ماهی های حرام در اوج!

ایران در سال 1403 شاهد رشد چشمگیر صادرات محصولات آبزی به 62 کشور بوده که بیشتر این افزایش در صادرات ماهیان حرام گوشت جنوب می باشد

یاسمین بلوردی

در حالی که ایران از دیرباز کشوری با سابقه رونق در بخش دام و طیور شناخته می شود و در گذشته غالبا در حوزه دامداری و پرورش طیور کار می شده است، اما طی سال های اخیر در بخش پرورش آبزیان نیز شاهد تحولات و رشد چشمگیری بوده است.

«علی اکبر خدایی دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران» در این خصوص به خبرنگار عصر اقتصاد می گوید: خوشبختانه حوزه صادرات این بخش رو به رشد است و در حال حاضر به حدود 62 کشور جهان صادرات داریم و از آن طرف از 14 الی 15 کشور نیز واردات انجام می دهیم که عمدتا شامل ماهی تن است و تا حدودی هم ماهی های تجاری مثل سالمون واردات داریم.

صادرات 140 هزار تنی انواع ماهی در هشت ماهه سال 1403

خدایی در خصوص آمارهای صادراتی امسال نیز گفت: صرف نظر از خوراک ماهیان و آبزیان، در هشت ماهه سال 1402 در بحث صادرات حدود 87 هزار تن انواع ماهی از جمله خاویار، کنسرو، ماهیان زینتی، قزل آلا، میگو، ماهیان دریایی و … صادر شده است و در مدت مشابه سال جاری نیز حدود 140 هزار تن صادرات انواع ماهی از ایران رقم خورده است.

وی تاکید کرد: غالبا رشد صادراتی که صورت گرفته در بخش ماهیان دریایی (ماهیان حرام گوشت جنوب) بوده به نحوی که در این هشت ماهه از 46 هزار تن به 97 هزار تن رسیده ایم و بیانگر این است که در این حوزه بیش از 100 درصد رشد داشته ایم. ضمن اینکه در مورد میگو نیز از 19 هزار تن در هشت ماهه سال قبل به 17 هزار تن رسیده ایم و کاهشی حدود 10 درصدی رقم خورده است.

رشد صادراتی که صورت گرفته در بخش ماهیان دریایی (ماهیان حرام گوشت جنوب) بوده به نحوی که در این هشت ماهه از 46 هزار تن به 97 هزار تن رسیده ایم و بیانگر این است که در این حوزه بیش از 100 درصد رشد داشته ایم

خدایی تاکید کرد: با این وجود در بحث تولید ماهی قزل آلا از 9 هزار و 500 تن به 8 هزار و 300 تن کاهش یافته است و عمدتا به دلیل مشکلات اقلیمی و کمبود آب بوده است که تولید کاهش یافته و به تبع صادرات هم کاهش داشته است.

رشد 70 درصدی ارزش صادرات آبزیان ایران نسبت به 8ماهه سال قبل

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خاطر نشان کرد: از منظر ارزش دلاری نیز در هشت ماهه امسال ارزش صادرات آبزیان کشور 303 میلیون دلار بوده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل 195 میلیون دلار بوده است و به این ترتیب از نظر ارزش صادراتی امسال در مقایسه با سال قبل رشدی حدود 70 درصد رقم خورده است.

خدایی همچنین در مورد میزان و ارزش وارداتی این حوزه نیز گفت: در هشت ماهه سال 1402 میزان 12هزار تن واردات صورت گرفته و امسال به 33 هزار تن رسیده است. در واقع در حوزه واردات هشت ماهه امسال رشدی 170درصدی به ثبت رسیده است که غالبا این موارد مربوط به تن ماهیان بوده است.

تاثیر مثبت افزایش واردات تن ماهیان بر ثبات قیمت کنسرو تن ماهی

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل اینکه اثر افزایش واردات تن ماهیان در بخش کنسرو ماهی مشهود است به طوری که برخلاف بقیه محصولات قیمت کنسرو ماهی نه تنها افزایش نیافته بلکه یا روندی کاهشی داشته و یا ثابت مانده است.

خدایی افزود: به عبارت دیگر از 33 هزار تن حدود 32 هزار تن مربوط به تن ماهیان بوده و مابقی نیز مربوط به انواع ماهیان همچون تیلاپیا و سالمون، بوده است. با این وجود ما به دنبال افزایش واردات ماهیان تجاری هستیم که روی قیمت بالای ماهی در کشور تاثیر بگذارد و برای مصرف کنندگان با قیمت مناسب قابل دسترسی باشد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در بحث ارزش واردات نیز گفت حدود 82 میلیون دلار بوده و یک تراز تجاری مثبت هم به ثبت رسیده است.

روند تجارت جهانی محصولات آبزی

گفتنی است تجارت محصولات آبزی به طور قابل توجهی در دهه های اخیر گسترش یافته است. به طوری که طبق گزارشات جهانی، در سطح جهانی، تجارت محصولات آبزی بیش از 9.1 درصد از کل تجارت کشاورزی (به استثنای محصولات جنگلی) و حدود 1 درصد از کل تجارت کالا را از نظر ارزش در سال 2022 تشکیل می داد.

به گفته کارشناسان افزایش تولید آبزیان انگیزه توسعه تجارت را فراهم می کند، اما این گسترش با بهبود ذخیره سازی، حفظ، حمل و نقل و تدارکات همراه با قیمت های رقابتی و سیاست های آزادسازی امکان پذیر می شود. در واقع، کاهش هزینه های حمل ونقل، و بهبود فناوری، لجستیک و ذخیره سازی، فرآوری محصولات آبزی را در مکان هایی دور از محل تولیدشان تسهیل کرده است.

به طور مشابه، تجارت محصولات آبزی تازه منجر به رقابت از سوی تولیدکنندگانی شده است که هزاران مایل دورتر از بازارهای مرغوب تازه تولید شده اند که به طور سنتی فقط توسط ماهیگیران و کشاورزان محلی ارائه می شود. چنین روندهایی منجر به ظهور زنجیره های تامین پیچیده ای شده است که در آن محصولات آبزی اغلب قبل از مصرف نهایی از چندین مرز ملی عبور می کنند.

تعداد فزاینده ای از بازارها از منطقه ای به جهانی تبدیل شده اند و تولیدکنندگان بیشتری از فرصت های بازار جدید استفاده می کنند. این تحولات در مشارکت جغرافیایی گسترده در تجارت آشکارتر است. به نحوی که در سال 2022، بیش از 200 کشور و منطقه در طول سال به تجارت آبزیان مشغول بودند در حالی که این رقم در اواسط دهه 1970 حدود 150 کشور و منطقه بوده است.

تا سال 2032 تولید آبزیان به 205 میلیون تن می رسد

از سوی دیگر بر اساس چشم اندازی که در پروژه های شیلات و آبزی پروری سازمان فائو (SOFIA) در نظر گرفته شده است انتظار می رود تولید آبزیان تا سال 2032 با 10 درصد افزایش به 205 میلیون تن برسد که در این میان توسعه آبزی پروری و احیای صید باعث این افزایش خواهد شد.

فائو همچنین در این چشم انداز خود پیش بینی می کند که مصرف ظاهری 12 درصد افزایش می یابد تا به طور متوسط 21.3 کیلوگرم سرانه در سال 2032 تامین شود. انتظار می رود افزایش درآمد و شهرنشینی، بهبود شیوه های پس از برداشت و روند توزیع و رژیم غذایی باعث افزایش بیشتر این افزایش شود.

با این حال، سرانه مصرف ظاهری در آفریقا همچنان به کاهش خود ادامه خواهد داد، زیرا پیش بینی های تولید ممکن است با رشد جمعیت سازگار نباشد. این امر به ویژه برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا که بسیاری از کشورها برای تامین نیازهای تغذیه ای خود به غذاهای آبزی وابسته هستند، به ویژه پروتئین های حیوانی و ریز مغذی ها، نگران کننده است.

طبق گزارش سازمان فائو، تولید جهانی آبزیان تا سال 2032 با 10 درصد رشد به 205 میلیون تن خواهد رسید که به ویژه با توسعه آبزی پروری و بهبود شیوه های صید تحقق خواهد یافت

این گزارش همچنین سناریویی را ارائه می کند که پیامدهای بالقوه پویایی جمعیت را بر عرضه غذای آبزی تا سال 2050 نشان می دهد. با توجه به افزایش جمعیت جهان، مصرف ظاهری غذاهای آبزی تا سال 2050 در سطح تخمینی 20.7 کیلوگرم حفظ شود.

سهم 70 درصدی کشورهای آسیایی در تولید جهانی آبزیان

نکته قابل تامل اینکه در بحث تولید آبزیان گزارشات فائو حاکی از این است که آسیا سهمی 70 درصدی در تولید دارد و پس از آن اروپا و آمریکای لاتین با 9 درصد سهم، آفریقا با 7 درصد، آمریکای شمالی با 3 درصد و اقیانوسیه با یک درصد در جایگاه های بعدی تولید قرار دارند. بن نحوی که تولیدکنندگان اصلی آبزیان بر اساس کشور شامل چین (36 درصد)، هند (8 درصد)، اندونزی (7 درصد)، ویتنام (5 درصد) و پرو (3 درصد) هستند.

از آن طرف طبق داده های فائو در بحث صادرات نیز کشورهای چین، نروژ، ویتنام، اکوادور، شیلی برترین صادرکنندگان محصولات آبزی در سال 2022-2023 هستند و برترین واردکنندگان آبزیان نیز کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، اسپانیا، فرانسه هستند. آن هم در شرایطی که ارزش تجارت بین المللی محصولات آبزی در مدت نامبرده 195 میلیارد دلار بوده است.

تگ ها تولید آبزیان تولید جهانی آبزیان محصولات آبزی

نظرات

captcha