دزفول با یک هزار و 132 کیلومتر راه بیشترین مسیر جاده ای خوزستان را دارد

به گزارش ایرنا، محمدمهدی شریف روز چهارشنبه در دویست و هشتاد و ششمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر دزفول در صحن علنی این شورا، نیروی بسیار کم و ماشین آلات فرسوده را از جمله چالش های این اداره دانست و بیان کرد: ماشین های جدید راه سازی توسط اداره کل خریدار شده و به زودی تعدادی از این ماشین آلات به دزفول نیز تخصیص داده می شود که جبران کننده بخشی از ناوگان فرسوده راهسازی این شهرستان است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی شریف روز چهارشنبه در دویست و هشتاد و ششمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر دزفول در صحن علنی این شورا، نیروی بسیار کم و ماشین آلات فرسوده را از جمله چالش های این اداره دانست و بیان کرد: ماشین های جدید راه سازی توسط اداره کل خریدار شده و به زودی تعدادی از این ماشین آلات به دزفول نیز تخصیص داده می شود که جبران کننده بخشی از ناوگان فرسوده راهسازی این شهرستان است.

وی افزود: بیش از 2 هزار و 500 دستگاه انواع تریلر و کامیون و حدود سه هزار و 500 راننده خودروی سنگین در شهرستان فعالیت دارد و این موجب شده دزفول جزو شهرهای درجه یک خوزستان از نظر حمل کالا باشد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول این شهرستان به همراه اهواز و بندر امام را شهرستان های درجه اول از نظر تردد کامیون ها و حمل و نقل بار در خوزستان دانست و گفت: سه هزار کامیون بار روزانه در ایام اوج بارگیری از دزفول خارج می شود که در برخی روزها آمار تردد بار دزفول از بندر امام نیز بیشتر است.

فرار بار یکی از چالش های مهم دزفول است

شریف با بیان اینکه روزانه 140 بار کامیون یخچال دار برای صادرات از دزفول به استان های مرزی اعزام می شود، گفت: برخی رانندگان برای گرفتن بارنامه با هزینه کمتر به شهرستان های همجوار و یا استان های دیگر می روند و این فرار بار به یکی از چالش های مهم دزفول تبدیل شده است.

وی ادامه داد: نصب پنج دوربین هوشمند در پنج محور خروجی شهرستان دزفول برای جلوگیری از خروج بار بدون بارنامه از شهرستان در دستور کار است که این دوربین ها با قابلیت تشخیص تریلرهای خالی از پر، نقش مهمی در افزایش درآمدهای دزفول و جلوگیری از فرار بار از این شهرستان می شود.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول بیان کرد: حدود 50 درصد از سه هزار کامیون در حال تردد روزانه در شهرستان، بارنامه خود را با مبلغی کمتر از شهرستان های همجوار می گیرند که نصب و عملیاتی شدن این دوربین ها تا پیش از پایان امسال، کمک بسیار زیادی برای ساماندهی این شرایط می کند.

محمدمهدی شریف؛ رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول

علایم راهنمایی کامپوزیتی در دزفول جایگزین تابلوهای فلزی شد

شریف سرقت علایم راهنمایی و رانندگی را یکی از مسایل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دانست و گفت: جایگزین کردن علایم کامپوزیتی با تابلوهای فلزی در حال انجام است که به دلیل غیرقابل بازیافت بودن تابلوهای کامپوزیتی، سرقت آنها دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه چالش های دزفول در بخش راه بسیار زیاد و حل آن نیازمند تامین اعتبار استانی و ملی است، ادامه داد: دزفول از نظر وسعت راه، رتبه نخست و از نظر جمعیت دومین شهرستان خوزستان است ولی اعتبار تخصیص داده شده به برخی شهرستان های کوچک استان بیش از 10 برابر دزفول است.

آسفالت محورهای اصلی و روستایی دزفول به زودی متحول می شود

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول با اشاره به جذب اعتبار قابل توجه برای آسفالت معابر اصلی و روستایی دزفول با پیگیری نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: تحول بزرگی در آسفالت و بهسازی جاده های اصلی دزفول در محورهای شوش و شوشتر و همچنین جاده های روستایی طی ماه های آینده رقم می خورد.

وی افزود: جاده های روستایی متعددی از جمله جاده های سبزآب به سربیشه، ماهور برنجی، چهار راه آوج به سیاه منصور، جاده زاویه ها، روستای سیدعنایت به سید نور، بنوت به خیبر و همچنین اصلاح و آسفالت جاده های گردشگری پامنار و لیوس با عملیاتی شدن این طرح آسفالت و بهسازی می شوند.

شریف اظهارکرد: جاده های میانه و شهیون متعلق به شرکت نفت است و اصلاح، ایمن سازی و تعمیر این جاده ها به عهده این شرکت است.

راه اندازی پایانه حمل و نقل دزفول ضروری است

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول آخرین وضعیت احداث پایانه بار دزفول را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود موقعیت بسیار مناسبت زمین تعیین شده و استقبال انجمن رانندگان و شرکت حمل و نقل کالا از این طرح به دلیل قیمت گذاری بالای این زمین هزینه خرید این 10 هکتار سنگین بوده که موجب توقف کار شده است.

وی افزود: راه اندازی پایانه بار دزفول کمک بزرگی به شهرستان است که متاسفانه پس از پیگیری برای کاهش این قیمت گذاری نه تنها این قیمت کاهش نیافت بلکه قیمت گذاری به سه برابر افزایش یافت.

احداث آزادراه دزفول تمام مشکل حمل و نقلی این شهرستان را برطرف می کند

شریف احداث آزادراه دزفول را نیازمند عزم ملی دانست و بیان کرد: تنها قطعه اجرای نشده آزادراه شمال به جنوب محور اندیمشک به دزفول و ملاثانی است که در صورت احداث این آزادراه تمام مشکل حمل و نقلی دزفول برطرف و دستاوردهای اقتصادی فراوانی نیز برای شهرستان دارد.

وی با اشاره به تردد کامیون ها در سطح شهر به دلیل نداشتن پایانه حمل و نقل در این شهرستان افزود: تردد این کامیون ها علاه بر تخریب زیرساخت ها و ایجاد آلودگی صوتی و محیط زیستی، عامل تصادف و مزاحمت برای شهروندان شده که ایجاد پایانه حمل و نقل برای ساماندهی این وضعیت بسیار مهم است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول گفت: 50 تن قیر برای آسفالت جاده پارک جنگلی تخصیص یافته ولی به دلایلی اجرای این طرح با تاخیر مواجه شده است که به محض برطرف شدن موانع، عملیاتی کردن این طرح آغاز می شود.

خودروهای شوتی از عوامل مهم افزایش تصادف در محور دزفول به شوشتر است

شریف آمار بالای تصادفات رانندگی در برخی محورهای دزفول را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: روزهای پایانی هر هفته به ویژه در ایام تعطیلی و بارانی، متاسفانه با افزایش تصادف ها در محورهای دزفول مواجه هستیم.

وی تغییر مسیر تردد خودروهای شوتی را یکی از دلایل افزایش تصادف در محور دزفول به شوشتر دانست و افزود: جریمه و توقیف خودروهای شوتی طی ماه های اخیر در دستور کار پلیس راه اهواز قرار گرفته که این موضوع باعث تغییر مسیر خودروهای شوتی به جاده دزفول به شوشتر شده است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول گفت: 20 کیلومتر روشنایی جاده های برون شهری دزفول با همکاری بخشداران اجرا و تعدادی برج نوری در نقاط مهم جاده های ارتباطی نصب شده است.

فعالیت 2 هزار و 160 سرویس مدرسه در دزفول

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری دزفول نیز در این نشست با اشاره به آغاز هوشمندسازی اتوبوس های این شهر گفت: این طرح تا 6 ماه آینده عملیاتی می شود.

علی وحدتی پور ادامه داد: یکهزار و 181 دستگاه تاکسی شهری در دزفول فعال است که از این تعداد، 700 دستگاه فرسوده و نیازمند نوسازی است؛ انتظار از شورای اسلامی شهر دزفول کمک به این رانندگان برای نوسازی تاکسی ها است.

وی با بیان اینکه تاکسی های شهری دزفول در قالب 17 ایستگاه و تاکسی های گردشی فعالیت می کنند، افزود: احداث ایستگاه های جدید تاکسی در مناطق جدید شهر در حال جانمایی است.

وحدتی پور گفت: نرم افزار تاکسی دزفول خریداری شده است که با استفاده از آن خدمات حمل و نقل به صورت آنلاین ارایه و پرونده چهارهزار و 500 تاکسی شهری و وانت بارها در سازمان حمل و نقل حذف و تمام فرآیند ثبت نام، تشکیل و تمدید پرونده و مرخصی راننده ها به صورت الکترنیکی انجام می شود.

وی اضافه کرد: هشت هزار و 750 دانش آموز در قالب 2 هزار و 160 سرویس مدارس توسط سازمان ساماندهی شدند که با اقدام های انجام شده میزان شکایت خانواده ها از این سرویس ها بیش از 80 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، زمین موردنظر برای احداث پایانه حمل و نقل دزفول با 10 هکتار وسعت در بلوار دانش واقع شده است و با احداث آن برای 300 تا 400 نفر اشتغالزایی می شود.

دزفول کریدور ارتباطی چند استان محسوب می شود و ضمن ارایه خدمات به صاحبان کالا و رانندگان، جایگاه ویژه ای در امر حمل و نقل کالا، محصولات کشاورزی و تولید محصولات راهبردی صنعتی دارد ولی با وجود ضرورت احداث پایانه حمل و نقل این شهرستان، موضوع به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است.

در دهه 70 حدود 10 هکتار زمین در بلوار شهید دانش تحت عنوان پایانه بار عمومی به این موضوع اختصاص داده و در کمیسیون ماده پنج خوزستان در سال 74 تغییر کاربری شده است که پس از سال ها پیگیری شرکت ها و رانندگان، سند این زمین سال 1401به نام اداره راه و شهرسازی دزفول صادر شد.

آبان ماه 1401 نماینده وقت دزفول در مجلس شورای اسلامی از حل مشکل زمین پایانه حمل و نقل دزفول پس از گذشت سه دهه با موافقت وزیر راه خبر داده بود.

نظرات

captcha