اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
مسئول مرکز امور نخبگان حوزه علمیه بیان کرد: بنیادهای فکری و اندیشه ای باید مکتب فاطمی را بر اساس معیارهای امروز برای انسان معاصر تعریف کنند، فاطمه ای که امروز معرفی می شود برای انسان، جامعه و حیات معاصر مناسب نیست و مدام در حال تعریف فاطمه در تاریخ مانده هستیم و در جهانی که تغییرات بسیار زیادی دارد فاطمه(س) را باید با این تغییرات، به زبان و فرهنگ آن ها تعریف کنیم.
به گزارش ایکنا از قم، سیدعلی عماد، مسئول مرکز امور نخبگان حوزه علمیه با ذکر یادی از عالم زمان شناس اقبال لاهوری و توصیف این عالم از صدیقه طاهره(س) را بیان کرد: حضرت مریم(س) از یک جهت که مادر حضرت مسیح(ع) است و حضرت فاطمه(س) از سه جهت که مادر حسنین و زینبین، همسر علی بن ابی طالب(ع) و دختر رسول خدا(ص) است عزیز می باشد.
وی افزود: شخص فاطمه(س) گوهر بی بدیلی است که مثال آن را نمی توان یافت و هرگز دست یافتنی نیست. در روایات متعددی از جمله حدیث کسا حضرت به عنوان نقطه کانون اهل بیت(ع) شناخته می شود و به این نسبت نقش ها و ویژگی هایی دارد؛ کانون عدسی در علم فیزیک نور، نقطه ای مرکزی و محوری می باشد.
عماد ادامه داد: کانون عدسی هدایت انسان و اوج کرامت خاندان پیامبر(ص) و در کانون این عدسی فاطمه(س) نشسته است، عدسی ها در حالت تحدب، نور و اشعه ها را در کانون خود جمع می کند و به صورت یک خط پرنور آن را بازتاب می کند، حضرت فاطمه(س) به صورت یک خط نورانی انسان ها را هدایت و ناپاکی را می سوزاند.
وی استقامت فاطمه(س) را عبرت آموز معرفی کرد و گفت: حضرت فاطمه(س) از دوران خردسالی و کودکی و در شعب ابی طالب تا جنگ هایی مانند بدر و احد استقامت و صبوری به خرج داده، با تمام سرمایه هایش در راه حق ایستاده، در دوران قبل و بعد پیامبر(ص) بالاترین درجه انسانیت و دین داری را به جهانیان آموخته و در تربیت نسل، جامعه، انسان معاصر زمان خودش و مقابله با انحرافات اجتماعی درس بزرگی در تاریخ به جا گذاشته است.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مرحوم کلینی در کتاب کافی روایتی از امام زین العابدین(ع) بیان می کند که در آن گفته شده زهد ده درجه دارد، بالاترین درجه زهد پایین ترین درجه پرهیزگاری است و خود پرهیزگاری دارای مراتبی است که بالاترین درجه پرهیزگاری، ورع است و بالاترین درجه ورع پایین ترین مرتبه یقین است، بالاترین درجه یقین، پایین ترین مرتبه رضای انسان نسبت به سختی و مصیبت ها است.
وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) به مرحله ای رسیده که نه فقط خداوند از او راضی است بلکه خداوند راضی به رضای فاطمه(س) است و کسی رضایتش، رضایت حق را در پی خواهد داشت که مطلوب او، مطلوب حق باشد و مطلوب حق، مطلوب او باشد؛ فاطمه(س) در مقام دوست داشتن ها، ارادت ها، خواستن ها، اراده ها و مطالبه هایش، هر آن چیزی که دوست دارد، می اندیشد و می پرورد و رضایت خداوند را مدنظر قرار داده و خداوند نیز به رضایت او راضی می شود.
عماد الگوی اوج مقاومت یک انسان را حضرت فاطمه(س) معرفی کرد و افزود: تا انسان در درون خودش مراتب گوناگون زهد، یقین و رضا را طی نکرده باشد فاطمه(س) نمی شود و حضرت از این جهت عزیز است چون از جمله کسانی شده که رضایت نسبت به اراده الهی پیدا کرده و خدا نیز از او راضی است اگر به بالاترین درجه رضایت نرسیم، اوج مقاومت در ابعاد روحی، تربیتی و اندیشه ای شکل نخواهد گرفت.
وی یادآور شد: مقاومت هزینه آور است، حضرت فاطمه(س) مجبور شد طعنه دیگران را درباره فدک که به دنبال مال دنیا است تحمل کند تا ثابت کند فدک حقیقت حق عالم و اقتدار مالی نظام حق است و این حق باید در دست ولی خدا قرار گیرد تا در چارچوب سیاست حقانی اداره شود و اگر می خواهیم حضرت زهرا(س) را بشناسیم باید مراتب فاطمه شناسی را درک کنیم.
عماد ادامه داد: فاطمه زهرا(س) و علی بن ابی طالب(ع) به دست محبان شان مظلوم تر هستند نه به معنای ظلم کردن از این جهت که آن وظیفه ای را که باید از سر محبت ایفا کنیم را انجام نمی دهیم، فاطمه ای که امروز معرفی می شود برای انسان، جامعه و حیات معاصر مناسب نیست و مدام در حال تعریف فاطمه در تاریخ مانده هستیم و در جهانی که تغییرات بسیار زیادی دارد فاطمه(س) را باید با این تغییرات، به زبان و فرهنگ آن ها تعریف کنیم.
وی راهکار رواج مکتب فاطمی را برای انسان معاصر بیان کرد و یادآور شد: هنر این است که بنیادهای فکری، اندیشه ای، حق شناختی مکتب فاطمی را بر اساس معیارهای امروز به انسان معاصر تعریف کنند، یک تبیینی از اراده فاطمی در حیات انسانی، برای دختر و زن امروز درباره حجاب، آزادی، کرامت انسانی، نقش آفرینی و خودباوری انسان صورت بگیرد و بیان این مفاهیم جدید باید با فناوری های مربوط خود همراه شود.
گفت وگو از حانیه سادات حسینی کیا
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}