حضرت فاطمه(س) جامع ترین الگو برای زنان مسلمان است

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) بهترین و جامع ترین الگو برای زنان مسلمان است.

خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین فاضل در جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به آیه تطهیر گفت: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» از جمله آیاتی که در شأن و منزلت خانم فاطمه الزهرا سلام الله علیها نازل شد، آیه تطهیر است و جالب اینجاست پیامبر بعد از نزول این آیه سعی کرد این آیه را سمعی و بصری کند و در جامعه علنی عنوان کند. این آیه از جمله آیاتی نادری بود که بعد از نزول، پیغمبر تا 6 ماه بعد از آن، هنگامی که برای نماز صبح از منزل خارج می شدند، جلوی در خانه حضرت زهرا(س) می ایستاد و این آیه را تلاوت می کرد و سلام می دادند، این آیه نشان می دهد خداوند اراده کرد از آن خانواده رجس و پلیدی را دور کند و آنها طاهر و مطهر و مطهرند.

وی افزود: در زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها به شهادت همین آیه تطهیر که در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت ایشان نازل شد، «لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بوِلاَیَتِکِ» این مژده را می دهد که «طَهُرنا بوِلایَتِک» چون زهرا طاهر و مطهره است، خداوند مقام تطهیر را نیز به ایشان داد، مطهر نیز است یعنی نه تنها پاک و پاکیزه و از هر رجس و آلودگی به دور است، تطهیر کننده نیز است. گاهی اوقات اشیاء طاهرند اما مطهر نیستند، یعنی پاک کننده نیستند، حضرت زهرا سلام الله علیها هم طاهره هم مطهر هستند، خداوند در وصف حوریان بهشتی می فرماید که جنسشان از هر نوع پلیدی مطهر است یعنی خدا اراده نکرده به آنها پلیدی برسد. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز همین ویژگی دارد، طاهره و مطهره و مطهر است و تطهیر می کند.

فاضل به خطبه فدکیه اشاره و بیان کرد: خطبه فدکیه از حیثیات متعدد قابل توجهه است. اول اینکه متن این خطبه توحید، نبوت و یک دوره جامعه شناسی دارد و می توان جامعه ای که حضرت زهرا سلام الله علیها در آن زندگی می کند را شناخت. در این خطبه ثنا و درود و ادب نیز است و برای برون رفت از وضع ناگوار آن روز میز حضرت توصیه هایی دارد که در خطبه فدکیه آمده است.

وی اظهار داشت: برای یادگیری این خطبه باید تلاش کرد و حتی مسابقاتی نیز برگزار کرد که سال های قبل توسط معاونت فرهنگی انجام شده است، چرا که این خطبه سراسر دفاع از حق و حامل و حاوی مطالب بسیار بلند و عمیق است. یکی از کارکردهای خوب مسجد حل خیلی از اختلافات بود، برای جلوگیری از انحرافات حضرت به مسجد می رود، در این رفتن، نوع ورود و رفتن به مسجد که نویسندگان نوشته اند، هیبت و هیمنه حضرت که با جمعی از بانوان وارد مسجد می شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: حضرت زمانی نیز مردم را مورد خطاب قرار می دهد «اَیُّهَا النَّاسُ! اِعْلَمُوا اَنّی فاطِمَهُ» نوع خطابه های ایشان نیز مختص به همین خطبه است، یعنی با اینکه آن زمان همه حضرت زهرا سلام الله علیها را می شناختند، اما در پیام های بعدی حضرت می گوید: «اِعلَمُوا اَنی فاطِمَه» اگر نمی شناسید بدانید که من فاطمه ام، پدرم پیامبر است و چنین سابقه ای دارد، همسرم علی بن ابیطالب چنین سابقه ای دارد. بنابراین تحریص و تحریک و تهیج مسلمانان بر روال و منهج درست قرار گرفتن هم باز در همین خطبه فدکیه به آن اشاره شده است. حضرت در این خطبه بیش از 30 بار به آیات قرآن احتجاج می کند، جلوی انحراف از مسیر را می گیرد.

وی افزود: بنابراین اگر قرار است دفاع از امامت و ولایت اتفاق بیفتد این خطبه بسیار راهگشاست. روایت است ابن مکتوم پیر و کور بوده که وارد شد به محضر پیغمبر، حضرت فاطمه(س) خودشان را پوشاند، پیغمبر فرمود او که کور است و نمی بیند، حضرت فاطمه سلام الله علیها گفت اگر او کور است، من چشم دارم یا در بعضی از روایات آمده فرموده اند، ممکن است بوی بدن من را استشمام کند. کسی که تا این حد حریم حرم از نامحرم و عفاف و عفت و پاکدامنی داشته، چه می شود در آن دوران، حضرت با این هیبت وارد مسجد شده و از قرآن مسیر حق دفاع کند.

فاضل به جشن های میلاد حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره کرد و گفت: این مجالس و این جشن و سرور و ارادت به حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه صلوات الله علیهم اجمعین خوب است و باید یادمان باشد برای طهارت انفس و طهارت مولد پذیرش ولایت و محبت به حضرات معصومین سلام الله علیهم لازم است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند «کلهم نور واحد» در روایتی از امام باقر سلام الله علیه می خوانیم: عن محمد بن علی الباقر علیه السلام «یَا جَابرُ أَ یَکْتَفِی مَنِ انْتَحَلَ التَّشَیُّعَ أَنْ یَقُولَ بحُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ» آیا همین قدر دوست داشتن ما برای شیعه بودن کافی است؟ بعد حضرت خود می فرماید: «فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَی اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ» شیعه ما کسی است که تقوا پیشه کند و طاعت و معرفت خدا را انجام بده. «وَ مَا کَانُوا یُعْرَفُونَ» برای شناختن اهل تقوا «إِلَّا بالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ کَثْرَةِ ذکْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبرِّ بالْوَالِدَیْنِ وَ التَّعَاهُد لِلْجِیرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْکَنَةِ وَ الْغَارِمِینَ وَ الْأَیْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ کَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ » بنابراین اگر کسی دنبال شر و شرارت می گردد طبق صحبت امام باقر نه تنها شیعه نیست، از ولایت هم بهره ای نبوده «و کَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ وَ کَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ» انقدر آدم های امینی اند که در قوم و قبیله شان امین تر از آنها پیدا نمی شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: جابر به امام باقر عرض می کند «فقلت یابن رسول الله» اینگونه که شما معیار و تشخیص دادید کسی را نمی توان یافت که شیعه باشد، امام می فرماید «لَا تَذْهَبَنَّ بکَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ یَقُولَ أُحِبُّ عَلِیّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا یَکُونَ مَعَ ذَلِکَ فَعَّالًا» یعنی این کفایت نمی کند که یکی بگوید من امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را دوست دارم اما در این راه تلاش زیاد نکند، خیر، اینگونه نیست. اگر کسی بگوید من پیغمبر را دوست دارم اما فعل و قول و عملکردش به پیغمبر شباهت نداشته باشد، این دوستی هیچ فایده ای ندارد. خدا با کسی قوم و خویشی ندارد و نزدیک ترین شخص به خدا کسی است که بر مبنای تقوا عمل کند و بر آنچه خدا که دستور داده عمل کند، کسی به خدا نزدیک نمی شود مگر با بندگی خدا.

فاضل اظهار داشت: امام علی و ائمه قسیم النار و الجنه هستند اما حضرت می فرماید در یک فضای کلی تر بهشت و جهنم را خود رقم می زنید. حضرت می فرماید هر کس اگر مطیع امر خداوند باشد او از اولیاء ماست، اما کسی عصیان خدا را انجام بدهد و گوش به فرامین خدا ندهد، او دشمن خداست و کسی به شفاعت ما نمی رسد مگر خدا از فضل و کرم خود بخواهد اراده ای بکند، بنابراین همه این تکریم ها و جشن ها را باید به مردم گفت اما آنچه خوب تر هست این است که ما نسبت به فرامینی که حضرت زهرا سلام الله علیها به دنبالش بود بی تفاوت نباشیم و تلاش کنیم تا راه و سیره آنها را عملی کنیم تا جزو دشمنان نباشیم.

وی بیان کرد: روایات متعددی درباره حضرت وجود دارد؛ تشبیه کردن حضرت به لیله قدر «و ما أَدراکَ ما لیله القدر یا اِنا أَعطَینَاک الکَوثَر» ما خیر کثیر به شما دادیم و مراد از خیر کثیر حضرت زهرا سلام الله علیها هست و البته نمی دانیم در این خیر کثیر چیست.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: اگر چه زندگانی حضرت کوتاه بود اما می توان از کتابی که از حضرت مانده یعنی صحیفه آل فاطمیه استفاده کرد، کتابی که مجموعه ادعیه حضرت زهراست.، کتابی که بر ماست آن را تبلیغ کنیم و در نشر آن بکوشیم تا همانگونه که امام رضا فرموده اند:«شما محاسن کلام ما را بگویید مردم خود به خود ما میل پیدا می کنند».

انتهای پیام/

نظرات

captcha