عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان محدوده خاش تا ایرانشهر امروز پنجشنبه یکم آذرماه، با حضور وزیر راه و شهرسازی و در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق کشور و بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی به طول 466 کیلومتر آغاز شد.
به گزارش ایکنا از سیستان وبلوچستان به نقل از روابط عمومی استانداری، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها، پیشرفت فیزیکی کل راه آهن خاش - ایرانشهر را 60 درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز 74 درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریل گذاری آن هستیم. وی ریل مورد نیاز برای ساخت این 466 کیلومتر را 70 هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی است و از کارخانجات داخل کشور تامین می شود، هم اکنون تمامی جبهه های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار - زاهدان فعال هستند. معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها در خصوص وضعیت اجرایی راه آهن چابهار - زاهدان گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل محور 73 درصد، زیرسازی 87 درصد، روسازی 26 درصد و ساختمان ها 27 درصد است. خطیبی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر - نیکشهر به طول 174 کیلومتر را 60 درصد اعلام کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول 140 کیلومتر نیز 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به 94 درصد رسیده است، راه آهن چابهار - زاهدان هم یکی از اولویت های مهم کشور محسوب می شود، توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مَکُران و بالفعل شدن ظرفیت های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب های آزاد، دسترسی افغانستان به آب های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین المللی است. وی این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابرپروژه اعلام کرد و گفت: حدود 70 میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر 27 کیلومتر پل و 17 کیلومتر تونل ساخته می شود و برای ساخت آن 91 هزار تن ریل، 1.19 میلیون تن اصله تراورس و 287 دستگاه سوزن بکار می رود. انتهای پیام
{{name}}
{{content}}