اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
محمدتقی اعلمی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه علاوه بر ابعاد علمی و معنوی، بستری مناسب برای تقویت وفاق ملی است، گفت: وفاق ملی مفهومی است که از آن به عنوان چارچوبی برای تعامل و همگرایی میان نهادهای مختلف جامعه یاد می شود.
به گزارش ایکنا از آذربایجان شرقی، محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز، روز گذشته 29 آذرماه، در آیین گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت این دو نهاد را یکی از اساسی ترین موضوعات در کشور دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) چندین سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که همگامی حوزه و دانشگاه برای رسیدن به افق جامعه سازی، امری ضروری است.
وی ادامه داد: توصیه امام راحل(ره) به حوزویان، تقویت ارتباط با دانشگاهیان و پرهیز از رفتارهای انکاری و تدافعی و توصیه ایشان به دانشگاهیان نیز فاصله گرفتن از دیدگاه اسلام منهای روحانیت و داشتن همگرایی و همگامی با حوزه است.
اعلمی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه علاوه بر ابعاد علمی و معنوی، بستری مناسب برای تقویت وفاق ملی به شمار می رود، افزود: وفاق ملی مفهومی است که از آن به عنوان چارچوبی برای تعامل و همگرایی میان نهادهای مختلف جامعه یاد می شود بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه، نه تنها در پیوند میان دانش نوین و حکمت الهی معنا می یابد، بلکه گامی کلیدی برای تحکیم همبستگی ملی و رشد یکپارچه ی جامعه است.
رئیس دانشگاه تبریز انسجام اجتماعی را یکی از ضرورت ها برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کرد و گفت: وحدت و انسجام اجتماعی از طریق تعامل و همکاری حاصل می شود و در واقع وحدت، تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه، قبل از اینکه وظیفه ای برای این دو مجموعه باشد، حقی برای کل جامعه است و تحقق این پیوند، مستقیما متوجه جامعه خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این وحدت برخلاف تصور تقابل یا یکسان سازی، به دنبال تعامل سازنده و هم افزایی میان این دو نهاد تأثیرگذار است. به طوری که حوزه های علمیه با ذخایر معرفتی و اخلاقی و دانشگاه ها نیز با دستاوردهای علمی و فناورانه، می توانند در یک منظومه فکری مکمل یکدیگر باشند.
اعلمی با اشاره به اینکه یکی از زوایایی که می شود وحدت حوزه و دانشگاه را مورد توجه قرار داد وحدت و انسجام اجتماعی است، افزود: جامعه برای بقای خود نیازمند وحدت و انسجام اجتماعی است.که از طریق تعامل و همکاری سازنده نهادهای اجتماعی حاصل می شود و تحولات تاریخی و اجتماعی و سیاسی عمیقاً متأثر از این پیوست و گسست نخبگان اجتماعی و بطور خاص حوزویان و دانشگاهیان بوده است وحدت و تعامل با هم گرایی و پیوست حوزه و دانشگاه قبل از اینکه یک وظیفه برای نخبگان این دو نهاد علمی و معرفتی باشد حقی برای کل جامعه است و تاثیر این پیوست و گسست مستقیما متوجه جامعه خواهد شد.
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه سخنان خود به ضرورت برخی اقدامات برای تعمیق وحدت حوزه و دانشگاه نیز اشاره کرد و یادآور شد: امروز نسل سوم حوزه و دانشگاه گام بعدی را در نهادینه کردن ارزش های انقلاب و تکمیل این پروژه بردارند و ایده وحدت حوزه و دانشگاه بستگی به این برنامه ریزی و اجرای آن دارد. ما امروز به تلقی جدیدی از وحدت حوزه و دانشگاه نیازمندیم که از یکطرف امکان تحقق خارجی آن وجود داشته باشد و از طرف دیگر به نیازهای جامعه اسلامی در تمام ابعاد فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی دینی و علمی پاسخ مناسب دهد.
وی هدف از تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را نه تنها تربیت نیروهای متخصص علمی بلکه پرورش انسان هایی آگاه به مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی برشمرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که پیشرفت جامعه اسلامی در گرو توجه توامان به علم و اخلاق است؛ چرا که هیچ پیشرفتی بدون معنویت، استحکام واقعی نمی یابد.
اعلمی در تشریح راهبردهای اساسی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ایجاد زیرساخت های عملیاتی برای همکاری میان حوزه و دانشگاه شامل برگزاری نشست های علمی مشترک، ایجاد رشته های میان رشته ای و تعریف پروژه های تحقیقاتی با محوریت مسائل ملی، یکی از راهکارهای تحقق این وحدت است. چراکه چنین اقداماتی علاوه بر تقویت بنیان های علمی، بستری برای حل چالش های اجتماعی و فرهنگی فراهم می کند.
وی اضافه کرد: راهبرد دوم تاکید بر تربیت نیروهای انسانی است تا در کنار دانش علمی، از بینش معنوی برخوردار باشند. این افراد، در مواجهه با بحران های پیچیده اجتماعی و جهانی، قادر خواهند بود تصمیماتی هوشمندانه، جامع و عادلانه اتخاذ کنند.
رئیس دانشگاه تبریز تعامل حوزه و دانشگاه را رکن اصلی یک منظومه فکری و عملی دانست که توانایی ارائه الگویی برای تحقق وفاق ملی را دارد.
وی تأکید کرد: دانشگاه ها با نگاهی عملیاتی و حوزه ها با تاکید بر مبانی اخلاقی و دینی، زمینه ای برای ایجاد یک جریان فکری مشترک فراهم می کنند که چنین جریانی نه تنها به تعالی علمی و معنوی کشور کمک می کند، بلکه به انسجام بیشتر میان آحاد جامعه نیز منجر می شود.
اعلمی در پایان اظهار کرد: دانشگاه تبریز، به عنوان یکی از نهادهای علمی پیشرو توانایی آن را دارد که با تعریف برنامه های استراتژیک، گام های مؤثری در راستای تحقق این آرمان بردارد و برگزاری همایش ها و کارگاه های تخصصی، تقویت شبکه های ارتباطی میان اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و همچنین طرح های تحقیقاتی مشترک، از جمله راهکارهایی است که می تواند به تحقق این هدف کمک کند.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}