اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
قاسم عسکری نسب روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، هم اینک حوضچه 300 هکتاری با آبخور 19 متر، دیوار حفاظت ساحلی بطول 6 کیلومتر، سه کیلومتر موج شکن، یک هزار و 700 متر اسکله ایجاد شده که ظرفیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد.
وی به ساخت کریدور ورودی به بندرشهیدبهشتی با اعتبار 18 میلیون دلار، تکمیل سیلوی 100 هزار تنی، وجود 350 هزار پسکرانه، ساخت انبار و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری کالای اساسی، فله، عمومی و مواد معدنی اشاره کرد و افزود: خطوط لوله های نفتی نیز در حال کار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، گفت: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.
وی تأکید کرد: بخش عمده این شاخص ها در حوزه فعالیت های مدیریتی و چابک سازی فعالیت ها از طریق هم افزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکانپذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه حمل ونقل هم غافل بود.
ضرورت تکمیل زیرساخت های بندر چابهار
عسکری نسب بیان کرد: زیر ساخت های بندری 2 تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیت های بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت و تأثیر دوم آن بر زنجیره تأمین کالا خواهد بود.
وی ادامه داد: زیرساخت های مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت چرا که بخش عمده ای از قیمت تمام شده کالا، چه کالاهای تولیدی و چه کالاهای صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حمل ونقل و تأمین آن خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.
وی افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.
عسکری نسب تصریح کرد: 30 کیلومتر ریل در بندر چابهار در حال انجام است و دسترسی مناسب به برق پایدار و اینترنت نیز برنامه ریزی شده و یدک کش و جستجوی نجات دریایی آماده بوده و در حال خدمات رسانی هستند.
نقش مهم بندر چابهار در حوزه ترانزیت و ترانشیپ
وی تصریح کرد: بندر چابهار بعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود که در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل کالا ایفا می کند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد.
عسکری نسب ادامه داد: در سال 1352 طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.
وی گفت: خدمات رادیویی و ارتباطات و حذف نقاط کور ارتباطی به صفر رسیده است و در دریا و خشکی می توان با برج کنترل دریایی ارتباط گرفت و با تلفن 1550 می توان تماس برقرار و خدمات امداد و نجات را دریافت کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: چابهار هم اینک دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته است.
وی با اشاره به اینکه پروژه کریدور لجستیک بندر چابهار در مراحل پایانی است، افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در راستای افزایش توان عملیاتی بندر و نیز رویکرد تعامل و مسوولیت های اجتماعی، پروژه های بزرگ مقیاسی را در سال های اخیر آغاز کرده که یکی از این پروژه ها «مطالعه و ساخت کریدور لجستیکی بندر چابهار» به طول 2 هزار و 600 متر و عرض متوسط 110 متر بوده که از انتهای بلوار صیاد تا میدان پرچم واقع در دریا بزرگ چابهار امتداد خواهد داشت.
سرمایه گذاری یک میلیارد و 300 میلیون دلاری در بندر چابهار
عسکری نسب خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه موجب تسهیل تردد و کاهش بار ترافیکی مسیرهای منتهی به بندر شهیدبهشتی، اتصال طرح توسعه بندر شهید بهشتی به شبکه راه اصلی و راه آهن سراسری کشور، افزایش ایمنی سفر و کاهش چشمگیر تصادفات این مسیر و همچنین تسهیل تردد و دسترسی بی دغدغه عموم مردم و گردشگران به پارک تفریحی و گردشگری بهاران چابهار از طریق زیرگذر صیاد خواهد شد.
وی بیان کرد: هم اکنون با ساخت بسترسازی، ایجاد جاده کریدور، دیوارهای حایل شمالی و جنوبی، ساخت زیرگذر به سمت دریا بزرگ، نصب گاردریل ها و سیستم روشنایی و بسترسازی مسیر راه آهن، پروژه به پیشرفت 95 درصدی رسیده که طی یک ماه آینده اتصال بندر شهید بهشتی به جاده اصلی مورد بهره برداری کامل قرار خواهد گرفت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: این پروژه شامل 6 لاین تندرو، 2 خط ریل رفت و برگشت، 2 لاین کندرو شمالی، چهار لاین کندرو جنوبی و همچنین زیرگذر بلوار صیاد و چهار کانال آبرو، با اعتباری بیش از 18 میلیون دلار از اعتبارات درون سازمانی بنادر و دریانوردی کشور تامین شده و یکی از پروژه های مهم و راهبردی بوده که تاکنون در سطح استان اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتی های 100 هزار تنی است.
{{name}}
{{content}}