ضرورت بازیابی معنایی وحدت حوزه و دانشگاه

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای مکمل همدیگر بودن است یعنی نواقص همدیگر را کامل کنند، اما وضعیت وحدت حوزه و دانشگاه به صورت نسبی است و امروز با وضعیت مطلوب فاصله دارد و باید یک بازیابی معنایی در وحدت حوزه و دانشگاه داشته داشته باشیم.

به گزارش ایکنا از قزوین، شعار وحدت و دانشگاه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک مطالبه توسط مردم مطرح شد و مردمان بابصیرت در راهپیمایی های خود شعار «روحانی، دانشجو پیوندتان مبارک» را سرمی دادند. در این میان بزرگانی همچون شهید آیت الله دکتر مفتح و شهید مطهری پرورش یافته مکتب انقلاب بودند که نخستین گام ها را برای وحدت حوزه و دانشگاه برداشتند و معلمانی بزرگ برای طالبان این مسیر شدند.

در ابتدای تعریف وحدت حوزه و دانشگاه باید به این نکته اشاره کرد وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ادغام این دو نهاد علمی نیست، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه قزوین با تأکید بر این نکته به ایکنا گفت: وحدت حوزه و دانشگاه هیچ وقت به معنای ادغام نبوده است چون سیستم و نظم متفاوتی داشته و کتاب های درسی و اساتید آنان متفاوت است؛ وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت در هدف است. هر دو باید برای حفظ نظام و خدمت به مردم کار کنند و در صحنه های سیاسی، اجتماعی حاضر باشند.

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای مکمل همدیگر بودن است یعنی نواقص همدیگر را کامل کنند، برای مثال دانشگاهیان بیشتر بر امور سیاسی و مناصب اجتماعی قرار می گیرند و بیشتر دولتمردان از دانشگاهیان و فارغ التحصیلان دانشگاه هستند، بنابراین دانشگاهیان از این جهت می توانند نظام اسلامی را تقویت کنند.

وحدت در هدف و جهت گیری ها

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه قزوین بیان کرد: حوزه علمیه در زمینه اعتقادات، اخلاق و احکام می تواند دانشگاه را تقویت کند، یعنی دانشگاه از نظر سیاسی حوزه را تقویت و حوزه علمیه هم از جهت احکام و اعتقادات و دینی به دانشگاه کمک کند، بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت در هدف، وحدت در جهتگیری ها است.

این مسئول گفت: ممکن نیست حوزه و دانشگاه با هم ادغام شوند؛ دانشگاه و حوزه باید در محتوای درسی و برنامه ها هدف مشترک داشته باشند، اهداف و برنامه های این دو نهاد در راستای تقویت و حفظ نظام اسلامی، تقویت ولایت و خدمت به مردم باشد البته این دونهاد در راستای اهداف خود باید مکمل همدیگر باشند.

عباسی با اشاره به اینکه شهید مفتح بنیان گذار وحدت حوزه دانشگاه بود، بیان کرد: شهید مفتح جزو شخصیت هایی بود که قدم اول و بزرگی را برای وحدت حوزه و دانشگاه برداشت، البته شهید مطهری هم نیز این گونه بود. در زمانی که حصار خیلی بلند و محکمی بین دانشگاه ها بود این دو استاد حصارها را شکستند؛ در آن سال ها وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک نظریه مطرح بود برای همین شهید مفتح وارد دانشگاه شد و علاوه بر تدریس در دانشگاه این نظریه را تقویت کرد.

وی در خصوص وضعیت فعلی وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وضعیت وحدت حوزه و دانشگاه به صورت نسبی است و با وضعیت مطلوب فاصله دارد؛ مراوده این دو نهاد هنوز به صورت مطلوب نیست البته حداقل ها در حال انجام است و روحانیونی به عنوان نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه حضور دارند که واسط بین روحانیت و دانشگاه هستند و برای تدریس از اساتید حوزه هم دعوت می کنند. گاهی اساتید دانشگاه هم در علوم سیاسی و علوم دانشگاهی در حوزه ها تدریس می کنند منتها این ها حداقل بوده و به حد مطلوب نرسیده است.

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: طی سال های اخیر برخی ازمجتهدین جوان با بصیرت و زمان شناس با دانشگاه ها ارتباط برقرار کردند و در فضای مجازی با تشکیل سایت با دانشگاه ها گفتگو و تبادل نظر دارند.

وی با تأکید بر اینکه تنها با ارتباط حوزه و دانشگاه نمی توان گفت که این دونهاد وحدت دارند، گفت: وحدت حتی با تغییر برخی از کتب درسی نیز محقق خواهد شد یعنی باید برخی از موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی در کتب درسی حوزی و هم در کتب دانشگاهی گنجانده شوند؛ برای مثال 22 بهمن، فتنه 88، سیاست خارجی جمهوری اسلامی، اداره کشور، استانداری ها، دفاع مقدس ازجمله موضوعاتی است که باید وارد کتب حوزی و دانشگاهی شوند تا تفکرات حوزه و دانشگاه را به هم نزدیک کند در غیر این صورت تنها رفت و آمد بین حوزه و دانشگاه کفایت نمی کند.

عباسی بیان کرد: بسیاری از آموزه ها بین دانشگاه و حوزه مشترک است و تخصصی بودن نمی توان جایگزین این شود. اعتقادات از کتاب و سنت گرفته شده است و نیاز هر بشری است برای همین نیاز هر استاد و دانشجویی است که اعتقاد به خدا، صفات خداوند، قیامت  مخصوص حوزه های علمیه نیست و هر مومنی باید آن ها را بداند.

وی در خصوص نحوه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: باید اخلاق و رفتار اجتماعی را از قرآن کریم و عترت اخذ کنیم که در عصر امروز منبع آن حوزه های علمیه هستند، برای همین دانشگاه ها برای تقویت اعتقادات، اخلاق و احکام باید با حوزه ارتباط داشته باشند. تخصصی بودن در یک بخش کارگشا است ولی برای همه بخش ها کفایت نمی کند، با توجه به فراوانی نقاط اشتراک بین حوزه و دانشگاه، وحدت این دو نهاد با نزدیک شدن محتوای درسی بین حوزه و دانشگاه تحقق خواهد یافت.

وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند بازیابی معنایی است

حجت الاسلام والمسلمین محمد محبی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان قزوین نیز اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قشر عظیمی از جامعه به خاطر سوءمدیریت دوره ستم شاهی و نفوذ غربی ها بی ‎سواد بودند که با پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر توسعه مدارس افراد بی سواد با کمک  نهضت سواد آموزی، باسواد شدند برای همین بیشترین آمار بالای باسوادی را در جهان داریم که این امر در پرتو وحدت حوزه و دانشگاه محقق شده است.

وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه جزو اهداف انقلاب اسلامی بود و شاگردان امام خمینی(ره) به ویژه شهید آیت الله دکتر مطهری و شهید آیت الله دکتر مطهری و شهید آیت الله دکتر بهشتی و شهید باهنر و مقام معظم رهبری و دیگر شخصیت ها بر اساس این هدف عمل کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه ها توسعه پیدا کردند و با انگیزه های دینی ساخته شدند.

این مسئول در خصوص وحدت و حوزه و دانشگاه گفت: دانشگاه و حوزه از هم جدا نبودند تا بخواهد وحدت ایجاد شود برای همین به نظر می رسد باید یک بازیابی معنایی در وحدت حوزه و دانشگاه داشته داشته باشیم. حوزویان برای تأسیس دانشگاه گام برداشتند که این گام فراتر از وحدت است در حقیقت این دو نهاد مستقل نبودند.

وی تصریح کرد: دانشگاه به برکت شخصیت های حوزوی از جمله امام خمینی(ره) و سایر بزرگان حوزوی ایجاد شد چون نگاه حکمران دینی، مدیریت عالمانه کشور بود. یک مدیریت عالمانه به مهندس، پزشک، متخصصین مختلف علوم تجربی، فنی و  مهندسی و حتی علوم انسانی داشت برای همین حوزه علمیه متوجه رسالت حکمرمانی بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این است که حوزه علمیه و دانشگاه از دستاوردهای علمی همدیگر مطلع باشند. البته این دو نهاد از دستاوردهای هم اطلاع دارند ولی با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه به ‎عنوان یک اصل در کشور ما پذیرفته شده است اما از نظر عملی شدن خلأ وجود دارد ولی از لحاظ قانونی خلأیی را شاهد نیستیم. رفت و آمد این نهاد با هم کم است برای همین بزرگان حوزه و دانشگاه باید طی جلساتی اهداف خود را بازخوانی کنند.

محبی با بیان اینکه در وحدت حوزه و دانشگاه با نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم، اظهار کرد: در عرصه های علوم انسانی هنوز از منابع غنی دینی شامل قرآن کریم، روایات معصومین و تفکرات اندیشمندان دینی به خوبی استفاده نکردیم و دانشجویان بیشتر در فضای دانشگاه هستند و فرصت منابع انسانی در دانشگاه نسبت به دانشگاه گسترده است.

وی تصریح کرد: اگر ارتباط حوزه و دانشگاه یک ارتباط تنگاتنگ باشد و از دستاوردهای علمی همدیگر بهره ببرند شاهد شکوفایی گسترده در حوزه علوم انسانی خواهیم بود. وقتی علوم انسانی شکوفا شود در حوزه فناوری پیشرفت های چشمگیری خواهیم داشت، البته این در یک سطح اتفاق افتاده و همین موجب شده است ایران یکی از قدرت های بزرگ جهان محسوب شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: حوزه علمیه متولی مباحث دینی و دانشگاه متولی علوم تجربی است، اگر این برای حل مسئله کنار هم قرار بگیرند می توانیم مرجع علمی جهان شویم و البته این امر در آینده محقق خواهد شد چون زیربنای دانشگاه ها و حوزه علمیه با این رویکرد پایه گذاری شده است؛ حتی جزو پیشگویی های دین اسلام است اگر علم در ثریا باشد توسط مردمان ایران زمین کشف خواهد شد و این در پی وحدت حوزه و دانشگاه و در کنار قرار گرفتن علوم تجربی و علوم دینی محقق خواهد شد.

حوزه و دانشگاه که دو بال پیشرفت کشور هستند

وی نیز خاطرنشان کرد: دشمنان سعی دارند بین حوزه و دانشگاه که دو بال پیشرفت کشور هستند فاصله بیندازند و این و نهاد از محصولات و دستاوردهای علمی یکدیگر بی اطلاع باشند چون اگر این دانش ها در کنار هم قرار گیرند پیشرفت خوبی حاصل و دانش جدیدی تولید خواهد شد، دشمنان تلاش دارند بین این دو نهاد که دو بال هستند فاصله ایجاد کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان قزوین در پایان سخنانش بیان کرد: امیدوار هستیم که با فهم صحیح معنای وحدت حوزه و دانشگاه، نقشه دشمنان را برآب کنیم. دشمنان درصدد اختلاف و تفرقه بین آحاد ملت ها و مردم به خصوص غرب آسیا هستند بنابراین در بحث حوزه و دانشگاه باید هوشیار بوده و بر خلاف اهداف دشمن وحدت و انسجام و وفاق و همدلی خود را افزایش دهیم.

به گزارش ایکنا، پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) همواره بر علم آموزی تأکید داشتند و امروزه طالبان علم در دانشگاه ها و حوزه ها مشغول علم آموزی هستند. وحدت حوزه و دانشگاه نیز به منزله دو بال برای پیشرفت است که با تقویت آن می توانیم گام های بلندی را در عرصه های علمی دنیا برداریم و تعاریف جدیدی از علم را به دنیا عرضه کنیم.

انتهای پیام

نظرات

captcha