رونمایی از پوستر همایش «امت تمدنی در قرآن»

مراسم رونمایی از پوستر همایش بین المللی «امت تمدنی در قرآن» در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حبیب الله بابایی دبیر علمی همایش، گفت: سه محور شامل مفاهیم و مبانی، مسائل تمدنی و روش شناسی فهم تمدنی، برای این رویداد تنظیم شد و در هر دوره، سعی خواهیم داشت که یک گام به کلیات محتوا نزدیک تر شویم.

وی افزود: با مجموعه این اقدامات سعی شده به حل مسائل تمدنی کلان جامعه اسلام با رویکرد قرآن بپردازیم و بنا داریم با منطق قرآنی به حل کلان مسائل جهان اسلام نزدیک شویم.

در ادامه، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری رئیس مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به شاخص های امت تمدن قرآنی به بیان نسبت بین فرهنگ و تمدن پرداخت.

وی گفت: استاد مطهری فرهنگ را اساس معلومات و خواسته ها می داند که ریشه در آرمان های یک جامعه دارد. یک تمدن بیانگر فعالیت عوامل اصیل حیات به صورت فردی و اجتماعی است.

حسینی نیشابوری ادامه داد: تمدن به معنای غربی و مدرنش محل احتیاط است چون یک قالب مادی صرف است اما امت همانطور که از معنای لغویش مشخص است یک بعد ملکی و یک بعد ملکوتی دارد.

همچنین، حجت الاسلام سعید بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشکده قرآن درباره خوانش تمدنی قرآن سخن گفت و اظهار کرد: در این خوانش به دنبال دلالت های قرآن بر تمدن و امر تمدنی هستیم؛ نخستین مبنایی که موجب شده ما به سراغ قرآن برویم این است که لفظ و معنای قرآن الهی است و دوم این که حقانیت دارد و خطاناپذیر است.

وی افزود: مبنای سوم این است که قرآن مرجعیت شأنی دارد، یعنی اگر در این کتاب الهی مطلبی علمی باشد قبل از گشودن کتاب و مطالعه اش، آن را بر یافته علمی بشر مقدم بدانیم و این تقدم را بپذیریم.

در ادامه حجت الاسلام محسن الویری گفت: مراجعه به قرآن می تواند مشکلات را مرتفع کند و موجب ایجاد وفاق نسبی و همگرایی بین مسلمانان شود و امروز در شرایطی به سر می بریم که نیازمند به صحنه آوردن قرآن و راهنما قرار دادن آن با استناد بر تمدن پیشین هستیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه حرکت تمدنی جدید آغاز شود باید نسبت به تمدن غرب تعیین موضع کنیم و موضوعات جدید به عرصه آمده تطبیق سازی شوند.

الویری با بیان اینکه تاریخ در مبانی تمدنی و روانشناختی جایگاه ویژه ای دارد، ابراز کرد: هیچ مسأله ای قابل حل نخواهد بود مگر اینکه نگاه تاریخی به ابعاد بررسی موضوع افزوده شود، بنابراین لازمه حل درست مشکلات افزون نگاه تاریخی به مبانی و روش ها است.

انتهای پیام

نظرات

captcha