نتایج امتحانات نهایی کیفیت مدارس را مشخص کرد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج امتحانات نهایی کیفیت مدارس را نشان داد. مدارس دولتی عادی از کیفیت بالایی برخوردارند، اما تراکم بالای کلاس ها ممکن است یکی از دلایل گرایش خانواده ها به مدارس غیردولتی باشد.

خبرگزاری تسنیم، علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، امروز در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نمرات مدارس غیردولتی (10.80) و مدارس دولتی عادی (8.30) در امتحانات نهایی خرداد 1403، و اینکه چرا این تصور وجود دارد که کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی بالاتر است، در حالی که آمارهای رسمی خلاف این موضوع را نشان می دهند، اظهار کرد: کیفیت آموزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در کسب نمرات، استعداد دانش آموز، تلاش خانواده و خود دانش آموز بسیار مؤثر است و نه صرفاً دسترسی به امکانات.

وی افزود: گرایش خانواده ها به مدارس غیردولتی ممکن است به دلایلی مانند خلوت تر بودن کلاس ها، احترام به حقوق والدین و دانش آموزان، و ارائه فضای بهتر در مدارس غیردولتی باشد. با این حال، نباید این موارد را با کیفیت آموزش اشتباه گرفت.

تأکید مسئولان بر تقویت مدارس دولتی

فرهادی با اشاره به تأکید مسئولان کشور، از رهبر انقلاب تا رئیس جمهور، بر توجه به مدارس دولتی عادی، گفت: این تصور که مدارس دولتی کیفیت پایینی دارند اشتباه است. البته مشکلاتی مانند تراکم بالای دانش آموزان در کلاس ها وجود دارد. در شهرستان های تهران، رشد جمعیت دانش آموزی از ظرفیت مدرسه سازی پیشی گرفته است.

وی ادامه داد: والدین به جمعیت بالای کلاس های درس حساس هستند، اما نباید این موضوع منجر به برداشت اشتباه از کیفیت آموزشی مدارس دولتی شود. نتایج امتحانات نهایی، کیفیت واقعی این مدارس را نشان داده است.

تفاوت فضای مدارس دولتی و غیردولتی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ما باید تلاش کنیم تا مدارس دولتی و غیردولتی براساس سند تحول بنیادین محلی برای یادگیری باشند. این تصور که فضای مدارس غیردولتی شادتر است، صحیح نیست. بسیاری از مدارس دولتی دارای فضای بسیار مطلوبی هستند که شاید نمونه آن ها را در مدارس غیردولتی نتوان یافت. دولت به طور مداوم برای ارتقای سطح مدارس دولتی تلاش می کند و زمانی که رئیس جمهور برای این موضوع صرف می کند، نشان دهنده اهمیت آن است.

امتحانات نهایی به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد

عملکرد ایران در آزمون های تیمز و پرلز

فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد ضعیف ایران در آزمون های تیمز و پرلز گفت: در جهان، میانگین سؤالات بی پاسخ در آزمون تیمز 10 درصد است، اما در ایران این رقم به 22 درصد می رسد. این امر به معنای ناآشنایی دانش آموزان با محتوا نیست، بلکه به تمرکز پایین آن ها اشاره دارد. همچنین باید در عمق بخشی به دروس ریاضی و علوم پایه در مقاطع چهارم و هشتم توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/

نظرات

captcha