کمک به تغییر رفتار رانندگان پرخطر با طرح «شبیه ساز رانندگی» در شاهرود + فیلم

به گزارش خبرنگار ایرنا، دستگاه شبیه ساز رانندگی(سیمیلاتور) امکان آموزش و فراگیری مهارت های متنوعی را از سطح ساده تا پیشرفته برای کاربر فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دستگاه شبیه ساز رانندگی(سیمیلاتور) امکان آموزش و فراگیری مهارت های متنوعی را از سطح ساده تا پیشرفته برای کاربر فراهم می کند.

این دستگاه امکان اصلاح روند آموزش رانندگی و بررسی صلاحیت اخذ گواهینامه را برای افراد فراهم می کند.

استفاده از این دستگاه در آموزشگاه های رانندگی به نوعی باعث ایجاد تحول در آموزش می شود و با سنجش واقعی توانایی افراد در رانندگی، تا حدود قابل توجهی از بروز تصادف ها به دلیل نداشتن مهارت کافی رانندگان جلوگیری می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود روز چهارشنبه در حاشیه نشست تخصصی مشترک ارزیابی طرح شبیه ساز رانندگی با حضور اعضای کمیسیون ایمنی راه های کشور، پلیس راهور، مدیران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، اورژانس و مسوولان دستگاه های اجرایی در سالن مجازی این دانشگاه، به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نشست با هدف تقویت همکاری بین بخشی و کاهش جدی حوادث ترافیکی در شهرهای شاهرود و میامی و محورهای مواصلاتی بین این 2 شهرستان با توجه به تردد سالانه بیش از 20 میلیون مسافر و زائر امام هشتم(ع) برگزار شد.

محمدحسن امامیان با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی در این زمینه طی 2سال گذشته توسط دانشگاه علوم پزشکی، ابراز کرد: این طرح با معرفی 167 راننده پرخطر از سوی پلیس راهور به مرکز شبیه ساز در سال گذشته به مرحله اجرا رسید.

وی با اشاره به بررسی بازخورد این طرح در یکسال بعد، افزود: براساس گزارش پلیس از 167 راننده شرکت کننده در این طرح مطالعاتی فقط سه مورد تخلف رانندگی طی یکسال در سامانه پلیس راهور ثبت شد که کاهش معنادار در رفتار رانندگی را نشان می دهد.

امامیان این مداخله را بسیار موثر دانست و افزود: این برنامه باید با حمایت مسوولان تقویت شود و شرایطی را ایجاد کرد تا با تغییر رفتار رانندگان حادثه های ترافیکی به حداقل ممکن برسد.

معرفی رانندگان پرخطر به مرکز شبیه ساز از ابتدای سال 1404

وی با اشاره به اینکه تعیین تاثیر مداخلات روانشناسی و آموزش ایمنی بر رانندگی رانندگان پرخطر از دیگر اهداف اجرای این طرح است، ابراز کرد: از ابتدای سال 1404 اشخاصی که دچار تخلفات رانندگی متعددی شوند، برای آموزش بهتر رانندگی و تقویت مهارت ها به این مرکز شبیه ساز معرفی می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: شبیه سازی رانندگی قسمتی از این برنامه است و مداخلاتی دیگری در حوزه آموزش با کمک آموزش و پرورش، رسانه ها و کسانی که می توانند آموزش های مربوطه را به عموم مردم اطلاع رسانی کنند، در دستور کار قرار دارد که در نهایت تمام این اقدام ها می تواند به تغییر رفتار رانندگی و کاهش حادثه های ترافیکی منجر شود.

وی یکی از دغدغه های مهم کشور را حادثه های ترافیکی برشمرد و گفت: طی سال های گذشته با همکاری پلیس، راه و شهرسازی، و آموزش رسانه ها تغییر رفتاری در رانندگان ایجاد شد و این تغییر منجر به کاهش حدود 30 درصدی فوتی های این حادثه ها شد.

امامیان با اشاره به اینکه شمار جانباختگان حادثه های ترافیکی از 28 هزار نفر به 20 هزار نفر در سال کاهش یافت، افزود: پیشگیری از حادثه رانندگی تنها وظیفه پلیس نیست باید با آموزش های لازم و فرهنگ سازی در این زمینه ایمنی رانندگی را بهبود بخشید که این امر نیازمند همکاری بین بخشی دستگاه های مختلف اجرایی و مشارکت مردم است.

به گزارش ایرنا، به دلیل بالا بودن آمار فوتی های سالانه رانندگی در کشور از 15 سال قبل مسوولان به فکر ایجاد رشته تخصصی مهندسی ایمنی شدند. پس از انجام تحقیقات بین المللی و اعلام موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1396، رشته مهندسی ایمنی راه و ترابری در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس در سال 1398 ایجاد شد.

از زمان ایجاد این رشته دانشگاهی تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفت و دانش آموختگان این رشته دارای فرصت های شغلی متنوع در وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و شرکت های خصوصی مهندسان مشاور راه و ترافیک هستند.

شهرستان شاهرود با بیش از 200 هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

نظرات

captcha