اختصاص 1000 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی قم گفت: امسال 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا طبق مصوبه تعدادی اتوبوس داخلی و برقی خریداری شود؛ همچنین به شهرداری اجازه داده شد تا 600 میلیارد تومان فراتر از این 400 میلیارد تومان برنامه ریزی کند.

خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمدحسین دهناد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به وضعیت مدل حمل ونقل اتوبوسی و جایگاه آن در استان قم، گفت: شورای اسلامی شهر طبق ساختار حاکمیتی کشور ما در مدیریت شهری یک جایگاه سیاستگذاری، تعیین راهبرد، برنامه ریزی و نظارت دارد.

دهناد افزود: از ابتدای دوره ششم (سال 1400) که 3 سال از آن می گذرد، یکی از موضوعات مورد توجه ما برای حل مسئله ترافیکی شهر بود. سال 1400 عددی که به عنوان یارانه برای حمل ونقل عمومی در بودجه شهرداری قم پیش بینی شده بود 40 میلیارد تومان بود، درحالی که این عدد همکنون 120 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: ما علاوه بر یارانه حمل ونقل عمومی 400 میلیارد تومان از منابع داخلی و 600 میلیارد تومان از کمک های دولت پیش بینی کرده ایم. میانگین دریافتی رانندگان اتوبوس در سال 1400 ، 5 میلیون تومان بود و سازمان اتوبوسرانی برای تأمین راننده با مشکل روبه رو شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر باوجود شرایط سخت اقتصادی در مقایسه با 3 سال گذشته وضعیت دریافتی رانندگان بیشتر شده و برای ورود به سازمان اتوبوسرانی یک صف انتظار ایجاد شده است. بعد از کرونا در یک مقطعی تعدادی از اتوبوس ها از رده خارج شدند و ما با زیر 100 اتوبوس به مردم سرویس دهی می کردیم.

دهناد تصریح کرد: باتوجه به اینکه ما طبق پیش بینی های اسناد بالادستی فاصله زیادی داریم، اما خوشبختانه ما در حال حاضر 180 اتوبوس در ناوگان داریم. شاید 3 سال گذشته این نظم کنونی که در برنامه حرکتی اتوبوس ها وجود دارد نبود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: ما در سالی که قرار بود در شورا قرارداد بهره برداری اتوبوسرانی را منعقد کنیم، رویکرد به کل تغییر کرد. حقوق ثابت رانندگان مبتنی بر نظم و تبعیت از برنامه تعریف شد و باوجود کمبود ناوگان از داشته هامان بهترین بهره وری را داریم.

وی افزود: هم اکنون پول نقد را از اتوبوس ها حذف و اتوبوس ها و ماشین های برقی اطراف حرم رایگان شده است. خدماتی که حمل ونقل عمومی به جامعه هدف خانواده های ایثارگران، جانبازان، معلولان و بهزیستی رایگان است.

دهناد در پاسخ به این سوال که درحال حاضر چه کسانی از اتوبوس استفاده می کنند، اذعان کرد: هم اکنون افرادی که چاره ای ندارند از سیستم اتوبوس استفاده می کنند. ما به عنوان متولیان حوزه حمل ونقل باید شرایط را برای استفاده حتی خوردو شخصی سواران نیز فراهم کنیم .

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بر ضرورت اعتماد سازی و توجه به مطالبات مردمی تأکید کرد و گفت: ما در این راستا دو رویکرد داریم، اول اینکه از هرآنچه که داریم استفاده بهینه داشته باشیم، دوم اینکه باید با پیگیری و تمهیدات لازم به میزان استاندارد در چشم انداز 9 ساله برسیم که این میزان 500 دستگاه اتوبوس است.

وی خاطرنشان کرد: چاره رفع کمبود ناوگان خرید اتوبوس است. طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس ما در یک زمانی (سال 1390 الی 1394) در قم 350 اتوبوس و مینی بوس داشتیم که مشغول به خدمت رسانی به مردم بودند. اما اتوبوس یک عمر مفید دارد و پس از 10 سال از رده خارج می شود و باید جایگزین شود و متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

دهناد عنوان کرد: ما امسال 400 میلیارد تومان درنظر گرفتیم تا طبق مصوبه تعدادی اتوبوس خریداری شود. بخشی مربوط به اتوبوس های داخلی است که با تأمین کننده داخلی تأمین می شود. بخشی هم اتوبوس برقی است. علاوه بر این به شهرداری اجازه داده شد تا 600 میلیارد تومان فراتر از این 400 میلیارد تومان برنامه ریزی کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: این سهم 400 میلیارد تومان برای خرید ناوگان گاهی در طرح و پیش بینی سنوات گذشته قرار نداشته است . سال 1400 تمام بودجه کمکی به سازمان اتوبوسرانی 40 میلیارد تومان بود. سال گذشته این رقم به 160 میلیارد تومان رسید که برای خرید اتوبوس از محل تأمین داخلی پیش بینی کردیم.

وی تصریح کرد: در سال 1390 حدود 58 اتوبوس به ناوگان استان اضافه شد، سپس یک افتی اتفاق افتاد و تا 1400 هیچ اتوبوسی خریداری نشد. این مقایسه نشان دهنده تغییر رویکرد به سمت صحیح است.

دهناد گفت: طبق آخرین آمارگیری انجام شده در سال 1397 با احتساب سفرهای پیاده استفاده از حمل ونقل عمومی زیر 10 درصد بود. هرچه میزان اعتباری که برای موضوع حمل ونقل عمومی درنظر گرفته شود خلاءهای موجود را در این زمینه سریعتر پر می کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم درباره سهم دولت از تأمین اعتبارات گفت و بیان کرد: دولت درحال حاضر از طریق اوراق به قطار شهری و اتوبوس کمک می کند. ما می توانیم علاوه بر آن تأمین را به منابع داخلی سوق دهیم.

وی عنوان کرد: تحول اساسی در حوزه حمل ونقل عمومی بویژه اتوبوس در شهر قم مستلزم توجه به 4 نکته است؛ اول اینکه دولت باید از طرف اوراق و ارزش افزوده کمک کند، دوم شهرداری ها اولویت خود را تامین منابع داخلی برای خرید اتوبوس قرار دهند، سوم تغییر موتور اتوبوس ها به موتور محرکه برقی و چهارم افزایش جذابیت استفاده از حمل ونقل عمومی بسیار پر اهمیت است.

انتهای پیام/

نظرات

captcha