: امیدواریم که به واسطه دعاهایی که اهل ایمان در این ماه مبارک بر درگاه حق دارند، شاهد گشایشی در مسائل و مشکلات مردم دنیا، به ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه باشیم.
وی در ادامه افزود: یاد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم؛ مردی که اگر تلاش، همت و باور او نبود، بسیاری از آورده های کنونی را نداشتیم. همچنین یاد فقید سعید کاظمی آشتیانی، شهید استقامت در حوزه علم و نوآوری، و علامه مصباح را نیز زنده نگه می داریم؛ بزرگانی که نیمه ماه دی عروج یافتند و وجودشان بر تاریخ این سرزمین تأثیری عمیق گذاشت.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: تأکید رهبر معظم انقلاب این بود که نگاه ما به مسائل باید فرایندی باشد، نه مقطعی و جزئی. ایشان به این نکته اشاره داشتند که با دید محدود و نگاه های خرد نمی توان وقایع و رویدادها را ارزیابی کرد. آنچه ما را به نقطه افق نزدیک و میان گذشته، حال و آینده پیوند ایجاد می کند، فیلم و روایت جامعی است که از جریان مقاومت شکل گرفته و امروز در دست ماست. این همان نگاه راهبردی و کلانی است که رهبر انقلاب برای تسکین درد و آلام ملت و برای درک بهتر مسیر مقاومت در مقاطع مختلف، اشاره داشتند.
کلانتر تأکید کرد: ما وظیفه داریم با نگاهی عمیق تر و دقیق تر، به این جریان مقاومت وفادار باشیم و راه شهدا را ادامه دهیم. این نگاه فرایندی به ما کمک می کند که در برابر سختی ها ایستادگی کنیم و آینده ای روشن برای ملت و کشور رقم بزنیم.
کلانتر در ادامه سخنان خود به نقل از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: سیدحسن نصرالله در مورد شهید سلیمانی عزیز می فرمایند که او هیچ گاه به تشریفات و درجه های نظامی و ستاره های دوش و تعارفات از این دست توجه نداشت. برای ما، ایشان مانند یکی از برادران مجاهد عادی بود و حضور وی در میان ما، حتی در میدان نبرد و خطوط مقدم، نشان دهنده این است که جاودانگی شهید سلیمانی نه در مقام و رتبه نظامی او، بلکه در ویژگی های انسانی و فرهنگی اش نهفته است. ما باید بیشتر از ظاهر به سمت معنا حرکت کنیم و این چیزی است که در مدرسه مقاومت باید همواره در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: به طور کلی وقتی منازعات جهانی را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که دو ضلع اصلی شکل گرفته است. یکی از این اضلاع، گفتمان اسلام است که از وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد و در مقابل آن گفتمان لیبرال دموکراسی غربی قرار دارد. در این دوران، شاهد جنگ ها و تحولات بسیاری هستیم. این گفتمان ها نه تنها در شرق و غرب، بلکه در میدان های جهانی نیز در حال شکل گیری و تحول زایی هستند.
کلانتر افزود: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان دوران کمونیسم، در واقع یک بازآفرینی در نظام جهانی به وجود آوردند تا نظم سرمایه داری تحت هدایت ایالات متحده قرار گیرد. این اتفاقات به ویژه با حادثه 11 سپتامبر، گره خورد و سلطه در نظم خود و تثبیت موقعیت خود، نیاز به تعریف دشمنی جدید و «یک دیگری» داشت. این «دیگری» را با پرورش گروه هایی مانند القاعده و داعش فراهم کرد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: آن ها در تلاش بودند تا با برچسب زدن به اسلام و وصف آن در قالب تروریسم، برای خود و اقدامات خود در افکار عمومی مشروعیت ایجاد کنند. اما آنچه آن ها نمی توانستند پیش بینی کنند این بود که گفتمان مقاومت، با پشتوانه ای عمیق از معنا، اندیشه و تاریخ، در مقابل آن ها احیا شد درحالی که غرب و ایالات متحده با فناوری و قدرت نظامی برتر خود به میدان آمده، گفتمان مقاومت با تکیه بر غنای معنایی و تاریخی خود، توانست هماوردی کند و ایستادگی نماید و این همان چیزی است که باعث ترس و نگرانی و در محاسبه نمی گنجد.
کلانترمهرجردی گفت: دشمنان فکر می کنند که با تکنولوژی و قدرت های جدید می توانند به راحتی بر گفتمان مقاومت غلبه کنند، اما در حقیقت این گفتمان از یک اندیشه تاریخی و فرهنگی غنی بهره می برد که دشمنان از ظرفیت آن در جامعه خود هم بی خبرند. آن ها امروز می دانند که این گفتمان نه تنها در منطقه، بلکه در سراسر جهان، یک تهدید جدی برای استراتژی آن هاست.
کلانتر در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت بازآفرینی تمدنی و نقش تحولاتی که در منطقه در حال وقوع است، بیان کرد: تحولات آتی قطعاً به سمت افق های جدیدی خواهد بود. یکی از مسائلی که باید همواره در نظر داشته باشیم، این است که باید بازآفرینی تمدنی را در نگاه و ساختار خود دنبال کنیم. ما باید همت و تلاش خود را در این زمینه متمرکز کنیم تا نظام سازی و پاسخگویی به مطالباتی که در حوزه مقاومت وجود دارد، به بهترین شکل ممکن انجام شود. این تلاش ها باید با همکاری جمعی صورت گیرد.
وی در ادامه افزود: راه اندازی مدرسه مقاومت با همین نگاه انجام می شود که ما باید این گفتمان غنی را مسئله مند دنبال و رویکردهای جدید را برای پاسخگویی به چالش های رقم زده آنان ایجاد کنیم. تحولات اخیر در غزه و کشتار جمعی هایی که در آنجا اتفاق افتاد، نشان دهنده ضرورت توجه به این مهم است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تأکید کرد: در مواجهه با نظام سلطه و در شرایطی که کشورهای غربی ناچار به مداخلات نظامی و فیزیکی هستند، باید از ابزارهای نوین بهره برداری کنیم. در این راستا، ما در جهاددانشگاهی تلاش کردیم سامانه ای ملی با محوریت گفتمان مقاومت راه اندازی کنیم که فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران و در سطح منطقه و حتی جهانی تأثیرگذار باشد.
کلانتر با اشاره به اهمیت رسانه ها و فناوری های نوین در گسترش این گفتمان، اظهار کرد: در دنیای امروز، جوانان و دانشجویان ما بیشتر در فضای مجازی و رسانه های جمعی فعالیت دارند. از این رو، ضروری است که از ظرفیت های این فضا به بهترین نحو استفاده کنیم تا گفتمان مقاومت به اهداف و آرمان های خود دست یابد و به حرکت های نوین در کشور و منطقه منجر شود.
وی در ادامه از تلاش های دکتر اکبری فرد، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان و شورای سیاست گذاری برای آغاز این سامانه قدردانی کرد و گفت: امیدوارم که با همت و همفکری عمیق کارشناسان، نخبگان و اعضای شورا، بتوانیم این سامانه را در مسیر اهداف تقویت کنیم. در نهایت، مسیر ما برای تقویت این گفتمان، استفاده از فناوری های نوین است تا بتوانیم در سطح ملی و جهانی، صدای مقاومت را با اشکال و قالب های کثیر به گوش جهانیان برسانیم.
کلانتر گفت: نهایتاً، هدف ما این است که به واسطه این سامانه، گفتمان مقاومت را به یک جریان کنشی ترویجی تبدیل کرده و در مسیر تحقق اهداف بلندمدت و آرمان های انقلاب اسلامی گام برداشته شود. این سامانه می تواند به عنوان یک الگو در سطح جهانی معرفی شود و نقش مهمی در انتقال ارزش ها و اهداف گفتمان مقاومت ایفا کند.
کلانتر در ادامه سخنان خود به ویژگی های منحصر به فرد شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: آن چیزی که شهید سلیمانی را از دیگران متمایز کرده، بینش، نگرش و منش فرهنگی او بود. شهید سلیمانی به واسطه همین ویژگی ها، هم در داخل میهن و خانه اش و هم در بیرون از آن، به فردی بی بدیل تبدیل شد. این نگرش فرهنگی او بود که او را سلیمانی ساخت. امیدوارم که در فرصت های آتی، تلاش های بیشتری در این زمینه انجام دهیم و جهاد دانشگاهی نیز نقش مهمی در ترویج این اندیشه فرهنگی ایفا کند.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه جهاددانشگاهی و ارتباط آن بادانشگاه ها و نهادهای فرهنگی استان اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهاد یا مولود تفکر و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) است. این نهاد جدا از دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی استان نیست، بلکه جهاددانشگاهی در دانشگاه کرمان متعلق به دانشگاه کرمان و پیوست آن است. جهاددانشگاهی کرمان با این تعلق و مأموریت خود باید عزت آفرین باشد.
کلانتر افزود: بر اساس گفتمان امام خمینی (ره)، دانشگاه باید انسان ساز باشد. ما از دانشگاه ها به دنبال فارغ التحصیلان مدرک دار نیستیم، بلکه به دنبال پرورش انسان های کامل هستیم. جهاددانشگاهی نیز باید بر اساس این مبنا عمل کند. باید زمینه های تربیت انسان های فکری و عملی همچون دکتر کاظمی آشتیانی را فراهم ساخت و در این مسیر، دانشگاه باید نقش مؤثری در حفظ و تداوم جریان مردمی انقلاب اسلامی ایفا کند.
وی در ادامه تأکید کرد: ما باید از خود بپرسیم آیا دانشگاه ما انسان ساز است؟ آیا دانشگاه ما در بازآفرینی جریان مردمی انقلاب اسلامی موفق عمل می کند؟ اگر تردیدی است، باید به تحلیل ضعف ها و کاستی ها پرداخت و نقاط قوت و ظرفیت را افزون کرد. دانشگاه باید به استقلال و خودباوری ملت و کشور اندیشیده و در راستای ساخت آینده و پیش بینی رخدادها و روندها گام بردارد.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}