سردار ملانوری: تجهیزات جدید حفاظت هواپیمایی رونمایی می شود

فرمانده یگان حفاظت هواپیمایی سپاه اظهار کرد: تجهیزات جدید حفاظت هواپیمایی توسط شرکت های دانش بنیان و نخبگان عزیز تولید و جهت بهره برداری آماده شده که در روزها یا ماه های آینده رونمایی می شود.

به گزارش مشرق ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران جنگ تحمیلی بارها شاهد هواپیماربایی در راستای مخاصمه و معانده با جمهوری اسلامی از سوی دشمنان نظام و عناصر وابسته به آنان بودیم که شاید اوج آن به سال 1363 بازمی گردد که در گرماگرم جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران، دشمنان قصد داشتند با این قبیل اقدامات، امنیت و اقتدار نظام نوپای جمهوری اسلامی را خدشه دار کرده و توان دفاعی و ملی آن را زیر سؤال برده و قدرت چانه زنی آن را برای مذاکرات صلح تضعیف کنند.

هواپیماربایی با توجه به جنبه های روانی و تبلیغاتی آن، همواره به مثابه یک ابزار و اهرم فشار در دست گروه ها و جریان های سیاسی و بعضاً شبه نظامی قرار داشته است.

پنجم دی ماه سالروز تأسیس سپاه حفاظت هواپیمایی کشور به دستور حضرت امام خمینی (ره) است و ما در این روز به گفت وگو با سردار هادی ملانوری فرمانده این یگان حفاظتی نشسته ایم.متن این گفت وگو در ادامه آمده است:

سردار عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما. لطفا در ابتدا بفرمایید که سپاه حفاظت هواپیمایی چگونه شکل گرفته است؟

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 57 که روزهای سختی برای مردم عزیز بود و تهدیدات و آسیب هایی را از ناحیه معاندین، گروهک های منافقین و معارضین نسبت به انقلاب اسلامی و مردم عزیز انجام می شد به گونه ای که از سال های 57 تا 63 عملیات های متعددی توسط گروهک های مختلف در راستای هواپیما ربایی شکل گرفت لذا این موضوع اسباب این شد که حضرت امام خمینی (ره) بنا به صلاحدید و تشخیص به فرماندهی کل سپاه پاسداران پاسداران آن زمان دستور دادند که به فوریت، سپاه در فرودگاه ها و هواپیماهای مسافربری حاضر شود و به مقابله با تهدیدات و هواپیما ربایی بپردازد.

حضرت امام (ره) همان زمان سپاه را مسئول حفظ هواپیماهای مسافربری دانستند و بر آن تأکید کردند و در دی ماه 1367 و در اواخر عمر با برکت خود مجدداً به طور مکتوب بر این موضوع تأکید کردند و فرمانی را صادر کردند.

سپاه حفاظت هواپیمایی چه وظیفه ای دارد؟

ما صرفاً در روی زمین به جهت مقابله با تهدیدات و آسیب های احتمالی که در فضا و بر آسمان متصور است، همه مسافران را به جهت حفظ سلامت و امنیت در آخرین گیت های بازرسی مورد تفتیش قرار می دهیم.

امروز در حدود 68 فرودگاه کشور این کنترل، نظارت و بازرسی توسط دستگاه های ایکس ری و تجهیزات دیگر همچون دوربین و یا چک های فیزیکی صورت می گیرد تا امنیت حدود 45 میلیون مسافر پروازی در سال تأمین شود.

همچنین در یک سال گذشته بر فراز آسمان و در هواپیما تهدید جدی و خاصی که بخواهد امنیت پروازها را به خطر بیندازد نداشتیم اما در روی زمین به جهت اینکه سالانه حدود 44 تا 46 میلیون مسافر در فرودگاه ها توسط سپاه مورد چک و بازرسی قرار میگیرند بعضا کشفیاتی داشتیم که احتمال می دادیم در آسمان بتواند مورد تهدید به وجود بیاورد، سعی کردیم با جلوگیری از ورود آنها به هواپیما در این حوزه موجبات آسایش و امنیت مردم عزیز را فراهم کنیم.

حفاظت از هواپیماها در ایران چه تفاوتی با خارج دارد؟

در هر کشوری در جهان بنا بر تمهیدات و شرایط خاصی که دارند به طور آشکار و محسوس و یا به طور پنهانی امنیت پروازهای خود را تامین می کنند.

به عنوان نمونه در برخی از کشورهای اروپایی و در جایی همچون رژیم صهیونیستی امنیت پروزاها به طور آشکار تأمین می شود به گونه ای که حتی با سلاح های بعضاً پیشرفته این کار صورت می گیرد و برخی کشورهای دیگر نیز هستند که ممکن است به طور پنهان یا به طور غیر محسوس توسط عوامل پروازی همچون مهمانداران این ماموریت انجام شود.

ما هم بنابر مقتضیات، شرایط، سلسله مراتب و تهدیداتی که در روز داریم وضعیت تیم های عملیاتی خود را در پروازها تقویت می کنیم و با ابزارها و آموزش های خاص خود امنیت مردم عزیز ایران اسلامی را تأمین می کنیم.

نحوه تأمین تجهیزات سپاه حفاظت هواپیمایی چگونه است و چه نوع تجهیزاتی در این یگان مورد نیاز است؟

باتوجه به تجهیزات نوظهور و پیشرفت تکنولوژی در تلاش هستیم آموزش نیروها و حوزه تجهیزات خود را به روز کنیم.اکثریت دستگاه ها همچون دستگاه چک و خنث سازی، بازرسی، ایکس ری و کمک بازرسی در سال ها و شاید سه دهه گذشته توسط شرکت های خارجی تامین می شد ولی امروز به حول قوه الهی دستگاه های خوبی توسط شرکت های دانش بنیان و نخبگان عزیز این کشور تولید و جهت بهره برداری آماده شده که در روزهای آینده و یا در ماه های آینده رونمایی می شود.

در حوزه آموزش و همچنین تجهیزات چک و خنثی سازی با توجه به تهدیدات روز در حال بروزرسانی هستیم و خوشبختانه این تجهیزات توسط متخصصان بومی در مجموعه های تحقیقات و فناوری سپاه و دانشگاه صنعتی شریف تولید شده است که روزهای آینده به صورت آزمایشی از آنها بهره برداری می شود و در صورت تأیید به کارگیری خواهند شد.

نحوه تعامل سپاه حفاظت هواپیمایی با سایر نهادهای امنیتی چگونه بوده و اینکه در یک سال اخیر عملیات مشترکی اجرا کرده اید؟

در حوزه امنیت هوانوردی و صنعت هواپیمایی مجموعه هایی هستند که در روی زمین با مجموعه سپاه حفاظت هواپیمایی تعامل دارند یعنی مسافران وقتی وارد حوزه فرودگاه می شوند در اولین گیت بازرسی با نیروهای فراجا و پلیس فرودگاه ها مواجه می شوند که در آنجا مورد چک و بازرسی قرار می گیرند.

بعد از آن عزیزانی به طور غیرمحسوس در حوزه حراست و وزارت اطلاعات ممکن است برخی از مسافران را مورد نظارت، چک و بازرسی قرار دهند.سپاه حفاظت هواپیمایی کشور در آخرین گیت بازرسی فرودگاهی به طور ویژه و دقیق تر مسافران عزیز را مورد چک و بازرسی قرار می دهد و سپس مسافران وارد هواپیما می شوند.

بعد از آخرین چک و بازرسی در پروازهای مسافربری، نیروهای امنیتی به طور آشکار در بدو ورود به هواپیما حضور دارند و هم به طور پنهانی در بین مسافران و در فضا و آسمان امنیت مردم عزیز را تا مقصد تأمین می کنند.

امروز حدود 30 شرکت و ایرلاین داخلی و حدود 20 ایرلاین خارجی فعال هستند که همه در جهت حفط امنیت و آرامش آنها در روی زمین، مسافرانشان توسط همکاران ما در فرودگاه ها مورد چک و بازرسی قرار می گیرند.

امیدواریم در آینده هم بتوانیم همچون 40 سال گذشته امنیت و آرامش مردم را در صنعت هوانوردی و هواپیماهای مسافری به طور کامل تامین کنیم و در جهت خنثی سازی تهدیدات و توطئه ها نیز مشکل خاصی نداریم و مردم عزیز با خیال راحت می توانند از طریق شرکت های هواپیمایی مسافرت خود را انجام دهند.

نظرات

captcha