فرهنگ ابزار اصلی دیپلماسی عمومی است

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، علی دارابی در آیین گرامی داشت روز جهانی میراث فرهنگی ناملموس که یکشنبه 2 دی 1403 در مرکز میراث ناملموس تهران برگزار شد، گفت: میراث ناملموس فرهنگی، بخش مهمی از دارایی های یک جامعه است که از نسلی به نسل دیگر و از عصری به زمانه ای دیگر منتقل می شود.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، علی دارابی در آیین گرامی داشت روز جهانی میراث فرهنگی ناملموس که یکشنبه 2 دی 1403 در مرکز میراث ناملموس تهران برگزار شد، گفت: میراث ناملموس فرهنگی، بخش مهمی از دارایی های یک جامعه است که از نسلی به نسل دیگر و از عصری به زمانه ای دیگر منتقل می شود.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی گفت: در زمینه میراث فرهنگی ناملموس، ایران طی 4 سال اخیر از رتبه هفتم به رتبه چهارم دنیا صعود کرده است و از نظر ثبت پرونده های چندملیتی، رتبه نخست را داراست.

وی با تاکید بر تلاش برای تبدیل سواد میراث فرهنگی به فرهنگ عمومی در جامعه گفت: میراث فرهنگی باید برای همگان ملموس و دارای اهمیت باشد.

میراث فرهنگی متعلق به یک نهاد نیست

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی به نقش میراث فرهنگی در دیپلماسی عمومی اشاره کرد و افزود: هدف اصلی دیپلماسی عمومی، تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی است و ابزار اصلی آن داد و ستدهای فرهنگی نظیر نمایشگاه ها، جشنواره ها و خواهرخواندگی هاست.

دارابی به اهمیت شبکه سازی و هماهنگی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: نهادهای مؤثری در کشور وجود دارد که همگی باید در این حوزه کمک کنند.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی متعلق به یک نهاد نیست بلکه متعلق به همه ارکان و آحاد کشور است و برای آن باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشت. در عرصه جهانی هم باید حضور پررنگ داشته باشیم.

«آموزش و انتقال تجربه و ثبت پرونده های مشترک، توانمندسازی جوامع محلی و سمن ها و نقش آفرینی رسانه ها» از جمله محورهایی بود که قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در حوزه مدل سازی و ظرفیت سازی به آن اشاره کرد.

نظرات

captcha