جلوه «کوثر» به صورت نهر است

مرتضی فاضل با بیان اینکه جلوه «کوثر» به صورت نهر است، گفت: در روایت گفته می شود کوثر در ابعاد عوالمی به صورت یک نهر و گاهی به صورت چشمه دیده و از انهار جاری می شود و در آینده به صورت حوض دیده خواهد شد، از زمانی به بعد «کوثر» اصل خواهد بود و از جنات عبور خواهد کرد.

به گزارش ایکنا از قزوین، مرتضی فاضل، مدرس دانشگاه، شب گذشته، 13 آذرماه در مراسم عزاداری هیئت محبین فاطمه(س) قزوین گفت: خداوند در قرآن کریم چیزهای زیادی عطا کرده و کوثر موضوع اختصاصی حضرت رسول(ص) است؛ یکی از تفاوت های حضرت رسول(ص) با سایر رسولان و افراد بشر در این است که «کوثر» تحت مالکیت ایشان قرار دارد و یکی از افتخارات حضرت نیز به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه در سوره ضحی مالکیت چیزهای دیگری را به حضرت رسول(ص) دادند، افزود: «اعطا» فعل ماضی است و قبلاً اتفاق افتاده است. خداوند در سوره ضحی می فرماید: «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَیٰ؛ و به زودی پروردگارت بخششی به تو خواهد کرد تا خشنود شوی.» در اینجا بحث آخرت مطرح و گفته شده است در آینده چیزی به تو اعطا خواهد شد ولی در سوره کوثر مطرح شده است که چه چیز به حضرت رسول(ص) «اعطا» شده است. ممکن است با اعطای کوثر رضایت حضرت رسول(ص) جذب نشده باشد، اما در سوره ضحی «اعطا» از سوی خداوند به گونه ای خواهد بود که پیامبر(ص) را راضی خواهد کرد. برخی از علما معتقدند که این دو عطا یکی باشند ولی از نظر ما ممکن است با هم مرتبط باشند ولی یکی نباشد.

این دکترای علوم قرآن و حدیث بیان کرد: رسول الله(ص) باید راضی شود که عطای آخر رضایت ایشان را جذب خواهد کرد. حال این سؤال مطرح می شود که رسول الله(ص) با چه چیز راضی خواهند شد؟ در حدیثی آمده است: «ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک» رضایت حضرت فاطمه(س) رضایت خداوند است که در اینجا بحث رضوان پیش می آید که عطای آخر بوده و قرار است در آینده اتفاق بیفتد، اما کوثر قبلاً اتفاق افتاده است و طبق سوره ضحی عطای بشارت داده شده بعد از «کوثر» است و در نهایت انجام و رضایت را جلب خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در سوره کوثر آمده است: «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَٱنحَرۡ؛ پس به شکرانه آن برای پروردگارت نماز بخوان و شتر قربانی کنو» رابطه این آیه با آیه قبل چیست؟ «ف» فای عطف است یعنی بلافاصله باید نماز بخوانی و شتر هم قربانی کنی. در این سببیت نیز مطرح است و دلیل انجام این کار نیز به دلیل اعطای «کوثر» است.

شانئه کیست؟

فاضل تشریح کرد: در آیه بعدی سوره کوثر آمده است: «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ ٱلأَبتَرُ؛ یقیناً دشمن که به تو زخم زبان می زند خود بدون تبار و نسل و بریده از همه خیرات و برکات است»؛ وقتی فعل امر «خواندن نماز و نهر شتر» می آید بعد از آن یک جمله خبری می آید که تحلیلی بر آن است که «تو دشمن جدی داری»؛ شانئه دشمنی است که تلاش دارد فرد را از بین ببرد و از عالم قطع کند، شائنه با عداوت متفاوت است شنائت از عداوت فراتر است. در عاشورا شاهد شنائت بودیم چون دشمن عادی نبودند. در جنگ غزه، صهیونیست ها نیز از حالت عدو خارج شده و وارد شنائت شدند برای همین در تلاش هستند یک نسل را از بین ببرند.

وی بیان کرد: خداوند به حضرت رسول(ص) خبر می دهد که تو شانئه داری ولی شانئه تو ابتر خواهد شد شرط ابتر شدن شانئه این است که «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَٱنحَرۡ» اتفاق بیفتد. دوره رسول(ص) دشمنان ایشان جمعیت زیادی داشتند و نسل آنان هنوز هم وجود دارد و ابتر نشدند و این وعده خداوند است که در آینده ابتر خواهند شد.

این دکترای علوم قرآن و حدیث گفت: یکی از مباحث مهم درخصوص نماز این است که نماز وصل کننده به «کوثر» است، طبق سوره کوثر پیامبر(ص) باید به نماز وصل شود و بقیه را نیز وصل کند؛ روش بهره بردن از «کوثر» نیز صلاة و نحر است.

وی با تأکید بر اینکه اگر سوره «کوثر» را خوب بیاموزیم سوره قدر را متوجه خواهیم شد، بیان کرد: کوثر چند رکن دارد حال قرار است چه چیزی کثرت پیدا کند؟ کثیر نصف به علاوه یک است؛ 9 نفر از جمع 10 نفره نیز کوثر خواهد بود. کثرت چه چیز به حضرت رسول(ص) داده خواهد شد؟ مکان تجمع و بروز این کثرت کجاست؟ براساس آیات مکان کثرت به صورت نهر است که در «عوالِم» و «آینده» نهر داریم؛ حال این سؤال مطرح می شود که کثرت با چه ابزاری ایجاد می شود؟ در پاسخ باید گفت که کثرت در انسان ها و در فضایی به نام نهر و به وسیله آب درون نهر تکثیر خواهد شد. کوثر دارای نهر و آب نهر است. نکته دیگر این است که چه کسی قرار است این کثرت را ایجاد کند؟ در پاسخ باید بگوییم که حضرت زهرا(س) ایجادکننده کثرت هستند و در حقیقت «کوثر» یک پروژه است.

فاضل گفت: انسان دارای اختیار است و انسان ها با قدرت اختیار شیعه خواهند شد البته در این بین نباید شیاطین را فراموش کنیم چون شیاطین می گویند ما «کوثر» هستیم. از زمان اعطای کوثر به حضرت رسول(ص) تا الان 1440 سال می گذرد و در روز شهادت حضرت زهرا(س) تعداد مؤمنان 10 نفر بیشتر نبودند که امروز به یک میلیارد نفر رسیده ولی هنوز کوثر در عالم محقق نشده است. در شب قدر برای انسان رزق و روزی تعیین شده ولی لزوماً به انسان نمی رسد چون رزق و دیگر امور مشروط بوده و به هم وابسته هستند. در دوره حضرت موسی(ع) نیز آمده است که برای مردم صبحانه و شام می آمد و اگر کسی در اموری کوتاهی می کرد از آن رزق محروم می شد.

«کوثر» در برزخ به صورت نهر است

وی با اشاره به سوره ضحی اظهار کرد: «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَیٰ؛ اگر کوثر اعمال شود رضایت را در پی خواهد شد.» برای مثال اگر هفت میلیارد نفر شیعه باشند در سرزمین ظهور، «کوثر» محقق خواهد شد. البته در برزخ، «کوثر» به صورت نهر خواهد بود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در روایت گفته می شود کوثر در ابعاد عوالمی به صورت یک نهر و گاهی به صورت چشمه دیده و از انهار جاری می شود و در آینده به صورت حوض دیده خواهد شد، از زمانی به بعد «کوثر» اصل خواهد بود و از جنات عبور خواهد کرد.

وی تشریح کرد: نهر به چه معناست؟ چرا جلوه «کوثر» به صورت نهر است؟ «کوثر» ایجادکننده بهشت است؛ از نظر عربی «نَهَر» به معنای ایجاد یک مسیر برای بروز چیزی است؛ برای مثال کوثر موضوعی بسیار قدرتمند است که برای مهار آن از نهر استفاده می شود. مبدأ نهر کجاست؟ افراد در بهشت دنبال رشد رفته و از آن عبور خواهند کرد با گرفتن رد نهر از بهشت خارج خواهند شد و به مکانی خواهند رسید که دیگر جنات نیست و نهر است، بنابراین بعضی از متقین در جنات و برخی در نهر خواهند بود.

فاضل بیان کرد: نهر به معنای ایجاد مسیر است، حالا این سؤال مطرح می شود که نهار به چه معناست؟ نهار مشتقات نهر است و به روز نهار گفته می شود. روز به چه معناست؟ زمین در روز از نور خورشید بهره مند می شود و مسیری که به سمت ما می آید روشنی ایجاد می کند، بنابراین از خورشید تا زمین حالت نهر و راه وجود دارد که این جزو اعجازات علمی است.

این دکترای علوم قرآن و حدیث با طرح این دو پرسش که چرا نهار ایجاد می شود و چرا نماز می خوانیم؟ ادامه داد: در سوره ضحی آمده است که وقتی نهر کوثر دادیم نماز بخوان. در روز وقتی نهار روز شروع می شود نیز باید نماز اقامه کرد؛ نماز به رفت وآمد خورشید ارتباط دارد و نور خورشید به ما می رسد برای همین وقتی خورشید عظیم به ما برسد نماز لازم دارد.

وی در خصوص انهار اظهار کرد: در قرآن کریم چند نوع نهر مطرح می شود. براساس آیات قرآن کریم «جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» یک نوع آن از زیر جنات جاری می شود، نوعی از انهار درون جنات جریان دارند. انهار و عیون، محور بهشت هستند و بدون آن ها جنت شکل نخواهد گرفت و باغ (حدائق) خواهد بود.

انتهای پیام

نظرات

captcha