چین از یک کشتی هیدروژنی با ظرفیت حمل 1450 تن رونمایی کرد

چین از نخستین کشتی هیدروژنی مخصوص حمل کانتینر رونمایی کرد تا پتانسیل حمل و نقل عاری از سوخت های فسیلی را نمایش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این کشتی که «دانگ فنگ کویینگ گنگ» نام دارد 64.5 متر طول و ظرفیت حمل 64 کانتینر یا 1450 تن را دارد.

صنعت حمل و نقل، دومین تولید کننده بزرگ گازهای گلخانه ای در سراسر جهان است. هرچند صنعت کشتیرانی فقط 11 درصد انتشار گازهای مضر این بخش را به خود اختصاص داده اما افزایش تجارت جهانی و حمل ونقل دریایی ممکن است به افزایش 50 درصد این ارقام تا 2050 میلادی شود.

هرچند برقی کردن خودروهای شخصی تلاشی برای کاهش انتشار گازهای آلوده به شمار می رود، اما این استراتژی برای حمل ونقل طولانی مدت در آب و هوا مناسب نیست. تراکم انرژی باتری ها هم اکنون متناسب با وطن است و به همین دلیل به کارگیری آنها برای حمل ونقل طولانی مشکل است. در همین راستا فناوری های جایگزین مانند سلول سوختی هیدروژنی تحت آزمایش هستند.

نخستین کشتی کانتینری داخل کشوری چین که با انرژی هیدروژنی کار می کند، در استان ژجیانگ رونمایی شد. این کشتی مجهز به دو پیل سوختی هیدروژنی با توان 240 کیلووات است که هر کدام توسط شرکت چینی Sinosynergy توسعه یافته اند و بزرگترین پیل سوختی نصب شده روی یک کشتی به حساب می آیند.

ظرفیت ذخیره هیدروژن کشتی 1200 پوند (550 کیلوگرم) است. این بزرگترین ذخیره هیدروژن در یک کشتی به حساب می آید و کمک می کند برد وسیله نقلیه 380 کیلومتر شود. انتظار می رود این کشتی سالانه از انتشار 700 تن کربن جلوگیری کند.

سایر اجزای مبتنی بر انرژی در کشتی شامل یک باتری لیتیومی است که می تواند بخشی از انرژی تولید شده توسط پیل سوختی را ذخیره کند. یک سیستم کنترل همه این اجزا را با نیروی محرکه کشتی که 2000 تن جابجا می کند، ادغام می کند.

در مراسم به آب انداختن کشتی، فقط بدنه آن آماده بود و بقیه تجهیزات در ماه های آینده نصب می شوند. پیش بینی می شود کشتی پس از انجام تست های آغازین در 2025 میلادی در مسیرهای داخلی بین بنادر جیاشینگ و شیاشا در هانگژو واقع در شرق چین فعالیت کند.

نظرات

captcha