رفع چالش های توسعه توربین های کلاس F در دستور کار صنعت برق

تغییر در روند توسعه نیروگاهی با ورود و توسعه توربین های کلاس F مزیت های متعددی برای صنعت برق و اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت و اکنون رفع چالش های توسعه توربین های کلاس F در دستور کار صنعت برق قرار دارد.

خبرگزاری تسنیم، حدود 4 دهه است که توربین های کلاس E در صنعت نیروگاهی جهان به کار گرفته می شوند. این توربین ها که در دهه 80 میلادی دستاوردی جدید در صنعت نیروگاهی محسوب می شدند، توانستند خیلی زود جای خود را در بخش تولید نیروی برق حرارتی باز کنند، طوری که بخش عمده ای از تولید برق کشورهای در حال توسعه در بخش حرارتی از این کلاس از توربین ها تأمین می شود.

در ایران نیز دو دهه است که توسعه توربین های کلاس E به عنوان تکنولوژی غالب نیروگاه های حرارتی کشور مورد توجه قرار گرفته، اما در سالهای اخیر در نقطه عطف تغییر تکنولوژی توسعه صنعت نیروگاهی کشور قرار گرفته ایم و توربین های کلاس F رفته رفته جای خود را در صنعت نیروگاهی ایران باز می کند و جایگزین تکنولوژی قدیمی تر کلاس E می شود.

در هفته گذشته برای نخستین بار، همایش سالانه کاربران توربین های گازی با محوریت توربین های کلاس F برگزار شد و درواقع، در این رویداد دو روزه، بحث اصلی صاحبنظران صنعت برق کشور، رفع چالش های توسعه توربین های کلاس F بود.

ناصر اسکندری، سرپرست معاونت راهبردی تولید شرکت برق حرارتی در خصوص توسعه نیروگاه های کلاس F گفت: استفاده از نیروگاه های کلاس F مستقل از شرایط موجود، راندمان بالاتری خواهد داشت و باید زیرساخت ها را برای ورود توسعه تکنولوژی آماده کرد.

وی افزود: در همه بخش ها باید ظرفیت های سرمایه گذاری را اعمال کرد چراکه نمی توان رشد را توقف داد بنابراین باید برای افزایش ظرفیت نیروگاه ها اقدام کرد و باید هوشمندانه در بخش توسعه فعالیت کرد و به راندمان آنها توجه داشت.

اسکندری در ادامه با اشاره به چالش اقتصاد صنعت برق در کشور گفت: اقتصاد صنعت برق باید در کشور مورد توجه جدی تری قرار گیرد، تا زمانی که اقتصاد صنعت برق حل نشود قطعاً در همه حوزه ها کار کردن با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

همچنین، علی نیکبخت، رئیس انجمن صنفی نیروگاهی ایران، در این خصوص گفت: در صنعت نیروگاهی باید علاوه بر بررسی چالش ها و محدودیت ها، به راهکارها و روندهای نوین بهره برداری و تعمیرات از نیروگاه های گازی به ویژه توربین های کلاس F که با راندمان بالا و تطبیق پذیری با مسائل زیست محیطی و اقتصادی نمادی از پیشرفت در تولید برق به شمار می رود نیز پرداخته شود.

وی افزود: در همایش دو روزه توریبن های کلاس F به بررسی راهکارهای محدودیت های موجود در نگهداری، تعمیرات و سرویس های ناوگان گازی کشور که از اهم موضوعات است پرداخته شد، همچنین در این همایش راهکارهای رفع محدودیت های ناوگان نیروگاه های گازی و بخاری و پیاده سازی سامانه های جبرانی سامانه های خنک کاری ورودی بررسی شد.

نیکبخت بررسی تحولات و پیشرفت های مهم در حوزه های ساخت و تأمین قطعات اصلی به ویژه قطعات داغ مرتبط با سرویس های دوره ای و تعمیرات اساسی نیروگاه ها و واحدهای گازی را دیگر رویکردهای این همایش دانست و گفت: حل چالش های صنعت برق و نیروگاهی نیازمند استفاده از همه ظرفیت های داخلی و خارجی است و باید از انحصار طلبی در این صنعت دوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رقابت سالم، شفافیت در تصمیم گیری ها و بهره گیری از توانمندی های تمام بخش های دولتی و خصوصی راهکارهایی هستند که می توانند صنعت برق و از شرایط دشوار عبور داده و زمینه ساز پیشرفت باشند.

به گزارش تسنیم، تغییر در روند توسعه نیروگاهی با ورود و توسعه توربین های کلاس F مزیت های متعددی برای صنعت برق و اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. در حوزه اثرات زیست محیطی، سطح استانداردی که برای اکسیدهای نیتروژن در نیروگاه های کشور پیش بینی شده حدود 200 پی پی ام است که این رقم در نیروگاه های کلاس F به کمتر از 25 پی پی ام رسیده است؛ به عبارتی در این واحدها سطح آلایندگی اکسیدهای نیتروژن یک دهم استاندارد موجود است.

پیش از این در نیروگاه های کلاس E میزان راندمان مجموعه سیکل ترکیبی حدود 50 درصد و قدرت تولیدی در هر واحد گاز بین 160 تا 200 مگاوات با ارتقاهای صورت گرفته بوده است اما راندمان نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس F با یک نسل ارتقا به 58 درصد افزایش یافته است و توان تولیدی یک توربین گاز به 300 مگاوات رسیده است.

به تعبیری در نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس E با آرایش 2.2.1  ظرفیت کل واحدها 500 مگاوات و در نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس F با همین آرایش ظرفیت کل نیروگاه حدود 900 مگاوات است.

انتهای پیام/

نظرات

captcha