«فاطمه علی است» الگوی سبک زندگی برای امروز است + فیلم و صوت

نویسنده کتاب «فاطمه علی است» با بیان آنکه بنا به سوره مبارکه «الرحمن» حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) دو دریای متلاطمی بودند که به هم پیوستند و حاصل آنها «لولو» و «مرجان»؛ حسنین(ع) بود تصریح کرد: هدف از تحقیق 13 ساله در مسیر نگارش این اثر ارائه الگوی سبک زندگی برای مردمان زمانه و جامعه امروز است.

گذر و گذر ایام در قالب ایستادن در ایستگاه های تقویمی مختلف، فصلی برای تأمل؛ اندیشه؛ مداقه و پژوهش به مناسبت همان ایستگاه های تقویمی است.

در ساحت مرور تقویم فرهنگی، ملی و مذهبی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، «دهه فاطمیه» یکی از همان بزنگاه هایی است که هر فرد صاحب اندیشه، تأمل و تعمق را در راستای شناختن راستین و قدم برداشتن در مسیر اسوه ای بزرگ چون حضرت راضیه مرضیه، صدیقه طاهره، فاطمه اطهر(س) بیش از پیش به دعوتی برای اندیشیدن و گام نهادن در مسیر اسوه ای چون او دعوت می کند.

در ساحت گفتمان ادبیت ادبیات و بلندای آن در حوزه پُربسامدترین گونه روایت ادبیات یعنی ادبیات داستانی در قالب داستان کوتاه، داستان بلند و رمان؛ هرچند کفه تولید آثار به منقاش قلم نویسندگان کشورمان در گونه روایت داستانی نسبت به سایر گونه های «ادبیات فاطمی» یعنی پژوهش تاریخی، تاریخ شفاهی، مستندنگاری و نظایری دیگر از این دست بسیار ناچیز و سبکتر است؛ اما کیست که نداند تأثیر و تأثری که گونه ادبیات داستانی می تواند چه در مسیر معرفی الگو و چه در دیگر سو،معرفی داشته ها برای دریافت معرفت معارف بلندنام فرد شناسا، الگوی سترگ و بزرگی چون حضرت فاطمه اطهر(س) برای هر مخاطبی شناسا باشد در این ساحت، جایگاه و مقال بسیار می گنجد.

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین علی قهرمانی از نویسندگان، محقق ها و پژوهشگران حوزه معارف و معرفت دینی کتابی با نام «فاطمه علی است» را در شرایطی به منقاش قلم درآورده که بنا به گفته خود، دو هدفِ بیان ناگفته ها و ورود به جهان دست های پنهانی که برای فرونشاندن از عظمت اسوه ای چون حضرت فاطمه زهرا(س) در طول تاریخ از هیچ کوششی فروگذار نبوده اند و دو دیگر، روایت سبک زندگی و زیست بلندنام و سترگ اسوه ای چون صدیقه طاهره(س) به عنوان الگویی عظیم برای بانوی معاصر امروز و همسر بزرگوار او شیر ژیان، امیر بیان، حضرت علی(ع) که خود «اَبَرمردی» در ساحت تعریف الگوی «مرد» برای زمانه و زندگی امروز به شمار می رود را به منقاش قلم درآورده است.

به گونه ای که اینبار بر خلاف آنچه که تا به امروز در ساحت روایت از این دو بزرگ نام بلندنام تاریخ اسلام و از مهمترین الگوهای زیست مردمان مسلمان از خود به یادگار گذاشته اثری با محوریت «سبک زندگی حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع)» را برای عهد و زمانه مردمان امروز در قالب روایتی به ارمغان آورده تاکنون از ساحت روایت نگارش ها و نگرش ها مغفول مانده است.

var player = videojs('player_630115_3673303',{ techOrder: [ "html5" , "flash"],poster:'',width:400,height:300}); videojs.addLanguage('en', {"No compatible source was found for this media.": "مشاهده ی ویدیو نیاز به پشتیبانی مرورگر از codec h264 یا نصب فلش پلیر دارد."}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3673303',{},function (data) {}); })); کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ساحت ادبیت ادبیات داستانی از یک سو و از سوی دیگر ورود به حوزه ادبیات دینی کتاب «فاطمه علی است» گامی است که 13 سال از عمر راقم سطور این کتاب را با خود به همراه دارد و از آن خود کرده است؛ اما خروجی آن به چنان اثر متفاوت در قالب محتوا و دیگرگون در حوزه روایت بدل شده که در فاصله بسیار کوتاهی 30 نوبت چاپ و بیش از 90هزار تیراژ کتاب را برای «فاطمه علی است» با خود به ارمغان آورده است.

به پاس قرار گرفتن در «ایام فاطمیه» و در آستانه سالروز شهادت بزرگ بانوی عالم بشریت؛ صدیقه طاهره، راضیه مرضیه، فاطمه اطهر(س) با حجت الاسلام علی قهرمانی؛ نویسنده کتاب «فاطمه علی است»، درباره محتوای این کتاب؛ ساحت و جایگاه «ادبیات فاطمی» و نوع الگوگیری مردمان این روزگار از «سبک زندگی» دو اسوه بزرگ حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به گفت وگو نشستیم که حاصل در ادامه از خاطرتان می گذرد.

var player = videojs('player_652586_3673299',{ techOrder: [ "html5" , "flash"],poster:'',width:400,height:300}); videojs.addLanguage('en', {"No compatible source was found for this media.": "مشاهده ی ویدیو نیاز به پشتیبانی مرورگر از codec h264 یا نصب فلش پلیر دارد."}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3673299',{},function (data) {}); })); کد دانلود فیلم اصلی

ایکنا- جناب قهرمانی گونه ادبیات داستانی دینی با محوریت ائمه اطهار(ع) با وجود سیل مخاطبان، مشتاقان و تشنگان این گونه ادبی میان آثار مکتوب و به چاپ رسیده کشورمان در اقلیت به سر می برد. در کنار شیوایی، قدرت قلم و نگاه متفاوت شما در روایت اثری داستانی از رابطه و زیست یک زوج، در قالب دو نام بزرگ و سترگ؛ اسوه ای بلندنام و الگوی زنِ کامل یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) و ابرمردی که دامنه شهرت و شناسای او جهان و نه فقط کشورهای مسلمان را در بَر گرقته را اگر کنار بگذاریم؛ فصل دیگری از رسیدن کتاب «فاطمه علی است» به چاپ های متعدد، مهر تأییدی بر تشنگی مخاطبان و اقلیت آثار ادبیات داستانی در این حوزه به شمار می رود. برای ورود به بحث از مسیر تولد و شکل گیری ایده «فاطمه علی است» بگویید.

نویسندگانی که حوزه نگارش خود را بر محوریت زندگی اهل بیت(ع) قرار می دهند و برای خلق اثرشان در حوزه ادبیات داستانی دینی به سرچشمه اصلی آن یعنی سیما؛ سیره؛ سلوک و زیست ائمه اطهار(ع) پناه می برند، اغلب در مسیر خلق آثارشان سراغ ویژگی ها عرفانی، نورانی، قدسی و ابعاد شخصیتی آن بزرگواران می روند؛ اما من در نگارش کتاب «فاطمه علی است» و کتاب بعدی خود «مسیح اسلام» این مسیر را انتخاب نکردم.

آنچه که من برای خط روایی «فاطمه علی است» به سراغش رفتم بر این مهم استوار بود که «یک مرد»؛ «یک زن» یا بهتر بگویم «یک خانواده» را از منظر نوع زیستن؛ نوع نگرش به جامعه پیرامونی خود؛ اخلاق؛ آداب و رفتارشان با افراد دیگر و جامعه ای که در آن زیست می کنند را با مخاطب و برای او روایت کنم.

در این مسیر به هیچ وجه دنبال آن نبودم که روایت خود را با محوریت این خانواده، زن و مرد تشکیل دهنده آن ارائه دهم؛ بلکه سعی کردم وفادار به مسیری باشم که در سیر مطالعات تاریخی به آن دست یافته بودم و در این میان اتکای خود را بر استناد به روایات تاریخی؛ احادیث؛ نقل های متقن و مستند دینی استوار کردم.

در مسیر بدل کردن این نگرش و نگاه متکی بر تاریخ در مسیر خلق جهان ادبیت ادبیات؛ قصه و داستان، گامی به تخیل گذاشته و سقف آن را بسیار کوتاه گرفتم.

به بیان ساده از یک سو، تنها تا جایی به دامنه تخیل خود بال وپر دادم که اتفاق ها و حقایق تاریخی به من این اجازه را می داد. از دیگر سو؛ تا جایی اجازه پرواز تخیل مخاطب برای درک و همذات پنداری بیشتر با «فاطمه علی است» را در اختیارش قرار دادم که قلمم با خلق جهان داستانی تعارضی نداشته باشد.

با این مولفه ها و نگاهی که برای شما ترسیم کردم تمام تلاش خود را به کار بستم تا در این میان لباس داستان را بر تن حقایق تاریخی بنا بر ادعایم در حوزه خلق جهان داستانی با اقتباس از زندگی و رابطه این دو بزرگوار که هر دو به غایت نماینده زن و مرد کامل میان ابناء بشر به شمار می روند بپوشانم.

var player = videojs('player_990932_3673300',{ techOrder: [ "html5" , "flash"],poster:'',width:400,height:300}); videojs.addLanguage('en', {"No compatible source was found for this media.": "مشاهده ی ویدیو نیاز به پشتیبانی مرورگر از codec h264 یا نصب فلش پلیر دارد."}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3673300',{},function (data) {}); })); کد دانلود فیلم اصلی

ایکنا- جناب قهرمانی بسیاری از نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان ادبی در حوزه ادبیات آیینی و دینی کشورمان به جِد بر فقر منابع در حوزه خلق آثار داستانی با محوریت بزرگ بانوی بی نشان دو عالم، حضرت فاطمه اطهر(ع) تأکید داشته و دارند. اما اگر بخواهم از صحبت شما وام بگیرم شما از یک سو اشاره داشتید برخلاف اغلب نویسندگان که درمسیر خلق آثار داستانی با محتوا و مضمون دینی به ابعاد شخصیتی ائمه اطهار(ع) می پردازند؛ اما شما با خود عهد کردید که در مسیر خلق مجموعه داستانی «فاطمه علی است» با محوریت دو نام بزرگ و بی بدیل چون حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ع) بر این نمط گام برندارید و جالب و مهم آنکه محور شما برای بیان دغدغه تان در مسیر خلق این اثر ارائه الگویی بر مبنای مولفه «سبک زندگی فاطمی و علوی» استوار بوده است تا به این واسطه زبان داستانی الگویی برای سبک زندگی مردمان امروز کشورمان معرفی کنید. از سویی دیگر اشاره داشتید که تمام تلاش خود را به کار بستید تا هم به ساحت خلق داستان وفادار و هم اتکاء عمیق و دقیقی به تاریخ و اسناد متقن داشته باشید. در نهایت با توجه به کمبود منابع بنا به آرای کارشناسان و دو هدف والا و خط شکنانه ای که شما برای نگارش «فاطمه علی است» انتخاب کردید آیا منابع شما در نگارش این اثر بر آثاری استوار بود که در کشورمان موجود نیست یا مسیر دیگری را برای پوشاندن خلأ فقر منابع و تحقق دو هدف بزرگ خود در مسیر نگارش این اثر برگزیدید؟

یکی از سختی های کار که باعث شد نگارش این اثر 13 سال زمان ببرد همین کمبود منابع، گاه تعدد و تشتت برخی منابعی بود که روایات مطرح شده در آنها مقابل یکدیگر می ایستاد و این نیاز به کار تطبیقی برای رسیدن به تشخیص سره از ناسره داشت. جمیع این موارد مسلم است که امر پژوهش را در مسیر خلق آثار داستانی با محتوا و مضامین دینی سخت تر و دشوارتر می کند.

به عنوان مثال درباره شخص واحدی چون حضرت فاطمه(س) در ساحت اتفاقی واحد؛ منبعی نوعی آن اتفاق را نَقل کرده و منبعی دیگر شکلی متفاوت همان اتفاق واحد را روایت کرده است! اینجاست که کار نویسنده و نگرش او برای پای بندی به اصالت و رسالت آنچه که با محوریت اسوه ای بزرگ چون حضرت فاطمه اطهر(س) خلق می کند دشوارتر می شود. چرا که نویسنده علاوه بر مطالعه شخصی باید داشته ها و آورده های خود را نزد اشخاص متخصص در حوزه علم تاریخ آنهم تاریخ اسلام ببرد تا نسبت به این مسئله، ایمان و اتقان پیدا کند که کدام یک از اشکال روایت درباره آن اتفاق نَقل شده با محور حضرت فاطمه(س) صحیح و درست است.

در این مسئله نیز تردیدی وجود ندارد که اگر «شما» به عنوان نویسنده بخواهید دست به روایتی با محور حضرت فاطمه زهرا(س) بزنید، اهمیت این مسئله بسیار بالاست که در مواجهه با منابع متعدد باید بر کدام بیان و کدام حقیقت استوار باشید، آن را به چه شکلی بیان کنید که روایت شما بر اصل حقانیت آنچه که در بطن و متن تاریخ به وقوع پیوسته منطبق باشد. این یکی از اصلی ترین سختی های کار نویسنده در حوزه خلق آثار داستانی با محوریت ائمه اطهار(ع) و به ویژه شخص حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) است.

اما اعتراف می کنم که طی کردن مسیری سخت تر از آنچه که تاکنون گفتم؛ برای من مسیری بود که برای نگارش کتاب «مسیح اسلام» طی کردم!

در کتاب «مسیح اسلام» تعمد داشتم در مسیر کار تحقیق و پژوهش تمامی منابع بزرگان، محققان، پژوهشگران و راویان اهل سنت را برای نگارش آن کتاب مورد رصد قرار دهم و برخلاف اغلب نویسندگان تنها سراغ کتاب های منبع و مرجع مشترک میان اهل تشیع و اهل تسنن که هر دو بر صحت آن آثار اذعان دارند نروم. تعمد دیگرم آن بود که برای نگارش «مسیح اسلام»، کتاب ها و منابعی که از آنها بهره می برم آثاری باشند که هنوز در ایران به چاپ نرسیده اند!

برای این مهم دلیلی داشتم و آن اینکه  نگارش «مسیح اسلام» بهانه ای هرچند خُرد و کوچک در اختیار جریان های تند وهابی و نظایری از این دست که منتظر سوءاستفاده از کوچکترین اشتباه ما نویسندگان به ویژه نویسندگان ایرانی در عرصه روایات ادبی دینی هستند ندهم. تا خدای ناکرده بنا بر آن اشتباه روایی، مدعی شوند که شمای نویسنده ایرانی شیعه روایت خود را به میان آورده اید اما سند آن را به منابع ما مستند کرده اید.

همین عامل سبب شد تا در کار نگارش «فاطمه علی است» نیز از همان تجربه (نگارش کتاب مسیح اسلام) بهره ببرم.  علاوه بر آن تمام تلاشم بر آن بود تا با وجود قلت منابع درباره حضرت فاطمه(س) تمامی منابع موجود میان اهل سنت و تشیع را خاصه منابعی که تا به امروز به زبان فارسی ترجمه نشده اند را در کنار منابع ترجمه شده یک جا مورد تحقیق و پژوهش قرار دهم تا به حد مشترکی از آنها که در هر دو منبع شیعه و سنی روایتش آمده دست یابم و صحیح ترین، دقیق ترین و منطبق ترین آن روایت ها مرتبط با صدیقه طاهره(س) را برای نگارش «فاطمه علی است» انتخاب کنم. منابعی که بیشترین اعتناء و بها را میان کارشناسان این حوزه یعنی تطبیق تاریخ اسلام، خاصه سده نخست این تاریخ بر آن استوارند را به عنوان سند اصلی نگارش کتاب «فاطمه علی است» قرار دهم.

نکته دیگر که بیانش لازم است متوجه این امر است که به شخصه تلاش کردم تا تمام اطلاعات به دست آمده از جمیع منابع شیعه و سنی با محوریت حضرت زهرا(س) را با محوریت نقطه پرگار مشخصی تجمیع؛ تدوین؛ استخراج و به گُزین کرده در نهایت به مخاطب در قالب اثر داستانی ارائه دهم. اما آن نقطه پرگار چیست؟

این نکته امری کلی، فرضی حتمی است و همگان بر آن اشراف دارند که «خلق داستان» حول «روایت» به وقوع می پیوندد. با این رویکرد باید به این نکته نیز توجه داشت که خود «روایت» نیز حول مسئله مشخصی تعریف می شود و به وقوع می پیوندد.

مسئله من در کتاب «فاطمه علی است» آن بود که روش زیستن یا همان «سبک زندگی» این دو دریای متلاطمی که به هم رسیده اند را با مخاطب بیان کنم. آنگونه که کلام الله مجید در تأویلی که در سوره مبارکه «الرحمن» دارد از این دو (حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)) تاویل دو دریایی دارد که به هم رسیده اند و چنین یاد می کند که «لؤلؤ» و «مرجان» که حسنین(ع) هستند از آنها به وجود آمده اند. سلسله جلیله امامت و سیادت نیز از این دو بزرگوار ریشه می گیرد و ادامه پیدا می کند.

وقتی در نگارش «فاطمه علی است» چنین نقطه پرگاری را به عنوان محور تمامی مسیر پژوهشی پشت سر می گذارم، مسلم است که کار سخت تر و پیچیده تر نیز می شود. اینکه بیاییم از دو الگوی قدسی و نورانی که در بلندترین و متعالی ترین درجه زیست حضور دارند؛ ابعاد شخصیتی، رفتاری و سبک زندگی آنها که مانند ما بوده اند را با دوره، زمانه و عهد امروز خود خوانش کنیم و تطبیق دهیم. این مهمترین هدف من و همان نقطه پرگار در مسیر نگارش «فاطمه علی است» به شمار می رود.

هدف مهم در نگارش این اثر آن بوده که به مخاطب بگوییم اگر این دو انسان به چنین جایگاه بلندمرتبه ای رسیده اند مسیر آنها مسیری متفاوت از سبک زندگی انسان ها، همین من و شمای انسان هایی که امروز داریم زندگی می کنیم نبوده است. آنها نیز همین سبک، شکل و شیوه زیست را داشته اند. رفتارها؛ سکنات؛ اخلاقیات؛ آداب و رسومی که داشتند چه بوده و حال اگر قرار است ما برای تعالی بخشیدن به زندگی مان از این دو بزرگوار الگو بگیریم و بخواهیم تلاش کنیم تا خود را به جایگاه اعلی و اولای آنها برسانیم چه باید بکنیم.

var player = videojs('player_984754_3673301',{ techOrder: [ "html5" , "flash"],poster:'',width:400,height:300}); videojs.addLanguage('en', {"No compatible source was found for this media.": "مشاهده ی ویدیو نیاز به پشتیبانی مرورگر از codec h264 یا نصب فلش پلیر دارد."}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3673301',{},function (data) {}); })); کد دانلود فیلم اصلی

ایکنا- اگر بخواهیم به چهارفصل کتاب شما؛ فصل نخست، «تولد دو نور» که داستان ولادت و بالندگی حضرت فاطمه(س) است؛ فصل دوم، «پیوند دو دریا» که محوریت آن ماجرای شورانگیز وصلت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است؛ فصل سوم، «داستان زندگی» که داستانک هایی از سبک زندگی، سلوک و سیره این دو بزرگوار است و فصل آخر با نام «در فراق یار» که بعد از رحلت و شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) نگاهی کمی و نه کیفی داشته باشیم؛ این فصول عرض و طول متفاوتی دارند. آیا کم حجم بودن یک فصل و حجیم بودن فصلی دیگر به سبب طی کردن سختی ها و دشواری ها برای تحقق آن نقطه پرگاری که اشاره داشتید استوار بوده یا کمیت در میزان و مقدار یک فصل و در قیاس با فصل به سبب قلت منابع در این حوزه است؟

پیش از این نیز اشاره کردم که شیوه روایت من در کتاب «فاطمه علی است» مبتنی بر مدل و شیوه روایت تاریخی است. سعی کردم از تاریخچه پیدایش و گام نهادن این دو نور پاک بر زمین شروع کنم؛ اما در انتخاب و روایت به مسائلی تمرکز کرده ام که در آنها رفتار، اخلاق، سیره و سبک زندگی این دو متبادر از آنهاست و برای مخاطب امروز می تواند قابلیت الگو گرفتن و بهره بر بردن کاربردی داشته باشد.

یکی از اقداماتی که باعث می شود دست نویسنده در خلق اثر با محوریت ادبیات داستانی آیینی و مذهبی بسته شود زمانی است که اوی نویسنده برای تحقق هدف اصلی که در نگارش داستان در ذهن دارد سراغ روایت هر اتفاق، رخداد، قصه و داستانی نرود! همین استناد، اتکاء و اتقان اسناد تاریخ دال بر دلالت وقوع آن رویداد نقل شده تاریخی است. اگر بنا باشد همه اینها را نویسنده جز به جز در مسیر نگارش داستان بیاورد که دیگر گزارش تاریخ نوشته و نه قصه و داستان!

مولفه دوم؛ به دغدغه، مسئله و موضوعی بازمی گردد که نویسنده برای هدف نگارش اثر داستانی اش مدنظر دارد. همین نکته باعث می شود که نویسنده در امر نگارش دست به انتخاب و به گُزین ساختن حول اتفاق های تاریخی که بر بلندای زیست یک یا چند شخصیت مدنظرش دارد بزند تا بتواند با پرهیز از پُرگویی و زیاده گویی، مباحثی را انتخاب کند که با موضوع ابتدایی ذهن و دغدغه او برای خلق آن اثر سازگار باشد.

مسئله من «سبک زندگی» بود. با این هدف غایی دیگر نمی توانستم بسیاری از موضوعات را در ارتباط با زیست این دو انسان نورانی در قالب یک زوج، یک خانواده و هر یک به جای خود در مقام اسوه ای بلند و اثرگذار در بطن و متن تاریخ اسلام با مخاطب در میان بگذارم. وقتی بیان «سبک زندگی» این دو اسوه بزرگ و بلندنام هدف من بود به روایت اتفاق های تاریخی و انتخاب میان جمیع آنها دست می زدم که آن رویدادها و اتفاق ها به شکل مستقیم به موضوع غایی هدف من مربوط می شد. آنچنان که در کتاب «مسیح اسلام» بسیاری از آن اتفاق هایی که در «فاطمه علی است» را نیاوردم در آن اثر روایت کردم.

ازسوی دیگر با توجه به کمبود منابع به ویژه با محوریت حضرت فاطمه زهرا، صدیقه طاهره(س) باز می گردد. آنچنانکه در تاریخ فضائل و مناقب امیرمؤمنان(ع) روایت شده اما گاه احساس می شود درباره ابعاد شخصی، شخصیتی و بُعد قدسی حضرت زهرا(س) زبان تاریخ کم رنگ است و گویا برخی تلاش کردند مطالبی که در تاریخ درباره صدیقه طاهره(س) نقل شده است را کم رنگ کنند.

برای پی جویی دلیل این کم رنگی بیان روایات و اتفاق ها با محوریت حضرت فاطمه(س) در تاریخ کار تحقیقی و پژوهشی جداگانه ای را آغاز کرده ام و در آینده نزدیک کتابی را در همین حوزه به چاپ خواهم رساند.

اما در کتاب «فاطمه علی است» نگاه؛ دغدغه؛ موضوع من و آنچه که می خواستم با مخاطب قسمت کنم بر مسئله «سبک زندگی» ایشان با حضرت علی(ع) استوار بود. پس نمی توانستم در این کتاب به واکاوی ابعاد شخصیتی حضرت صدیقه طاهره(س) بپردازم تا با اتکا به آنها به مسائل قدسی و ابعاد عرفانی شخصیتی حضرتشان دست یابم. چون این مسئله امری جدا از بیان سبک زندگی است. پس با این نگاه باید در قامت پیمودن مسیر تحقیقی و مطالعاتی برای چهار فصلی که برای این کتاب در ذهن انتخاب کرده بودم به سراغ اخلاق و رفتار حضرت می رفتم. این معادله و شیوه نگرش است که در مجموعه سبک زندگی می گنجد و می توانستم از آن داستان زندگی ای را استخراج کنم که وقتی به واسطه آن سراغ زندگی نورانی این خانواده سراسر نور می رفتم بتوانم الگویی برای زیست امروز خود و مردمانم پیدا کنم.

ببینید مثالی می زنم که معنای تطبیق سبک زندگی حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) با زندگی امروز مردمانم را بهتر توضیح دهم.  من لابه لای تاریخ گشتم تا آن چند مدتی که این خانواده مستأجر و اجاره نشین هستند را پیدا کردم. این مسئله یعنی «اجاره نشینی» مسئله امروز بسیاری از خانواده هایی است که در ایران زندگی می کنند. چنین دست از مسائل کمتر در زندگی اهل بیت(ع) به ویژه فاطمه زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) تاکنون بیان شده است. چرا که چنین دست از مثال هایی باین افعالی ست که به ابعاد سبک زندگی و زیست این دو بزرگوار بازمی گردد؛ موارد و مسائلی که کمتر مورد توجه نویسندگان قرار گرفته و به همین میزان کمتر نیز به مخاطب ارائه شده است. اغلب آثار نوشته شده با محوریت حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) به آن وجه از ابعاد شخصیتی این دو بزرگوار ارجاع دارد که خوانش عرفانی، ابعاد قدسی و ملکوتی این بزرگواران را به مخاطب منتقل کنند.

با توجه به آنکه دغدغه من در «فاطمه علی است» تنها و تنها مبتنی بر سبک زندگی بود، دست من در بیان بسیاری از موارد بسته بود. به همین سبب در فصلی شاهد کمبود صفحات و روایات و در فصلی دیگر با مطالب بیشتر و قطورتر با مخاطب همراه هستیم. همین عامل باعث شد که تعداد بیان مطالب در برخی از فصل ها کاهش و در برخی از فصل ها افزایش پیدا کند.

علاوه بر دلیل عنوان شده باید به این نکته هم تاکید کنم منابع موجود در مورد حضرت در فصل هایی از فراز زندگی شان مانند دوره کودکی صدیقه طاهره(س) بسیار محدود است و به گاه نوشتن این کتاب هنوز ؟آن منابع را در مسیر کار تحقیقی به دست نیاورده و در اختیار نداشتم. یا درباره ابعاد جوانی یا ازدواج ایشان، منابع و اسنادی وجود داشت اما نمی توان به صحت آنها ایمان، به استنادشان اطمینان داشت و آنها را روایت کرد. پس در این حوزه به روایت مسائل و داستان هایی پرداختم که ابتدا سندیت آنها متقن بود و سپس می توانستم در مسیر خلق داستان به آنها پروبال بدهم و در قالب داستانکی آن موارد و مولفه ها را به مخاطب ارائه کنم.

باز هم تاکید می کنم حجم منابع درباره حضرت فاطمه قبل از ازدواج ایشان و بعد از آن بسیار با هم متفاوت است.  خیلی از ابعاد ایشان در دوره جوانی و نوجوانی حضرت یا بیان نشده و یا تلاش شده که پنهان شود. گویا عده ای و دست هایی در جریان بوده که این اتفاق را رقم بزنند. ما برای الگوی زندگی خود، برای نوجوانان و جوانانی که می خواهند نوجوانی و جوانی فاطمه اطهر(س) را الگوی خود قرار دهند منابع بسیار کم و ناچیزی در دست داریم و کمتر مطالبی در این حوزه در مکتوبات منتشر شده است.

var player = videojs('player_864456_3673302',{ techOrder: [ "html5" , "flash"],poster:'',width:400,height:300}); videojs.addLanguage('en', {"No compatible source was found for this media.": "مشاهده ی ویدیو نیاز به پشتیبانی مرورگر از codec h264 یا نصب فلش پلیر دارد."}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3673302',{},function (data) {}); })); کد دانلود فیلم اصلی

ایکنا- جناب قهرمانی مخاطب در مسیر خواندن «فاطمه علی است» مشاهده می کند که گاه زبان قلمِ شما چنان غرق جهان شاعرانه شده است که متن را از اثری روایی و داستان به یک دل گویه و جهان شاعرانه بدل کرده است. انتخاب این شیوه و نمط می تواند تعمدی برای نویسنده باشد یا آنکه شماری نویسنده به سبب قلم زدن در مسیر معرفی زندگی نورانی این دو بزرگوار ناخودآگاه مرعوب عظمت فضای این بزرگوار شده اید و جهان و نگارش داستان را رها کرده اید و به ادبیات تغزلی روی آورده اید. با همان صراحت و صداقتی که بر بلندای نام این دو عزیز می شناسیم شما را در مقام پاسخ این پرسش خطاب قرار می دهم.

دلیل این امر به خاطر آن است که نویسنده ناخواسته به این زبان نزدیک می شود. هر فردی که همنشین اهل بیت(ع) می شود بالاخره تأثیر می پذیرد. همچنان که می بینید آن عظمت امیرالمؤمنین(ع) در کتاب «مسیح اسلام» قلمم را عوض کرده است.

برخی از دوستانی که در دوره های آموزش نویسندگی من شرکت می کنند و «مسیح اسلام» را خوانده اند این نکته را بارها به من گفته اند که چرا قلمت در این اثر آنقدر متفاوت شده است؟

پاسخ من به آنها این بوده که  شما نمی توانید جایی که مسئله روایت عظمت و بزرگی یک فرد است؛ جایی که قرار است از «کمال» یک فرد بگویید با همان شکل ادبیات بنویسید که قصد بر بیان «جمال» آن فرد را دارید. وقتی که می خواهید از سیره، اخلاق و رفتار معصوم(ع) بگویید باید به گونه ای بنویسید و زمانی که می خواهید درباره ابعاد عرفانی، ملکوتی، قدسی و ارتباط آنها با خداوند متعال یا کلام الله مجید صحبت کنید باید ادبیات شما به گونه ای دیگر باشد.

صادقانه باید گفت که آن جذبه؛ نورانیت و هیبت معصومان خاصه بزرگوارانی چون حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) به گاه نوشتن و همنشینی با آنها هر نویسنده ای را معطوف به خود می کند  حتی اگر نویسنده بخواهد هم نمی تواند گونه ای دیگر جز درغلتیدن به بیان و زبان شاعرانه قلم بزند.

گفت وگو از امین خرمی

انتهای پیام

نظرات

captcha