مهمترین اخبار اجتماعی در هفته ای که گذشت

آغاز ثبت نام عمره دانشجویی با حضور دختران مجرد، افتتاح شهربازی معارفی در پایتخت، افزایش نظارت بر مراکز بهزیستی با دو سامانه الکترونیک، افتتاح موزه ملی کار، آغاز هفته بسیج، ابلاغیه رئیس جمهور درباره تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی و ... از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از مهمترین رویدادهای هفته گذشته در حوزه اجتماعی است.

به گزارش ایکنا، آغاز ثبت نام عمره دانشجویی با حضور دختران مجرد، افتتاح شهربازی معارفی در پایتخت، افزایش نظارت بر مراکز بهزیستی با دو سامانه الکترونیک، برگزاری جشنواره «انار و میوه های قرآنی»، افتتاح موزه ملی کار، آغاز هفته بسیج، ابلاغیه رئیس جمهور درباره تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی، برگزاری اولین نشست رئیس سازمان محیط زیست و برگزاری پیش نشست های حکمرانی در امر رسانه های نوین و تعلیم و تربیت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از مهمترین رویدادهای هفته گذشته در حوزه اجتماعی است. با توجه به آغاز هفته بسیج، خبرگزاری ایکنا به بررسی فعالیت های اقشار گوناگون بسیج پرداخته است که طی هفته گذشته گفت وگوهایی را با حجت الاسلام امیرحسین شاهانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه بسیج اقشار کشور و سرهنگ پاسدار احمد سعیدی، رئیس سازمان بسیج عشایری کشور داشته است. همچنین گفت وگو درباره چالش های تربیتی دوره کودکی و نوجوانی ادامه دارد و خبرگزاری ایکنا به صورت جدی به این مباحث می پردازد تا با راهکار های کارشناسانه، مسیر والدگری را برای والدین تسهیل کند. در ادامه مروری بر گزیده این رویدادها و گفت وگوها داریم.

آغاز ثبت نام عمره دانشجویی با حضور دختران مجرد

نشست خبری حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و حجت الاسلام مطهری پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور با هدف تشریح از سرگیری عمره دانشگاهیان و ثبت نام بیستمین دوره اعزام دانشجویان به عمره مفرده دوشنبه 28 آبان ماه برگزار شد. حجت الاسلام رستمی در این نشست گفت: در آخرین دوره اعزام عمره دانشجویان 500 هزار دانشگاهی ثبت نام و 15 هزار نفر اعزام شدند که سهمیه ثبت نام دانشگاهیان به دلیل استقبال مردم و کم بودن سهمیه عمره، کاهش یافته است و برای کاروان های دانشجویی، ضمن برنامه های عمومی برنامه فرهنگی ویژه دانشجویان در نظر گرفته شده است. هزینه عمره نیز تماماً توسط خود دانشجویان پرداخت می شود، اما تلاش می شود تسهیلات و تخفیفاتی به دانشجویان اعطا شود. حجت الاسلام مطهری پور، رئیس ستاد عمره گفت: طول سفر 10 روز خواهد بود؛ پنج روز در مدینه و پنج روز در مکه و تلاش می شود بیشترین بهره از حرم حضرت رسول(ص) و ائمه بقیع(ع) و خانه خدا صورت گیرد. قرعه کشی عمره بلافاصله پس از اتمام ثبت نام صورت می گیرد و سهمیه چهار هزار نفری برای ما در نظر گرفته شده، اما امکان افزایش سهمیه تا پنج هزار نفر نیز وجود دارد و دختران و پسران مجرد، دانشجویان متأهل و اساتید می توانند ثبت نام کنند. اعزام ها نیز از اول تا پایان بهمن ماه صورت می گیرد. 36 کاروان از پنج ایستگاه پروازی انجام می شود. هزینه عمره نیز برای عموم مردم 43 تا 45 میلیون است که با هماهنگی صورت گرفته 40 تا 50 درصد هزینه ها به صورت وام توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد پرداخت خواهد شد.

ابلاغیه رئیس جمهور درباره تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی

مسعود پزشکیان، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «اصلاح تبصره ذیل مصوبه ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» که در جلسه 907 مورخ 15 آبان 1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ کرد. «ماده واحده - تبصره ذیل ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی (مصوب جلسه 901 مورخ 29 خرداد 1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی) به شرح ذیل اصلاح می­ شود: تبصره - معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری موظف است ظرف مدت 3 ماه از زمان ابلاغ اصلاحیه مصوبه، اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی را با همکاری سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ تدوین و به تصویب هیات وزیران برساند».

زندگانی حضرت زهرا (س) از ولادت تا شهادت

کوتاه ترین و در عین حال مهم ترین، اثرگذارترین و درخشان ترین برهه زندگانی حضرت فاطمه(س)، دوره پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) است که بیان سیر حوادث و ترتیب زمانی آنها، زمینه ها، چگونگی و چرایی وقوع آنها نیازمند پژوهش دقیق تاریخی است. مجموعه این مباحث از سوی حجت الاسلام محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره) و از اساتید و پژوهشگران بنام تاریخ اسلام و اهل بیت(ع) به همت مؤسسه پرسمان با عنوان «درآمدی بر تاریخ تحلیلی زندگانی حضرت فاطمه سلام الله علیها» تولید شده است که برای نخستین بار در ایام فاطمیه به صورت روزانه از خبرگزاری ایکنا منتشر می شود. طی هفته گذشته سه بخش از این مباحث با تیتر های «نقش حضرت زهرا(س) در معرفی مسیر حق بعد از وفات پیامبر(ص)»، «معرفی منابع اصیل و کهن زندگی حضرت زهرا(س)» و «ریشه آسمانی و خلقت نوری حضرت زهرا(س)» منتشر شد که در بخش سوم آمده است: درباره خلقت نوری حضرت زهرا(س)، روایات متعددی از شیعه و اهل سنت وجود دارد که اهل سنت نمی توانند تردیدی در اینکه وجود فاطمه(س)، وجودی بهشتی بوده است، داشته باشند و روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

«بسیج؛ با مردم، برای مردم» شعار هفته بسیج

نشست خبری بزرگداشت و تشریح برنامه های هفته بسیج، 27 آبان با حضور سردار حسین معروفی، معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین و رئیس ستاد هفته بسیج کشور برگزار شد. سردار معروفی در این نشست گفت: در هفته بسیج امسال 60 هزار ستاد مردمی بزرگداشت هفته بسیج از سوی 60 هزار پایگاه مقاومت و مسجد تشکیل خواهد شد. تجلیل از فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج از سوی مسئولان شهری و شهرستانی، تجلیل از بسیجیان در وزارتخانه ها و ادارات کل استان ها، زیارت خانواده شهیدان و پیشکسوتان بسیج از سوی مسئولان محلی و ... از جمله برنامه های سازمان بسیج در این ایام است. اختتامیه نمایشگاه ملی عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی و آیین تجدید میثاق هیئت رئیسه بسیج با آرمان های امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی پیش از هفته بسیج برگزار می شود. برنامه های بسیج نشان از حضور همه جانبه این نیروی مردمی در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی دارد. وی افزود: هفته بسیج امسال با شعار «بسیج، با مردم، برای مردم» برگزار می شود و چتر بسیج بر همه جامعه گسترده شده است. امسال هفته بسیج به عنوان یک عملیات بزرگ فرهنگی تعریف شده است.

بیزاری حضرت فاطمه(س) از دنیایی که زنان ساختند

حجت الاسلام علیرضا قبادی، جامعه شناس و کارشناس دین، به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) سلسله یادداشت هایی در اختیار ایکنا قرار داده است که در بخشی از آن آمده است: تحلیل گفتمانی حاضر بر روی سه پایه استوار است. پایه نخست، مضمون خطبه یا کلام حضرت فاطمه (س) است، ضلع دیگر آن محتوای آیه مورد استناد و مقصود آیه در بافتار اصلی در قرآن کریم و ضلع پایانی آن پیوند و انسجام آیات استنادی با متن خطبه حضرت فاطمه (س) است. البته برای درک و تحلیل جامع تر استنادات و چرایی لحن گلایه آمیز و انتقادی خطبه، آگاهی از شرایط سیاسی، فرهنگی و تحولات دوران پس از وفات پیامبر خدا (ص) نیز ضرورت دارد. هر چند فقره اخیر از قلمرو تحلیل استناد خارج است، اما فهم جامع خطبه را تسهیل می کند. متن یادداشت را اینجا ببینید.

بسیج با جهاد تبیین به امیدآفرینی در جامعه بپردازد

منطق بسیج مقاوم سازی حداکثری کشور در مقابل تهدید ها و خطر ها است؛ منطق بسیج این است. امام خمینی(ره) با دوراندیشی تشخیص داد که برای آسیب ناپذیر شدن کشور و ملت و انقلاب، نیاز مبرمی وجود دارد به یک نیروی گسترده عظیم مردمی، چون انقلاب مال مردم است، کشور مال مردم است؛ بهتر از هر عامل دیگری و هر عنصر دیگری، این مردمند که می توانند از کشورشان و از انقلابشان دفاع کنند، مشروط بر اینکه راه در مقابل آنها گذاشته بشود؛ این راه را امام مشخص کرد: بسیج. این منطق بسیج است. (مقام معظم رهبری) امروز 45 سال از فعالیت بسیج در کشورمان می گذرد و دایره فعالیت ها و خدمت رسانی نیرو های بسیجی تنوع و تعدد بیشتری به خود گرفته است. ایکنا همزمان با هفته بسیج در رابطه با فرهنگ بسیج به گفت وگو با حجت الاسلام امیرحسین شاهانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه بسیج اقشار کشور پرداخته است. حجت الاسلام شاهانی گفت: با تأکید بر اینکه بسیجیان و تفکر بسیجی باید در جهت مخالف معاندان و مستکبران عالم حرکت کرده و در راستای امیدآفرینی در جامعه تلاش کنند، گفت: امروز رسانه های دشمن در تلاش هستند که در شرایط کنونی جهان، ناامیدی و یأس را به جامعه پمپاژ و تزریق کنند ولی بسیجیان و تفکر بسیجی باید در جهت مخالف ایشان حرکت کرده و در راستای امیدآفرینی تلاش کنند. بسیج باید با برگزاری اردو های پیشرفت و برنامه های تبیینی مختلف، جوانان و نوجوانان جامعه را در جریان پیشرفت ها و دستاورد های عظیم کشور که از سوی جوانان و دانشمندان این مرز و بوم به دست آمده، قرار دهند؛ لذا بسیج در این زمینه باید به صورت ویژه و در راستای جهاد تبیین وارد میدان شده و زمینه را برای امیدآفرینی بیشتر در جامعه فراهم کند. سرهنگ پاسدار احمد سعیدی، رئیس سازمان بسیج عشایری کشور نیز در گفت وگوی دیگری با تیتر «بسیج در سیاه چادر عشایر؛ از حفظ فرهنگ تا گره گشایی از مشکلات» معتقد است: هر جا که توانستیم فرهنگ بسیجی را به میدان آورده و از فرهنگ بسیجی استفاده کنیم، موانع را برطرف کرده ایم و هر سیاه چادر عشایر، نقش یک پاسگاه و پایگاه دفاعی، امنیتی را ایفا می کند. وی افزود: در حوزه محرومیت زدایی امروز حدود 1950 گروه جهادی تخصصی و عمومی در مجموعه بسیج عشایری فعال هستند که به عشایر کشور در زمینه کار های عمومی مانند ساخت آبشخور، حمام ضد کنه دام عشایر، ساخت خانه عالم، احداث خانه محروم و مدارس، احداث حموم و سرویس بهداشتی برای افراد بی بضاعت کمک می کنند.

18 آذرماه؛ برگزاری اولین همایش حکمرانی ملی در نظام تعلیم و تربیت

نشست خبری ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع اولین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت، 27 آبان ماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. ریاست همایش با حجت الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و رضامرادصحرایی نیز دبیری این همایش را برعهده دارد. همچینن، سیدجلال موسوی، دبیر علمی همایش است و در حال حاضر شورای سیاست گذاری همایش با حضور اعضای ستاد تعلیم و تربیت تشکیل شده است. سیدجلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اینکه نهادی بالادستی در کشور است، می تواند خلأ های حوزه تعلیم و تربیت کشور را به خوبی پر کند. امروز باید قبول کنیم که تربیت فقط در مدرسه و دانشگاه شکل نمی گیرد و باید تأثیرات اجتماعی مختلف نظیر فضای مجازی، بازی های مختلف و ... را در این زمینه مدنظر قرار دهیم. سیدمقداد حسینی، معاون تعلیم و تربیت غیر رسمی ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: اولین همایش روز 18 آذرماه برگزار می شود و بنا بر این است تا در آن از نخبگان، صاحب نظران، وزرای ادوار مختلف به ویژه وزرای سابق آموزش و پرورش و وزرای سابق آموزش عالی و ارشاد استفاده کنیم.

مبنای زیست خانواده مدرن؛ منطق گفت وگو و درک تفاوت ها

نوجوانی را می توان پرچالش ترین دوره زندگی هر فرد در نظر گرفت؛ زیرا دوره ای از گذار زیست انسانی از کودکی به جوانی است یعنی فرد هنوز هم کودک است و هم نیست و هم جوان است و هم نیست. این جمع نقیضین که در کلام هم گران می آید در زندگی بسی گران تر است و به همین علت این دوره پرچالش است. گذار سلامت از این دوران نیازمند شناخت است؛ هرچه والدین، نظام تعلیم و تربیت و جامعه شناخت خود را از دوره نوجوانی ارتقا دهد گذار از این دوران به ترتیب ابتدا برای خود نوجوان سپس خانواده و جامعه آسان تر خواهد بود و شاهد چالش ها، اختلالات و معضلات کمتری خواهیم بود. ایکنا برای پرداختن به موضوع «شناخت چالش های جامعه شناختی نوجوانان» با عقیل عزتی گرگری، دارای دکترای جامعه شناسی و مدیرعامل و مؤسس مؤسسه ستاک که در حوزه آموزش به کودکان کار فعالیت می کند، گفت وگو کرده است. وی معتقد است؛ منطق ظاهری عصر امروز را پذیرفته ایم یعنی اینکه دیگر امروزه ما در تشت لباس نمی شوریم، در حمل ونقل از وسایل سنتی استفاده نمی کنیم و نمونه هایی از این دست؛ بنابراین یعنی منطق ظاهری عصر مدرن را پذیرفته ایم ولی با این حال در شیوه های ارتباط با نسل جدید از همان منطق سنتی تبعیت می کنیم در صورتی که منطق تبعیت در زیست خانواده مدرن جایگاهی ندارد و جایگاه خود را به منطق گفت وگو و تفاوت داده است. گفت وگو نیز این گونه نیست که ما صحبت کنیم و نوجوان را قانع کنیم تا در آن مسیری که ما می خواهیم گام بردارد؛ به تعبیر مولوی باید به گفت و شنید روی آورد یعنی حرف های خود را بزنیم و حرف های فرزندمان را بشنویم شاید نتیجه این گفت و شنید این باشد که حرف و استدلال نوجوان را بپذیریم. شرط اول گفت و شنید این است که بپذیریم که حق مطلق نیستیم و طرف مقابل نیز ممکن است استدلال های درستی داشته باشد. گفت وگو چه در خانواده و چه در جامعه خیلی در سطح درستی شکل نگرفته است و تا زمانی که به گفت وگو و پیش شرط آن که شنیدن استدلال های طرف مقابل است روی نیاوریم مشکلات عمده و اصلی ما حل نخواهد شد.

مسئولیت والدین در قبال رشد عقلانی - هیجانی فرزند

خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت خود مبنی بر آگاهی بخشی، مجموعه بسته های مشاوره ای را منتشر می کند که درباره «چالش های کودکی و نوجوانی» برای مخاطب والدین است و مژگان هوشیار، روانشناس حوزه کودک و نوجوان در این مجموعه هر بار به موضوعی خاص می پردازد تا با راهکار های کارشناسانه، مسیر والدگری را برای والدین تسهیل کند. وی طی هفته گذشته به «ویژگی های نیازها» پرداخته و معتقد است؛ پنج نیاز هیجانی داریم که عبارت است از نیاز به امنیت؛ خودگردانی، هویت و کفایت؛ آزادی در بیان نیاز ها و هیجان های سالم؛ خودانگیختگی و تفریح؛ محدودیت های واقع بینانه و خویشتن داری؛ این پنج نیاز دارای ویژگی هایی هستند. این نیاز ها جهان شمول هستند. به این معنا که تمامی انسان ها در تمامی نقاط دنیا به این پنج مورد نیاز دارند؛ بنابراین این ویژگی درک ما را از یکدیگر و دیگر مردمان جهان بالا می برد. همگی ما انسان ها در داشتن نیاز هیجانی یکسان هستیم و لزوم آنها در تمامی گستره زندگی احساس می شود. همانگونه که یک کودک خردسال به احساس و توان خودگردانی نیاز دارد، یک سالمند هم نیاز دارد.

افزایش نظارت بر مراکز بهزیستی با دو سامانه الکترونیک

به گفته مسئولان سازمان بهزیستی کشور، این سازمان بخش زیادی از مسئولیت های خود را برون سپاری کرده است. یعنی در حال حاضر تعداد زیادی از مراکز نگهداری از معلولان، سالمندان، بیماران روانی، دختران در معرض آسیب و یا آسیب دیده و کودکان بی سرپرست یا کودکان بدسرپرست در مراکز غیر دولتی نگهداری می شوند و بهزیستی در دو بخش ارائه مجوز به سازمان های مردم نهاد و متقاضیان تأسیس این مراکز و نظارت بر آنها فعالیت می کند. سیدجواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که چگونه نظارت خود بر مراکز را افزایش می دهید، گفت: ساختار سازمان بهزیستی از زمان تأسیس تاکنون هرچه به جلو آمده ایم ضعیف تر شده در حالی که مأموریت های این سازمان افزایش یافته است. بهزیستی 25 هزار تشکل، مؤسسه و مرکز دارد که از این سازمان مجوز دریافت کرده اند؛ خود این 25 هزار مؤسسه در نظارت بر امور مربوط به شبکه خودشان می توانند فعال باشند مثلاً شبکه هماهنگی شبهه خانواده داریم که می تواند بر مراکز شبهه خانواده نظارت کند یا شبکه مراکز مثبت زندگی بر مراکز مثبت زندگی، شبکه مرکزی همیار سلامت بر همیاران سلامت و ... نظارت کنند که طی یک ماه آینده سازوکار این روند تهیه خواهد شد. وی تصریح کرد: امروز تردد امواج به جای تردد افراد نشسته است و هر قدر ما خدمات و نظارت هایمان را الکترونیکی تر کنیم، موفق تر خواهیم بود؛ بر همین اساس مقرر شد دو سامانه «نظارت بر مؤسسات» و دیگری سامانه «جامع کودک» تهیه شود تا نظارت الکترونیک موجب نظارت بهتر شود.

باور های غلط تغذیه ای

کتاب «پاسخ های علمی درست به باور های تغذیه ای نادرست» شامل 185 باور غلط مردم ایران در خصوص تغذیه است که به همت دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت منتشر شده است. برای تدوین این کتاب هزار و 500 کارشناس تغذیه در 65 دانشگاه علوم پزشکی باور های اشتباهی که در خصوص تغذیه و مواد غذایی بین مردم رواج دارد را مطرح کرده اند. این باور ها توسط تیمی 20 نفره از متخصصان بررسی و پاسخ های علمی به آنها رائه شده است. طی هفته گذشته چند باور غلط تغذیه ای به مخاطبان ایکنا معرفی شد که با تیتر های «خطرات تغذیه نشدن نوزاد با شیر مادر»، «چرا به کودک شیرخوار نباید غذای سفره داد»، «کبد ضعیف نوزادان و بلای درمان های خانگی»، «تفاوت باور های عمومی و داده های علمی در مورد تغذیه کودک»، «تأثیرات علمی ثابت شده صبحانه بر هوش و رشد کودکان»، «آیا خوراکی ها بر تکلم کودک تأثیرگذارند» منتشر شد.

5 اصل قرآنی در پیام رسانی مؤثر

برنامه ساعت 24 و یک دقیقه رادیو گفت وگو با حضور علیرضا داوودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی و جلیل بیت مشعلی، مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در رابطه با موضوع چگونگی کنترل مفاهیم پایه در حوزه های منازعه گفتمانی، مفاهمه گفتمانی و مجادلات گفتمانی در ساحات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی در جامعه طی دو قسمت به روی آنتن رفت. طی هفته های گذشته، قسمت نخست آن منتشر شد و قسمت دوم نیز هفته گذشته در خروجی خبرگزاری ایکنا قرار گرفت. جلیل بیت مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) وابسته به جهاددانشگاهی طی سخنانی به موضوع نقش رسانه ها در ساحت های مختلف اجتماعی اشاره و اظهار کرد: رسانه بی پیام، فاقد هویت بوده و هویت رسانه به پیامی است که قصد انتقال آن را دارد، گفت: افزایش میزان تأثیرگذاری رسانه بستگی تام و تمام به پیامی دارد که درصدد القای آن به افکار عمومی است. قرآن کریم در این زمینه چند مثال آورده است. قرآن از پرنده ای به نام هدهد نام می برد که با مسئولیت اجتماعی خود، اسباب تغییر اجتماعی و دینی یک جامعه را مهیا کرد. علیرضا داوودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی نیز گفت: سلسله ای از موضوعات وجود دارد که جهل خاص را معرفی کرده و انسان را از ورود بدان منع کرده است. بنابراین، گفتمان جهل خاص، گفت وگوی جاهلانه کاملاً با اصرارورزی بر ادامه این مسیر را رخ می دهد. جامعه ای که دچار جهل می شود، تفاوتی نمی کند که جامعه فرعونی باشد یا جامعه ای دیگر. زمانی که ساحران اباطیل خود را به زمین ریختند، حضرت موسی (ع) نیز عصای خود را به زمین انداخت. جالب آنجاست که ساحران ایمان آوردند، اما فرعون ایمان نیاورد. در حقیقت، فرم بندی در اینجا به مرحله ای می رسد که گفت وگوی منافقانه مزورانه جایگزین مفهومی با عنوان گفت وگوی عالمانه و صادقانه می شود.

مسئولیت اجتماعی پزشکان و درد هایی که از دانشجویان درمان می شود

صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران به منظور انجام خدمات عام المنفعه و نشر و تعلیم و ترویج فرهنگ اسلامی به هرنوع و هر کیفیت و کمک به تأمین نیاز ها و بهبود زندگی دانشجویان، دانشگاهیان و جهادگران دانشگاهی و اعطای وام های بدون بهره (قرض الحسنه) از طریق دریافت وجوه ذخیره شده توسط خیران، اعضای صندوق، جهاددانشگاهی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که به صورت قرض الحسنه یا بلاعوض در اختیار صندوق قرار خواهند داد، اقدام می کند. ماندانا پوریان، استادیار گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با ویژگی های صندوق قرض الحسنه دانشجویان جهاددانشگاهی که نسبت به اعطای تسهیلات قرض الحسنه به دانشجویان اقدام می کند، گفت: دانشجویان به ویژه در رشته پزشکی و تخصص پزشکی نیازمند حمایت لازم و نه در حد اندک هستند تا بتوانند نیاز های خود را تا زمان دستیابی به درآمد کافی تأمین کنند. البته برخی از نیاز های دانشجویان شاید از واجبات نباشد، اما نیاز های حداقلی ایشان باید تأمین شود که وجود صندوق های قرض الحسنه مانند صندوق قرض الحسنه دانشجویان که منبعی پایدار و در گردش است، یعنی به صورت دائمی بوده و وام هایی که به دانشجویان اعطا می کند به صورت گردشی دوباره از سوی دانشجویان به صندوق بازمی گردد، منبعی بسیار مطمئن برای دانشجویان نیازمند است. معصومه گیتی، استاد تمام رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران که سال هاست در حوزه سرطان کار می کند نیز بیان کرد: آشنایی من با صندوق قرض الحسنه دانشجویان از آنجا بود که مدیریت این صندوق با پشتکار و پیگیری زیادی که داشتند، به معرفی این صندوق برای بخش های مختلف می پرداختند. حضور در امر خیر نوعی احساس رضایت و ارضای نوع دوستی برای من دارد، از آنجایی که سال های زیادی بود که به جز این صندوق در مؤسسات دیگر نیز مشغول کار خیریه بودم، داوطلب شدم که بخشی از حقوق خود را به صورت مستمر به این امر اختصاص دهم. زرین تاج کیهانی دوست، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان نیز طی سخنانی به نحوه آشنایی خود با صندوق قرض الحسنه دانشجویان اشاره و اظهار کرد: برخی از دانشجویانی که در حال تحصیل هستند با مشکلات مالی فراوان مواجه هستند تا بتوانند از پس مخارج تحصیل و زندگی خود برآیند. معمولاً مسکن، غذا، کتاب و ... مسائلی است که همواره دغدغه دانشجویان بوده است. متن کامل گفت وگو را اینجا بخوانید.

جایگاه جهاددانشگاهی در حکمرانی علم و فناوری بررسی شد

در چارچوب اولین همایش الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری که به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دبیرخانه این شورا برگزار می شود، نشست تخصصی «جایگاه جهاددانشگاهی در حکمرانی علم و فناوری با تأکید بر ظرفیت های اساسنامه» یکشنبه 27 آبان ماه در سالن جلسات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار شد. در این نشست سعید پورعلی، محمدرضا پورعابدی و حمیدرضا صادق محمدی به عنوان عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی، حمید امین اسماعیلی، حمیدرضا فرهمند، محسن قرنفلی و عضو بازنشسته هیئت علمی جهاددانشگاهی و خسرو قبادی به عنوان دبیر علمی نشست حضور یافتند و به دیدگاه های خود درباره حکمرانی علم و فناوری و جایگاهی که جهاددانشگاهی باید در این راستا داشته باشد، به بحث و گفت وگو پرداختند.

داده های متعدد را به بهانه آگاهی، نبینیم و نشنویم

ششمین نشست حکمرانی با موضوع «سواد رسانه ای؛ پیشران حکمرانی فرهنگی در رسانه های نوین» از سوی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت دانشکده دین و رسانه دوشنبه 28 آبان ماه با حضور حسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کمال اکبری، دانشیار دانشگاه صدا و سیما برگزار شد. بشیر در این نشست با اشاره به سواد رسانه ای و چگونگی حکمرانی رسانه ای گفت: برخی اطلاع از اخبار جهان و رویداد ها را دلیلی بر حضور خود در شبکه های اجتماعی می دانند و خود را در معرض همه اطلاعات و رویداد ها قرار می دهند که در گذر زمان تأثیرات زیادی در افکار و عقاید آنها خواهد گذاشت. از این رو هر داده ای را نباید به عنوان اطلاع یابی دید و شنید. کمال اکبری، دانشیار دانشگاه صدا و سیما نیز در ادامه این نشست به سه اصل مهم در حکمرانی فرهنگی اشاره کرد و گفت: سه ضلع نهاد حکمرانی فرهنگی، نهاد های فرهنگ ساز و ضد فرهنگ حائز اهمیت است. حکمرانی فرهنگی در درون این قصه رخ می دهد و نهاد حکمرانی در حوزه فرهنگ به لحاظ قانونی به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است. اگر نهادی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که به لحاظ قانونی اختیاراتی دارد، باید بخشی از سواد رسانه ای در آنجا تمشیت شود.

مصلای تهران؛ میزبان جشنواره انار و میوه های قرآنی

جشنواره انار و میوه های قرآنی از 23 آبان ماه تا دوم آذر سال جاری در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا شده است. محصولات این جشنواره با تخفیف و بدون واسطه به شهروندان عرضه می شود. هدف از برگزاری این جشنواره، عرضه مستقیم انار، محصولات جانبی و دیگر کالا ها بدون واسطه به شهروندان است. همچنین، در این جشنواره، سوغات شهرستان های مختلف نیز از شیرینی و شیره و ارده و لواشک تا محصولات دیگر در معرض دید شهروندان تهرانی قرار دارد. همچنین، فروش غذا های محلی و چای و دمنوش های گیاهی نیز از دیگر بخش های این جشنواره است. در این جشنواره علاقه مندان می توانند میوه های قرآنی و سوغات میوه شهرستان های مختلف را تهیه کنند.

بهره مندی از زبان دین و اخلاق برای سخن از محیط زیست با مردم

اولین نشست خبری شینا انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز سه شنبه 29 آبان ماه در محل این سازمان برگزار و از پوستر بیست و دومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست رونمایی شد. در این نشست خبری، انصاری با تأکید بر اینکه محور کار ما عمل به سیاست های بالادستی و قوانین است، گفت: اجرای قانون هوای پاک از اولویت های ما بوده که حذف مازوت سوزی از سه نیروگاه در همین راستا محقق شد. همچنین آموزش و فرهنگ سازی را در اولویت اقدام داریم و ارزش گذاری اکوسیستمی در 19 استان در دست اقدام است. موضوع حفاظت مشارکتی، استفاده از فناوری های نوین در حفاظت از محیط زیست، ارتقای توان دفاعی و حفاظتی یگان حفاظت محیط زیست، مدیریت کربن، تدوین نقشه راه، تأمین حقابه تالاب ها و شرایط دریاچه ارومیه نیز در دستور کار است. هادی کیادلیری، معاون آموزش و مشارکت های مردمی این سازمان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در خصوص فعالیت کارگروه فقه محیط زیست، گفت: معتقد هستیم با چهار زبان علم، اقتصاد، اخلاق و دین باید در مورد حفاظت محیط زیست با مردم حرف بزنیم. گفتمان هایی در این زمینه خواهیم داشت و مباحث دینی و اخلاقی مرتبط با محیط زیست یکی از اهرم های ماست که در اسلام بر آن تأکید شده اگر چه رفتار های ما نشان دهنده توجه به این مهم نیست.

موزه ملی کار افتتاح شد

آئین گشایش «موزه ملی کار» 29 آبان ماه با حضور احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونان وزرای تعاون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی برگزار شد. محمدتقی علی حسینی، مدیر موزه ملی کار طی سخنانی در این مراسم گفت: این موزه از اواخر سال 99 کلید خورد و ثبت اولیه آن آغاز شد و از آن زمان کار بازسازی و آماده سازی و طراحی، تهیه محتوا و جمع آوری اسناد و لوازم انجام شد. با توجه به تنوع مشاغل، این موزه می تواند نقش موزه مادر را داشته باشد. اگر بتوانیم نقش محوری و مادری آن را حفظ کنیم می توانیم توسعه آن را نیز محقق کنیم. از این رو امیدواریم بتوانیم حامیانی پیدا کنیم تا این مسیر را پیش برده و کار را توسعه دهیم. احمد میدری، وزیر کار نیز در ادامه مراسم گفت: موزه مکانی است که میراث فرهنگی یک کشور تجمیع می شود و با بصیرت، انسان را به روشنی و آگاهی دعوت می کند. واژه ملی نیز، نشانگر روح جمعی است. در این موزه، کار ایرانیان و شیوه زندگی آنها به تصویر کشیده شده است و شکل ابزار های کار، ما را به تحولات عمیق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دعوت می کند.

شهربازی معارفی با عنوان «سرزمین شادانا» افتتاح شد

آئین افتتاح اولین شهربازی معارفی شهر تهران، 26 آبان ماه در محل مجموعه فرهنگی ایوان ری برگزار شد. سیدمحمد ناظم رضوی، مدیرعامل شرکت توسعه فضا های فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: مجموعه ای که امروز افتتاح می شود شامل بازی های معارفی در چهار سالن در چهار هزار متر مربع است. این مجموعه از مجموعه های کم نظیر با رویکرد فرهنگ محور است که برای اولین بار در تهران افتتاح می شود. رضوی با اشاره به اینکه کودکان و نونهالان در سنین 5 تا 15 سال می توانند از قابلیت های این مجموعه استفاده کنند، گفت: راه اندازی این پروژه از سال1402 کلید خورد و امروز به توفیق الهی به بهره برداری می رسد. با توجه به بررسی فضا هایی که برای بازی کودکان در تهران انجام شد و نیز تحلیل ماهیت این گونه فضاها، نیاز بود تا در شهر تهران و طبق رویکرد جدید و فرهنگ مبنای مدیریت شهری، خلأ هایی که درحوزه خدمات و تعاریف بازی ها در تهران وجود دارد، پوشش داده شود. محمدامین توکلی زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز به بحث شادی و نشاط در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: یکی از ابزار های خوبی که در شهر شاد وجود دارد، بحث تم پارک و پارک های شادی است که در این زمینه تاکنون برنامه های زیادی همچون اقیانوس پارک در مجموعه گردشگری عباس آباد، سرزمین افسانه ها و سرزمین تمدن ها در برج میلاد و سرزمین شادی ها در شهرری اجرا شده است.

سه بازی رومیزی با رویکرد اسلامی رونمایی شد

دوره آموزشی «طراحی بازی رومیزی با رویکرد اسلامی» به همت مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. با راهنمایی اساتید حاضر در این دوره و ایده پردازی و خلاقیت شرکت کنندگان، سه بازی خلاقانه با داستان های اسلامی طراحی و طی چندین مرحله آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند تا کیفیت و جذابیت آنها ارتقا داده شود و در نهایت سه شنبه 28 آبان ماه، با حضور طراحان این سه بازی رومیزی، ارائه نهایی این بازی ها و رونمایی از آنها در سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. سعید رسته مقدم، مدیر مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، با اشاره به برگزار این دوره آموزشی گفت: کارگاهی سه روزه در نمایشگاه قرآن برای طراحی بازی های رومیزی برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن صورت گرفت و پس از این استقبال «دوره آموزشی طراحی بازی های رومیزی با نگاه ویژه به معارف اسلامی، اخلاقی و فرهنگی» را اردیبهشت سال جاری برگزار کردیم. علی ادریس زاده، مدرس دوره طراحی بازی های رومیزی نیز گفت: مبنای این دوره طراحی بازی با نگاه اخلاقی و ایرانی و اسلامی بود که افراد با سنین و سطح های مختلف در کارگاه شرکت کردند یعنی ما از دانش آموز تا استاد دانشگاه در کلاس های طراحی بازی داشتیم؛ به همین دلیل اصول طراحی بازی، مکانیزم طراحی، انواع بازی و ... را آموزش دادیم و سعی شد با ذکر مثال به شرکت کنندگان طراحی را یاد بدهیم. همچنین سعی شد آموزش آکادمیک و تئوری بازی ها بر اساس نیاز مخاطبان ارائه شود. این بازی ها چند بار تست شده اند و بازی های خوبی از نظر موضوعی و طراحی هستند. سودابه غنی لو، طراح بازی سفر اربعین نیز گفت: در این بازی بازیکنان زائران اربعین هستند که می خواهند خود را به کربلا برسانند. این بازی در قالب کارت طراحی شده است و منصف بودن، قوی بودن، ایثار داشتن و ... امتیاز دارد. دو راه برای سفر اربعین و دو منبع مادی و معنوی برای این سفر طراحی شده است و پرچم های سبز و قرمز به عنوان جایزه کسب می شود و زمانی بازی تمام می شود که یا به کربلا برسیم و یا کارت ها تمام شود. در حال تهیه سناریو برای بازی دوم هستیم که در آن سفر اربعین در زمان صدام که این سفر ممنوع بود صورت می گیرد و بازیکنان در سفر به هم کمک می کنند تا این سفر را انجام دهند. زهرا کامیاب، مدیر مرکز رشد واحد های فناور هنر های قرآنی نیز ضمن تشریح اصولی که بر مبنای آن طرح های خلاقانه در این مرکز پذیرش و مورد حمایت قرار می گیرند، گفت: خلاقیت و نوآوری، بحث تخصصی و توجه به ملاک های ایرانی اسلامی بودن طرح امتیازاتی است که موجب پذیرش طرح در مرکز رشد می شود. البته طراحان باید خلأهای بازار را بررسی کرده باشند و بازی هایی طراحی کنند که خلأها و نیاز بازار را برطرف کنند. انتهای پیام

نظرات

captcha