اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
حسین سیمایی صراف گفت: از ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه این است که در دوره ما نیاز به آموزش های علوم انسانی جدید احساس شد و بسیاری از حوزویان به دانشگاه رفتند، حقیقتاً دانشگاه رفتن نسل ما از سر مدرک گرفتن و کسب موقعیت های اجتماعی نبود بلکه معتقد بودیم حوزه لازم اما کافی نیست، بنابراین با انگیزه تکمیل معلومات به سمت دانشگاه می رفتیم.
به گزارش ایکنا از قم، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش «علوم انسانی و راهبرد مقاومت» که امروز پنج شنبه، 29 آذرماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: شهادت آیت الله مفتح بهانه ای شد برای اینکه نظریه مبارک وحدت حوزه و دانشگاه شکل بگیرد و شاید شبهاتی همچون تعارض علم و دین سبب شده بود که این دو نهاد برجسته نسبت به هم بی اعتنا و بی اعتماد شوند، اما امام راحل با هوشمندی از این تهدید فرصت ساختند و دیدگاه وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.
وی با اشاره به اینکه ثمره این ایده و نظر را دیدیم که آن حسن تعامل حوزه و دانشگاه است، افزود: در دهه 60 شاهد سرازیر شدن اساتید علوم انسانی به قم بودیم و حوزه متواضعانه از بهترین اساتید علوم انسانی دعوت کرد البته دانشگاه کمتر به این ایده اقبال کرد.
سیمایی صراف تصریح کرد: از دیگر ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه این است که در دوره ما نیاز به آموزش های علوم انسانی جدید احساس شد و بسیاری از حوزویان به دانشگاه رفتند؛ حقیقتاً دانشگاه رفتن نسل ما از سر مدرک گرفتن و کسب موقعیت های اجتماعی نبود بلکه معتقد بودیم حوزه لازم اما کافی نیست، بنابراین با انگیزه تکمیل معلومات به سمت دانشگاه می رفتیم.
وی اضافه کرد: از آثار این حسن تعامل تحقیقات و تألیفات گران بهایی است که امروز در پژوهشگاه های حوزوی شاهد هستیم؛ به دانشگاهیانی که بدون تحقیق و با ذهنیتی که متأسفانه برخی از سخنرانان و منابر برای جامعه ایجاد کردند درباره حوزه قضاوت می کنند پیشنهاد می کنم کتابفروشی های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه علوم و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات را ببینید که چه محصولات ارزشمند و محققانه پدید آمده است.
سیمایی صراف بیان کرد: چطور شخصیت های همچون شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر و مطهری یک روحانی دانشگاهی موفق بودند که تعدادشان اندک اما تأثیرات عمیق، فراوان و گسترده داشتند حال پرسش اینجاست که چرا امروز این چنین نیست در حالی که به لحاظ کمی حضور روحانیون در دانشگاه ها بیشتر و آسان تر شده است.
وی گفت: شخصیت هایی همانند شهید مطهری، مفتح و بهشتی دارای دیدگاه وسیعی بودند و سطح جامعه را می دیدند و این شخصیت های حوزوی تحکمی رفتار نمی کردند و حضور آنان در دانشگاه ها یک شغل نبود، بلکه رسالت بود و تلاش می کردند در راستای اغنای مخاطبان گام بردارند، اما امروز ما در نهایت می خواهیم شغلمان را انجام دهیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: شهیدان مطهری و بهشتی همواره در پایان سخنان خود در جلسات عمومی بحث پرسش و پاسخ را داشتند و کلام آنان یک طرفه نبوده و این سیره خاص آنان بود؛ این بزرگواران از مقام علمی بالایی نیز برخوردار بودند و امروز طلاب بنا بر توصیه بزرگان دین باید، اخلاق و علم را در خود ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه عالمان ما منابع تربیتی مختلفی داشتند، افزود: شهیدان مطهری و بهشتی مسئولیت های اجتماعی خود را به درستی و با احساس مسئولیت انجام می دادند، همچنین نماد یک روحانی که مسئولیت اجتماعی خود را به درستی انجام داد، امام موسی صدر بود که در لبنان حضور یافت و با صبر و شکیبایی و فداکاری اقدامات بزرگی انجام داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه امام موسی صدر آن گونه تلاش کرد که در نهایت شد امام یک جامعه و مسیری که سیدحسن نصرالله رفت نیز همین مسیر بوده است، درواقع مسیر خدمت به بشریت و انسانیت را هدف خود قرار داده بود، گفت: بزرگانی همچون شهیدان مطهری و بهشتی امام شدند نه اینکه امام بودند بلکه رسالت خود را انجام دادند و سرمایه کسب کردند این سرمایه ها متراکم شد و منجر به طلوع انقلاب اسلامی با امامت روحانیت و در رأس آن امام راحل شد.
سیمایی صراف با اشاره به اینکه اگر مسئولیت اجتماعی خود را به درستی انجام دهیم، در این صورت ظرفیت اجتماعی تقویت خواهد شد، تصریح کرد: مراجع بزرگ ما تنها محصور در فقه و اصول بودند، در زمانی که دولت های قبل از انقلاب و طاغوت نمی توانستند رفاه، اقتصاد، بهداشت و سلامت را برای مردم به ارمغان بیاورند از وجوهات، مدرسه، راه و حمام ساختند و به مردم خدمت کردند و این خدمات اجتماعی و آموزشی مرجعیت همان نقش مسئولیت اجتماعی است.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}