اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی در پژوهشکده برق جهاددانشگاهی گفت: قطار ملی با 85 درصد خودکفایی ساخته شده است که هر واگن آن 500 هزار یورو صرفه جویی ارزی را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه در طرح قطار ملی برای نخستین بار مقرر شد طراحی و ساخت تجهیزات اصلی در داخل کشور انجام شود، افزود: لازمه این طرح، طراحی اولیه برای مسیرهای فراز و فرود خطوط و همچنین طراحی مفهومی قطار بود که این اقدامات به طور کامل در داخل انجام شد.
مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی در پژوهشکده برق جهاددانشگاهی ادامه داد: قطارهای درون شهری برخلاف قطارهای برون شهری خودکشش هستند و نیازی به لوکوموتیو ندارند؛ به این معنا که هر واگن می تواند نیروی محرکه مستقل داشته باشد. در طراحی مفهومی، بررسی شد که چه تعداد از واگن ها باید مجهز به نیروی محرکه باشند و خوشبختانه این مرحله با موفقیت انجام شد.
مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی اضافه کرد: در مرحله دوم، وارد طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش شدیم که شامل گیربکس، سیستم تغذیه، موتور، ادوات کنترل دور موتور و قطار است. این پکیج در پروژه جهاددانشگاهی تعریف شد و تمام تجهیزات آن در داخل ساخته شد. قطار ملی تاکنون 60 هزار کیلومتر پیمایش با مسافر را در خط پرند-تهران ثبت کرده و به عنوان اولین قطار با فناوری بومی شناخته می شود.
فرزی همچنین با اشاره به اینکه قطار ملی به زودی وارد خط یک مترو تهران خواهد شد، تصریح کرد: با تأمین تجهیزات و قطعات لازم برای جلوگیری از وقوع تصادف در شرایط پر بودن ایستگاه ها، این قطار آماده بهره برداری در خط یک مترو تهران خواهد بود.
قطار ملی تأییدیه تمامی تست های بین المللی را دریافت کرده استوی درباره صرفه جویی ارزی حاصل از تولید قطار ملی گفت: هزینه خرید یک واگن مترو از خارج، حدود یک میلیون و 400 هزار یورو است که آن هم به دلیل شرایط تحریمی با دشواری وارد کشور می شود. درحالی که هزینه تولید انبوه قطار ملی برای هر واگن حدود 900 هزار یورو است که صرفه جویی 500 هزار یورویی در هر واگن را به همراه دارد. با در نظر گرفتن هر رام قطار که از 7 تا 8 واگن تشکیل شده است، این صرفه جویی بین 3.5 تا 4 میلیون یورو در هر رام قطار خواهد بود.
فرزی افزود: 85 درصد از هزینه 900 هزار یورویی تولید هر واگن قطار ملی به صورت ریالی است و تنها 15 درصد قطعات از خارج وارد می شود. این موضوع علاوه بر صرفه جویی ارزی، موجب افزایش اشتغال و باز شدن مسیرهای جدید برای توسعه قطارهای سریع السیر در کشور خواهد شد.
وی با اشاره به نیاز کشور به حدود 10 هزار واگن طی پنج سال آینده، اظهار کرد: محدودیت تولید واگن در کشور به ظرفیت شرکت های واگن ساز بازمی گردد. در حال حاضر، ظرفیت ساخت سالانه حدود 500 واگن در کشور وجود دارد. جهاددانشگاهی در این راستا سیستم رانش 210 واگن، معادل 30 رام قطار، را تأمین کرده است.
این مقام مسئول تأکید کرد: سطح دانش و فناوری به کاررفته در تولید قطار ملی معادل شرکت های چینی است. به طوری که در نمایشگاه اخیر، شرکت هایی از صربستان نیز برای خرید قطعات تولیدشده توسط جهاددانشگاهی اعلام آمادگی کردند. با این حال، برای حضور در بازارهای جهانی، باید محصولی نهایی و کامل ارائه شود. همکاری سیستم رانش با یک شرکت واگن ساز و تشکیل کنسرسیومی از شرکت های دخیل در تولید قطار ملی، گام مهمی برای صادرات خواهد بود.
وی افزود: برای ورود به بازارهای خارجی، ابتدا باید نیاز داخلی تأمین و سپس با حضور قوی در بازار داخلی، به فکر توسعه صادرات بود.
فرزی گفت: دانش ساخت قطار ملی به طور کامل به دست آمده است، اما استفاده بهینه از این فناوری نیازمند تصمیم گیری های قاطع از سوی مسئولان ذی ربط برای حمایت از تولید داخلی است. باوجود گذشت سه سال از آغاز پروژه قطار ملی، اولین قرارداد تولید انبوه آن با اما و اگرهای بسیار مواجه شده و هنوز تأمین مالی آن به طور کامل انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر صرفه جویی ارزی و افزایش ظرفیت واگن های مترو، به رفاه مردم نیز کمک می کند. بنابراین، لازم است تولیدکنندگان داخلی در تمامی مراحل این پروژه از یک متولی مشخص و حمایت کافی برخوردار باشند. هم اکنون صحبت هایی درباره خرید واگن از شرکت های چینی مطرح است. بااین حال، باید در کنار استفاده از ظرفیت شرکت های خارجی، به توان داخلی نیز توجه ویژه ای شد.
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}