زیرساخت های فناوری چالش مهم صنعت نمایش خانگی است

سیدمحمد قاسمیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: شرکت های اروپایی و آمریکا نظیر Netflix، Apple TV، Amazon و HBO که به عنوان بزرگترین ارائه دهندگان خدمات ویدئویی و تولید محتوا شناخته می شوند، در صدر استفاده از فناوری های نوین قرار گرفته اند. سرعت استفاده از خدمات، دامنه دسترسی، هوشمندی در تنظیم گری و حفاظت از حریم خصوصی کاربران همه از ویژگی های این سامانه ها است که در کنار هوش مصنوعی، در ارائه خدمات صوت و تصویری در فضای مجازی و تلویزیون های اینترنتی نقش دارند.

سیدمحمد قاسمیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: شرکت های اروپایی و آمریکا نظیر Netflix، Apple TV، Amazon و HBO که به عنوان بزرگترین ارائه دهندگان خدمات ویدئویی و تولید محتوا شناخته می شوند، در صدر استفاده از فناوری های نوین قرار گرفته اند. سرعت استفاده از خدمات، دامنه دسترسی، هوشمندی در تنظیم گری و حفاظت از حریم خصوصی کاربران همه از ویژگی های این سامانه ها است که در کنار هوش مصنوعی، در ارائه خدمات صوت و تصویری در فضای مجازی و تلویزیون های اینترنتی نقش دارند.

این تهیه کننده و کارگردان ادامه داد: شرکت های خارجی در کنار فرآیند تهیه و تولید برنامه ها، فیلم ها و سریال ها، بر روی فناوری های پخش و انتشار محتوا سرمایه گذاری ویژه دارند. کشور ایران نیز که تنها 5 سال پس از آنکه برادران لومیر سینما را اختراع کردند، ساخت سالن سینما را به انجام رساند، دارای پیشینه قابل تاملی در صنعت رسانه ای است و در حال حاضر میزبان چندین پلتفرم (سکو) نمایش خانگی است.

وی درباره اینکه پلتفرم های داخلی تا چه میزبان از پیشرفت های فناوری استفاده می کنند؟ توضیح داد: یکی از چالش هایی که امروزه در تعامل میان والدین و کودکان مشاهده می شود، تفاوت نگرش به فضای دیجیتال و برداشت متفاوت از آن است. کودکان روزانه ساعات زیادی را در این محیط صرف کرده و اغلب به دلیل کنجکاوی در معرض آسیب های فضای دیجیتال قرار دارند. به همین دلیل کنترل والدین درفضای مجازی و پلتفرم های آنلاین امری ضروری است.

قاسمیان خاطرنشان کرد: Parental controls یکی از همین سامانه ها است که چند پلتفرم داخلی نمایش خانگی از آن استفاده می کنند اما این امکان هنوز در بسیاری از سایت ها و اپلیکیشن های داخلی دیگر فعال نشده است. همچنین در خصوص استفاده از سامانه های هوش مصنوعی، یکی از پلتفرم های داخلی بزرگ UGC (انتشار دهنده محتوای تولیدشده توسط کاربر) در بازبینی و نظارت محتوا از هوش مصنوعی استفاده می کند و دیگر پلفتفرم های مشابه از نیروی انسانی استفاده می کنند که با توجه به پیشرفت های جهانی نیاز است تا سرمایه گذاری و دقت ویژه تری در استفاده از این ابزارهای فناورانه داشت و به جای استفاده از عامل انسانی برای نظارت بر پخش محتوای تولید شده توسط کاربران، از فناوری های جدید بهره گرفت.

این مدرس دانشکده هنر و معماری با تاکید بر رشد فزانده این صنعت گفت: گرچه همه ما از اهمیت صنعت نمایش خانگی و پیشرفت آن مطلع هستیم اما باید توجه داشت که تعرفه های اشتراک این سامانه ها و نیز وجود انحصار در آن ها از جدی ترین چالش های آینده خواهد بود. آمارها در گزارش عملکرد یکی از پلتفرم های داخلی نشان می دهد که این پلتفرم در شش ماه نخست سال 1401 بیش از 574 میلیارد تومان درآمد داشته که بخش اعظم آن از فروش اشتراک بوده است. همچنین میانگین تعداد کاربران سالانه این پلتفرم تا شش ماه ابتدایی سال 1401 حدود یک میلیون و هشتاد هزار کاربر گزارش شده و این آمار نشان از 154 برابر شدن کاربران این پلتفرم از سال 1395 تا 1401 دارد. این مثال خود توضیح روشنی از اهمیت اقتصادی این صنعت و رشد فزاینده کاربران آن دارد.

نظرات

captcha