اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه الان نظام های تعلیم و تربیت دینی کنونی کشور کاملا مکانیکی است گفت: اثر این نگاه آموزشی و مدرسه ای و تفکیکی این است که بین چیزی که ما از توحید و دین می دانیم با آنچه رفتار توحیدی است فاصله وجود دارد لذا الان اطلاعات و دانش توحیدی مردم خوب است ولی در رفتار آنطور که باید باشیم نیستیم.
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور؛ مفسر تفسیر تنزیلی قرآن کریم، اول آذرماه در نشست علمی «مدل تربیت توحیدی در سیر نزول قرآن؛ محدوده سوره های مکی» که از سوی انجمن مباحثات قرآنی برگزار شد، با بیان این مقدمه که تفسیر به ترتیب نزول یکی از سبک های مطالعات قرآنی است که تلاش می کند به سیر طبیعی نزول سوره های قرآن نزدیک شود، گفت: بنده براساس این سبک یکسری مطالعاتی را سامان داده ام تا هم مبانی و روش و مشروعیت آن را تبیین کنم که در قالب مجلداتی به چاپ رسیده است و تقریبا جلد 9 شده است و جلد دهم آن در دست اقدام است. همچنین تفاسیر موضوعی نوشته شده است که ترکیبی میان سیر نزول و سیر طبیعی سور است.
بهجت پور با بیان اینکه خداوند مسئله توحید را به عنوان یک روش برای تربیت فرد و جامعه در سیر نزول سوره ها تعقیب فرموده است، افزود: در این سیر نه فقط جنبه نظری و بینشی مخاطب، بلکه گرایش و رفتارها را هم تغییر داده است و در این مسیر نه فقط شخص بلکه جامعه را با گرایش و رفتار توحیدی شکل داده است؛ بعد از 20 یا 23 سال نزول قرآن بر پیامبر(ص) با جامعه ای مواجه شدیم که هویت توحیدی پیدا کرده بود و این نشانگر قدرت اسلام است که توانست توحید را در تمامی عرصه های زندگی مردم وارد کند.
استاد حوزه علمیه با طرح این پرسش که اگر بخواهیم در نظام های تعلیم و تربیت موجود شرایط را طوری بسازیم که جامعه تربیت توحیدی داشته باشد، گفت: الان نظام های تعلیم و تربیت کاملا مکانیکی و جدا از هم مباحث را از اصل وجود خدا شروع و سپس به توحید ذات و صفات و افعال و عبادت می پردازد و بعد وارد حوزه اخلاق می شود و در حوزه فقه و احکام و رفتارهای اجتماعی یکسری گزاره هایی دارد. امروزه براساس یک نظام مدرسه ای سعی شده است یکسری اطلاعات به جامعه علمی منتقل شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اظهار کرد: اثر این نگاه آموزشی و مدرسه ای و تفکیکی حتی در تفاسیر موضوعی هم مشاهده می شود و صرفا منحصر به رساله های عملیه نیست؛ لذا در تفسیر آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی و آیت الله مصباح یزدی شاهد ساختاری آموزشی با محوریت کلام هستیم و به این دلیل است که بین چیزی که ما از توحید و دین می دانیم با آنچه رفتار توحیدی است فاصله وجود دارد. الان اطلاعات و دانش توحیدی مردم خوب است ولی در رفتار آنطور که باید باشیم نیستیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به پیام قرآن آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این مجموعه هم با همین رویکرد تفسیر موضوعی توحید در قرآن نوشته شده است، اظهار کرد: ولی آیا واقعا توحید در قرآن به این معناست؟ و آیا قرآن در بیان توحید قصد بیان این محورها را داشته است؟ مثلا در توحید افعالی، گاهی این دست آثار دو یا چند صفحه در بحث ربوبیت نوشته اند ولی در قرآن بیش از 986 بار واژه رب و مشتقات آن بدون ضمیر به کار رفته است که اگر ضمایر لحاظ شود از هزار و 500 عدد بیشتر خواهد شد زیرا قرآن به دنبال هدفی است که این مقصود، نقطه عزیمت حوزه کلام نیست. شهید بهشتی در رساله «خدا در دیدگاه قرآن» به فلاسفه و عرفا و متکلمان تاخته است که توحید مطرح شده توسط آنان توحید قرآن نیست.
بهجت پور با بیان اینکه قرآن در مسئله توحید از اینجا شروع می کند که جهان و جامعه را قرار است به دست چه کسی بسپاریم و چه کسی قرار است مدبر هستی باشد، اضافه کرد: به دنبال این قصد دارد بشر را متقاعد کند تا تحت ربوبیت او قرار بگیرد و در سراسر زندگی به دستورات او عمل کند. رسالت انبیاء هم در همین راستا است تا انسان با اختیار خود مالکیت و تدبیر خدا را بپذیرد و مسئله اصلی توحید در قرآن همین است. ما باید توحید و سایر اعتقادات را هم با نگاه قرآنی تبیین کنیم. هدف قرآن، شناخت خدا و معادشناسی و نبوت شناسی نیست بلکه هدف عبدشدن و تبعیت از پیامبر(ص) و معادباوری است.
بهجت پور با بیان اینکه ما وقتی قرار است چیزی را به خداوند نسبت دهیم و توصیف کنیم این توصیف از جنس باید اینطور باشد و ... نیست، ادامه داد: آیت الله خویی در البیان فرموده است که امکان ندارد قرآن در دوره پیامبر(ص) با همه ابعاد آن جمع نشده باشد. ولی آیت الله معرفت معتقد بود این یک مسئله تاریخی است و این مسئله را نمی توان با تصور درست کرد و باید به تاریخ رجوع کنیم.
وی تاکید کرد: لذا توصیف در مورد قرآن هم باید از دل خود قرآن بیرون بیاید. در حوزه تحدی خیلی شنیده ایم که قرآن تحدی به کل و ده سوره و یک سوره کرده است ولی آیا می توان با تردید گفت قرآن تحدی به برخی آیات و سوره ها کرده است؟ اگر سراغ خود قرآن برویم چند آیه در مورد تحدی دارد که کاملا موضوع را برای ما واضح می کند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: ما باید در مطالعات روشی، روش را دقیقا منتسب به خداوند بکنیم لذا در توحید هم باید این مسیر قاعدتا به نحو شایسته مورد توجه قرار بگیرد. بنده چند وقتی است ذهنم درگیر مسئله تربیت است و این که خدا تربیت را از کجا شروع کرده و به کجا ختم کرده است.
مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه قرآن در سوره هود فرموده است؛ کِتَابٌ أُحْکِمَتْ آیَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ، افزود: از ظاهر آیه می توان برداشت کرد که فهم آیات یک مرحله اجمالی و یک مرحله تفصیلی دارد یعنی یکسری شرایط و وضعیت هایی پیش آمده است و قرآن متناسب با آن آیاتی را نازل کرده است و البته هنر قرآن این است که با یک لا اله الا الله کل دین را جمع کرد ولی وقتی آن را تشریح کنیم شامل همه قرآن و سنت خواهد شد. این رابطه اجمال و تفصیل در قرآن برقرار است لذا اگر عمر پیامبر(ص) به مقطع مدینه هم نمی رسیدند باز نقصی در اسلام نبود.
وی با بیان اینکه در آیات مکی هم اجمال و تفصیل وجود دارد، افزود: مثلا آیاتی از سوره علق در سوره مکی دیگری شرح داده شده است و نیازی به سوره مدنی نیست و این تفصیل تا جایی وجود دارد که بشر می تواند قرآن را تا مراحل زیرین زندگی خود نفوذ دهد؛ ما هر قدر میزان دانشمان بیشتر شود می توانیم بر مبنای مسائل موجود، مسائل بعدی را حل کنیم.
مفسر تفسیر تنزیلی قرآن کریم با بیان اینکه آیات مدنی، دوره استغلاظ و به تعبیری غلیظ سازی دین در عرصه های مختلف و توسعه اجمال در عرصه های مختلف است، تصریح کرد: مثلا ربوبیت خداوند محور است و مسئله ذات و صفات به سوره های نجم و اخلاص که سوره 23 و 24 به روش تنزیلی هستند منتقل شده است. هدف تثبیت ربوبیت است لذا اولین سوره با «اقرا باسم ربک الذی خلق» شروع می شود، در سوره قلم همین طور. در مزمل باز محور ربوبیت است: «واذکر اسم ربک». وقتی با کافر سخن می گوید می فرماید: «الم یعلم بان الله یری».
این مفسر قرآن به محورهای مدلی از آیات توحیدی بر اساس سیر نزول اشاره و بیان کرد: پذیرش وابستگی به خداوند در سیر نزول اصلی ترین مسئله توحید و کنار زدن استغنا از خداوند است و اینکه انسان و عالم وابسته به خداست. این وابستگی به اشکال مختلف بیان می شود. لذا همه تلاش انبیاء برای تثبیت ربوبیت است کما اینکه فرعون هم خود را رب اعلی می داند؛ دعوای ابراهیم و نمرود هم در همین بحث است. اصلا مترفین دعوایشان این است که چه کسی باید صاحب مردم باشد؟ انبیاء آمدند تا نظام موجود دوره خود را براندازند و ربوبیت را در جامعه تثبیت کنند.
وی افزود: قرآن در گام بعدی بر مسئولیت انسان در جهان تاکید می کند. از سوره تین تا قمر مسئله قیامت را تفصیل می دهد تا حس مسئولیت را در انسان افزایش دهد. در سوره قیامت تصریح می کند: آیا انسان فکر می کند تنها رها شده است: ایحسب الانسان ان یترک سدی.
بهجت پور بیان کرد: محور بعد در این مدل تربیتی، ولایت است یعنی ولایت خدا و اجتناب از ولایت شیطان را مطرح می کند: اتَّبعُوا مَا أُنْزلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبّکُمْ وَلَا تَتَّبعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ قَلِیلًا مَا تَذَکَّرُونَ؛ همچنین می فرماید: إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتَابَ ۖ وَهُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ؛ مرحله بعد هم شامل امیدبخشی و دستگیری است؛ از سوره مریم که سوره 44 نزول است خداوند وارد مرحله امیددهی به مؤمنان و بیان رحمانیت خود می شود. محور سوره مریم رحمانیت خداوند است. در سوره نمل که سوره 48 است امید داده است که من پیامبرتان را حفظ می کنم و چنین شد؛ در سوره اسراء اتکال به خدا بحث شده است و اینکه کسانی که به خدا توکل کنند پیروز هستند.
وی ادامه داد: استقامت آخرین مرحله در این مدل است؛ در سوره یونس و هود و مسئله استقامت مورد توجه قرار گرفته است و سوره یوسف هم شاهکار است زیرا سرتاسر امیدبخشی به مؤمنان است. در این سوره نشان داده است همه دست به دست دادند تا حضرت یوسف را زمین بزنند اما خداوند او را بلند می کند. در سوره حجر تاکید می کند شیطان بر بندگان سلطه ندارد.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}