اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
رئیس پلیس راه فرماندهی تهران بزرگ از پیشنهاد پلیس برای کاهش سرعت مجاز در آزادراه تهران ـ قم خبر داد و گفت: پلیس در محورهای منتهی به تهران کمین ندارد.
در این مصاحبه، سرهنگ ابراهیم ارزانی؛ رئیس پلیس راه فرماندهی تهران بزرگ، از رویکردها و اقدامات پلیس راه برای کنترل تخلفات، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده ها می گوید.
وی با ارائه جزئیاتی از وضعیت محورهای پرحادثه منتهی به تهران، تخلفات شایع و راهکارهای مهندسی، به ضرورت همکاری همه جانبه برای کاهش حوادث ترافیکی تأکید می کند. این گفت وگو همچنین به موضوعاتی نظیر بازدارندگی جرائم، ایمنی خودروها و نقش فرهنگ ترافیک پرداخته است که می توانید در ادامه آن را مطالعه کنید:
تسنیم: سرهنگ ارزانی، لطفاً بفرمایید که پلیس راهور چه اقداماتی برای کاهش تصادفات انجام داده است؟
از نظر پلیس راهور، 20 تخلف وجود دارد که حادثه ساز تلقی می شوند. این تخلفات نسبت به سایر تخلفات، عیار حادثه ساز بودن بیشتری دارند. علاوه بر اینکه راننده با انجام این تخلفات جان خود را به خطر می اندازد، برای دیگر کاربران ترافیک نیز مشکلاتی ایجاد می کند.
قانون گذار برای این نوع تخلفات جرائم بیشتری در نظر گرفته است و علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز لحاظ شده که به معنای تنبیه بیشتر برای فرد متخلف است. به عنوان مثال، اگر راننده ای در کنار تخلفات حادثه ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ و حرکات مارپیچ و مخاطره آمیز کند، مأمور راهور می تواند تا 72 ساعت خودروی او را توقیف کند.
تسنیم: با توجه به افزایش تخلفات، آیا گشت های پلیس در محورهای منتهی به تهران وجود دارد؟
در محورهای منتهی به تهران، ما هیچ کمینی از سوی پلیس نداریم. در عوض، سکوهای پلیس را تهیه کرده ایم. اما گشت های نامحسوس داریم که در کمین متخلفان هستند. این گشت ها هم در محورهای شمالی و هم در محورهای جنوبی مستقر شده اند و تخلفات رانندگان را رصد می کنند.
گشت های نامحسوس فقط به تخلفات سرعت مربوط نمی شود و هرتخلفی را رصد می کنند به عنوان مثال، شاید نبستن کمربند ایمنی یک تخلف حادثه ساز نباشد، اما اگر در یک تصادف فردی کمربند خود را بسته باشد، احتمال نجات جان او افزایش می یابد.
تسنیم: کدام محور بیشترین تصادفات را در سال جاری داشته است؟
امسال محور تهران-قم بیشترین تصادفات فوتی و جرحی را داشته است. یکی از دلایل تصادفات بالا در این آزادراه این است که اگر راننده یک لحظه به جلو توجه نکند، به خاطر فضای موجود می تواند رفتار خود را اصلاح کند، اما به دلیل حجم بالای تردد، راننده فرصتی برای این کار ندارد.
همچنین، برخی دسترسی های اشتباه به آزادراه ایجاد کرده ایم، به طوری که برخی رستوران های بین راهی دسترسی غیرمناسبی دارند و همین عامل می تواند باعث ایجاد ترافیک و یا حتی در برخی مواقع تصادفات شوند.
افزایش "ایمنی خودرو" بماند برای وقتی دیگر!جالب است بدانید که سطح سرویس آزادراه تهران-قم در روزهای عادی حدود 70 هزار تردد بوده، اما در روزهای پیک به 170 هزار تردد می رسد. سرعت مجاز در این آزادراه 120 کیلومتر است و ما پیشنهاد داده ایم که از فرودگاه تا ورودی شهید کاظمی، این سرعت به 110 کیلومتر کاهش یابد تا شاید بتوانیم آمار تصادفات را در 30 کیلومتری تهران کاهش دهیم.
تسنیم: آیا جرائم وضع شده از سوی پلیس راهور، بازدارنده بوده اند؟
جرایم نسبت به گذشته بهتر شده اند، اما هنوز جای کار دارد تا به طور کامل بازدارنده باشند. این جرائم در سبد خانوار اثری ندارند، زیرا فرد می تواند با رعایت قوانین، از بروز مشکل جلوگیری کند. از زمانی که جرائم افزایش پیدا کرده، این جرائم به نوعی بازدارنده شده اند، اما نیاز است که این بازدارندگی بیشتر شود.
تسنیم: به نقش ایمنی خودروها و ایمنی راه در کاهش تصادفات اشاره کردید. آیا می توانید بیشتر توضیح دهید؟
در مقوله تصادفات، عامل انسان، راه و همچنین وسایل نقلیه نقش مهمی دارند، اما باید بدانیم که نقش عامل انسانی از همه این ها مهم تر است. ما انتظار تصمیم خلاقانه از راه و وسیله نقلیه نداریم، اما از انسان انتظار داریم که رفتارهای درست را انتخاب کند. به همین دلیل است که باید فرهنگ ترافیک را افزایش دهیم.
البته ایمنی راه و خودروهای ایمن نیز نقش اساسی دارند. خوشبختانه عدد فوتی های پلیس راه تهران پایین است، زیرا شدت تصادفات در محورهای منتهی به تهران پایین تر است. علیرغم اینکه تردد در این محورهای منتهی به تهران 13 برابر سایر استان هاست، به خاطر رعایت اصول مهندسی ترافیک، شدت تصادف ها را پایین آورده ایم.
تسنیم: چند نقطه حادثه خیز در محورهای منتهی به پایتخت داریم؟
ما 14 نقطه حادثه خیز شناسایی کرده ایم که 9 نقطه آن رفع خطر شده و ایمن سازی شده است. همچنین 67 نقطه پرتصادف را احصا کرده و علامت گذاری کرده ایم تا علت حوادث را کشف و آنها را رفع کنیم.
به عنوان مثال، در خاورشهر یک نقطه بود که تصادفات زیادی در آن رخ می داد و بعد از آزمایش های مختلف، متوجه شدیم که نبود نور مناسب دلیل وقوع این تصادفات بوده و با نصب یک دکل نوری، نتیجه مثبت آن را مشاهده کردیم.
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}