اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
ایسنا/اصفهان پرورش محقق، آموزش بهتر زبان عربی، بلاغت و تفسیر، ارتباط با نهادهای مربوط به این رشته، ایجاد اشتغال در زمینه های مرتبط با رشته، تولید علم، ارتباط علمی با مسائل و مشکلات جامعه، تأمین مالی دانشجویان مقطع دکتری، بخشی از مطالبات دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث است.
مهدیه حسینی، دانشجوی دانشگاه اصفهان در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: چیزی که در حال حاضر در رشته علوم قرآن و حدیث و در دانشگاه اصفهان شاهد هستیم، پرورش محقق نیست، زیرا جنس دروسی که در این رشته ارائه می شود، از نوع حفظیات است.
وی با اشاره به اینکه رشته علوم قرآن و حدیث خروجی درخوری ندارد، افزود: زمانیکه دانشجویان فارغ التحصیل می شوند، به طور دقیق مشخص نیست چه حدی از توانمندی را دارند، نه آنقدر زبان عربی یاد گرفته اند که ارتباطات بین المللی داشته باشند، نه آنقدر بلاغت و تفسیر می دانند که بتوانند آیه قرآن را تفسیر کنند و نظر جدید ارائه دهند، نه از پس پاسخ به شبهات و موارد دیگر برمی آیند. برای همین است که دانشجویان این رشته دغدغه شغل را نیز دارند و بعد از فارغ التحصیل شدن به سراغ کاری غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود می روند.
این دانشجوی دانشگاه اصفهان، با انتقاد از اینکه رشته علوم قرآن و حدیث به حاشیه رفته است و تعامل و ارتباط ملموسی با جامعه ندارد، بیان کرد: این رشته دانشگاهی حتی با نهادهای مرتبط خارج از دانشگاه ارتباطی ندارد. به همین دلیل جامعه، رشته علوم قرآن و حدیث را به رسمیت نمی شناسد.
حسینی با طرح چند پرسش اساسی، اهالی علوم قرآن و حدیث را دعوت به تفکر در مورد این پرسش ها کرد و افزود: چرا دانش آموخته رشته علوم قرآن و حدیث نباید در مشکلات جامعه دخیل باشد؟ چرا تحصیل کرده علوم قرآن و حدیث در هیچ کجای جامعه سهمی ندارد؟ چطور دانشجوی مهندسی به سراغ ساخت خط مترو و دانشجوی جامعه شناسی به سراغ دگرگونی ها و تحول جامعه می رود، اما دانشجوی علوم قرآن و حدیث به سراغ قرآن و حدیث مربوط به جامعه نمی رود؟
وی در راستای سؤالات مطرح شده ادامه داد: تولید و نوآوری علمی در رشته علوم قرآن و حدیث اتفاق نمی افتد. اساتید، نظریات پیشینیان را تدریس می کنند، دانشجویان هم حافظان خوبی هستند، حفظ می کنند و برای امتحان بازیابی می کنند. این رویه باید تغییر کند. لازم است که رشته علوم قرآن و حدیث در دانشگاه اصفهان پژوهش محور باشد و دانشجویان در دوره تحصیل پروژه های تحقیقاتی انجام دهند.
این فعال دانشجویی، با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد دانشجوهای ورودی جدید سال 1403 در دانشگاه اصفهان، تأکید کرد: این درحالی است که امکان تضمین شغل و آموزش و تربیت کیفی آنان هنوز فراهم نیست. پر کردن صندلی های دانشگاه و تعداد بالای فارغ التحصیلان یک رشته نیست که آن رشته را زنده نگه می دارد، بلکه تربیت دانشجویان انگشت شمار، اما محقق و نواندیش است که رشته را حفظ می کند.
نیره سادات آیت، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث نیز مهم ترین مسئله اکثر دانشجویان این رشته را اشتغال بعد از فارغ التحصیلی و نبود تامین مالی در حین تحصیل و پژوهش دانست و افزود: در بیشتر دانشگاه های تراز، دانشجویان مقطع دکتری، ضمن پژوهش و حل مسئله حق الزحمه ای دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه دروس ارائه شده در رشته علوم قرآن و حدیث به تازگی اصلاح و سعی بر رفع ایرادات شده است، تأکید کرد: همچنان جای مباحث مهارت افزایی و دروسی نظیر «روش تدریس» در این رشته خالی است.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}