هشدار مقام سابق دولت ترامپ: اروپا آماده وضع تعرفه از سوی دولت جدید آمریکا باشد

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، کلی آن شاو از مشاوران امور اقتصاد بین الملل در دوره نخست ترامپ گفت که رهبران اروپایی نباید تهدیدات تعرفه ای ترامپ را «یک بلوف» تصور کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، کلی آن شاو از مشاوران امور اقتصاد بین الملل در دوره نخست ترامپ گفت که رهبران اروپایی نباید تهدیدات تعرفه ای ترامپ را «یک بلوف» تصور کنند.

وی به اروپا هشدار داد که منتظر باشد تا رئیس جمهوری منتخب آمریکا اقدامات اولیه برای افزایش تعرفه ها را انجام دهد.

این مقام سابق افزود: «رئیس جمهوری ترامپ در مبارزات انتخاباتی بارها در مورد این ایده مبنی بر تعرفه پایه بر تمام واردات از سوی همه شرکای تجاری ما صحبت کرد. اکنون که ما نتایج انتخابات را با پیروزی قاطع دیدیم، تیم وی معتقد است که آنها این وظایف را دنبال کنند».

شاو در تشریح این اقدام ترامپ گفت: «یکی از عوامل اصلی این تصمیم، آن است که به اعتقاد ترامپ ایالات متحده نرخ تعرفه های بسیار پایین تری نسبت به اتحادیه اروپا و سایر شرکای تجاری دارد. او در تلاش برای برطرف کردن همین نابرابری است تا نرخ تعرفه ما را متقابل کند. بنابراین از نظر آنچه که وی از اروپا یا هر شریک تجاری دیگر می خواهد، احتمالا آن ها نیز تعرفه های خود را کاهش دهند».

وی سپس در مورد زمان این اقدام استدلال کرد: از نظر من رئیس جمهوری خیلی سریع اقدام خواهد کرد. من نمی توانم بگویم که در روز اول یا روز 30 یا 90 روز نخست چنین تصمیمی عملیاتی می شود، اما معتقدم که رئیس جمهوری می خواهد به سرعت همگام با این سیاست ها حرکت کند.

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، میانگین نرخ تعرفه ایالات متحده در سال 2023 میلادی، 3.3 درصد بود که این رقم پس از وضع تعرفه هایی است که ترامپ در دولت نخست خود بر بیش از 300 میلیارد دلار کالای چینی و ده ها میلیارد دلار فولاد و آلومینیوم اعمال کرد. این در حالی است که متوسط نرخ تعرفه اتحادیه اروپا بر کالاهای وارداتی از آمریکا در مدت مشابه، 5 درصد بوده است.

به نوشته پولیتیکو، اما یکی از تعرفه های اتحادیه اروپا که از مدت ها پیش سبب خشم ترامپ شده، تعرفه 10 درصدی بر خودروهای آمریکایی در مقایسه با تعرفه 2.5 درصدی خودروهای وارداتی از اروپا است. متوسط تعرفه کالاهای کشاورزی اتحادیه اروپا نیز 11.3 درصد است، در حالی که در آمریکا این نرخ 4.8 درصد است. علاوه بر این، کشاورزان و مزرعه داران در آمریکا نیز از مدت ها پیش از موانع غیرتعرفه ای بسیاری که بر سر راه آنها برای صادرات به اروپا وجود دارد، گلایه دارند.

همین امر سبب کسری تجاری ایالات متحده با اتحادیه اروپا شده است که از دولت نخست ترامپ به شدت روند افزایشی گرفت و به رغم توافق وی با ژان کلود یونکر رئیس وقت کمیسیون اروپا برای جلوگیری از وضع تعرفه بر خودروهای اروپایی، این رقم در سال 2024 در مسیر ثبت رکورد نزدیک به 230 میلیارد دلار است.

شاو نیز در ادامه مصاحبه اش تاکید کرد: فکر نکنید اظهارات ترامپ بلوف است، او تهدید کرده تا 20 درصد تعرفه فرامرزی بر تمام 3 تریلیون دلار واردات به آمریکا اعمال خواهد کرد که شامل خودرو، محصولات دارویی، ماشین آلات و فهرست طولانی از کالاهای دیگر از اتحادیه اروپا می شود.

به نوشته این نشریه، اقدام احتمالی ترامپ علیه متحدان اروپایی اگرچه ناقض تعهدات تعرفه ای است که واشنگتن در سازمان تجارت جهانی انجام داده، اما وی می تواند آن را به دلایل امنیت ملی توجیه کند.

از سوی دیگر، ایگناسیو گارسیا برسرو که در دولت نخست ترامپ، از مقامات ارشد کمیسیون اروپا بود در همین زمینه به پولیتیکو گفت: اتحادیه اروپا باید با در نظر گرفتن منافع اقتصادی خود، آماده مقابله با چنین تصمیمی باشد.

گارسیا برسرو استدلال کرد که چنانچه ترامپ در مورد اعمال تعرفه 10 یا 20 درصدی بر همه واردات از اتحادیه اروپا جدی باشد، بروکسل باید رویکرد استراتژیک تری برای جلوگیری از تلفات صادرات به آمریکا اتخاذ کند.

وی سپس با بیان اینکه آمریکا به محصولات وارداتی از اروپا نیازمند است، اعمال تعرفه 10 یا 20 درصدی بر کالاهای وارداتی از اروپا از سوی دولت ترامپ را «خودکشی اقتصادی» خواند و اضافه کرد: اگر آنها بخواهند به پای خود شلیک کنند، ما به پای خودمان شلیک نمی کنیم.

نظرات

captcha