اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
ایسنا/مازندران رئیس دانشکده ملی مهارت محمودآباد با اعلام اینکه تنها 3 مرکز آموزش فنی و حرفه ای کشور دارای رشته های ناوبری و مکانیک موتورهای دریایی هستند، گفت: دانشکده ملی مهارت محمودآباد پایلوت آموزش رشته های ناوبری و مکانیک موتورهای دریایی است.
تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های مهارتی از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت به طوری که توسعه برنامه های آموزش های مهارتی، از اهداف ملی بیشتر کشورها است.
از آنجایی که آموزش های فنی و حرفه ای ارائه دهنده عمده ای از منابع زیربنایی مورد نیاز اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی به وسیله ایجاد مهارت ها، دانش و بینش کارآفرینانه است؛ لذا ارتباط مستقیمی با کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری دارد .
تاریخچه آموزش فنی و حرفه ای در ایران
در ایران پایه های نخستین مدارس جدید آموزش و پرورش فنی و حرفه ای به بیش از 160 سال پیش بر می گردد که در محتوای برنامه های آموزشی این مدارس، علاوه بر خواندن و نوشتن و شرعیات، نقاشی، چاپ، مجسمه سازی و علوم و فنون جدید نیز گنجانده شده بود.
نخستین مدرسه هنری ایران در سال 1278 هجری قمری به همت ابوالحسن غفاری تاسیس شد. در سال 1328 هجری قمری کمال الملک غفاری مدرسه «صنایع مستظرفه» را با 2 رشته نقاشی و مجسمه سازی تاسیس کرد . نخستین مدرسه جدید به همت میرزا تقی خان امیرکبیر به نام دارالفنون تأسیس شد که در آن دروس علمی، فنی، نظامی و پزشکی تدریس می شد.
سنگ بنای هنرستان های فنی در ایران با مشارکت کشور آلمان به نام هنرستان صنعتی تهران (هنرستان شهید بهشتی فعلی در منطقه 12 تهران) در سال 1286 هجری شمسی گذاشته شد که در واقع روش آموزش کلاسیک اولین گام های خود را برداشت و پس از طی فراز و نشیب های فراوان، بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همه ساله بر تعداد هنرستان های فنی و حرفه ای کشور افزوده می شود.
دانشکده ملی مهارت محمودآباد جزء 15 دانشکده کشور
«عبدالله احمدی» رئیس دانشکده ملی مهارت شهرستان محمودآباد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه نام دانشکده فنی و حرفه ای این شهرستان به دانشکده ملی مهارت تغییر یافته است، گفت: 182 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در کشور وجود دارد که حدود 200 هزار دانشجو در این مراکز در سطح کشور حال تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه 15 مرکز دانشکده و مابقی آموزشکده هستند، افزود: دانشکده ملی مهارت محمودآباد جزء 15 دانشکده کشور است.
احمدی با عنوان اینکه دانشکده ملی مهارت محمودآباد در سال 1376 با 2 رشته دریایی تاسیس شد، خاطرنشان کرد: این دانشکده 1153 دانشجوی در حال تحصیل دارد که تعداد دانشجویان ورودی جدید سال تحصیلی جاری 330 نفر هستند.
رئیس دانشکده ملی مهارت شهرستان محمودآباد اعلام کرد: درحال حاضر دانشجویان این دانشکده در رشته های مکانیک دریایی، حرارت مرکزی، ناوبری، حسابداری، علوم ورزشی، تربیت بدنی، الکترونیک، الکترونیک عمومی، الکترونیک کاربردی، کامپیوتر و برق قدرت در 2 مقطع کاردانی و کارشناسی در حال تحصیل هستند.
این مسئول با اذعان اینکه از سال 1376 تا سال 1390 زیرمجموعه آموزش و پرورش بودیم، تصریح کرد: از سال 1390 زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفتیم که این موضوع باعث شد تا سرانه این دانشکده نسبت به سایر دانشگاه ها پایین تر باشد.
عبدالله احمدی با تاکید بر اینکه در استان مازندران 12 مرکز آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد که تنها 2 مرکز آن دانشکده هستند، بیان کرد: هدف این مراکز آموزش مهارت های گوناگون به دانشجویان است و آنها قبل از ورود به دانشگاه، در هنرستان ها نیز مهارت های اولیه را یاد می گیرند.
او با بیان اینکه 30 درصد آموزش ها نظری و 70 درصد کارگاه محور یا عملی هستند، گفت: دانشجویان به دلیل امکانات اندکی که در دانشگاه ها وجود دارد بخش زیادی از آموزش را به صورت نظری یاد می گیرند.
مهارت افزایی دانشجویان
این مسئول با ذکر اینکه این دانشکده 136 استاد مدعو دارد، خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصادی کشور و تولید نیاز است تا دانشجویان مهارت کسب کنند و آموزش ها بیشتر به صورت عملی باشد.
رئیس دانشکده ملی مهارت شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت خوابگاه دانشجویی این دانشکده 180 نفر است، ادامه داد: برای دانشجویان رشته دریایی از سال 1401 ایزو دریافت کردیم که در حال حاضر مدرک تحصیلی آنها دارای ارزش دریایی است و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی اگر بورس شوند می توانند وارد دریا شوند و نیاز به دوره آموزشی ندارند.
وی افزود: سایت برق دانشکده ملی مهارت محمودآباد با همکاری شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال راه اندازی شد.
احمدی با اعلام اینکه قرار است دانش آموزان رشته ریاضی را از طریق رشته های پیوسته دریایی جذب کنیم، یادآور شد: برای اینکه بتوانیم بخشی از مشکلات حوزه دریایی کشور را حل کنیم، اقدامات لازم جهت جذب این دانش آموزان را در رشته های دریایی در دستور کار خود قرار دادیم.
احمدی بیان کرد: 4 هزار متر فضای خالی در دانشکده داریم که می توانیم با ایجاد فضای آموزشی، دانشجویان بیشتری را جهت یادگیری و کسب مهارت جذب کنیم که این امر حمایت مسئولین را می طلبد.
رئیس دانشکده ملی مهارت شهرستان محمودآباد با عنوان اینکه باید تعداد اعضای هیات علمی متناسب با دانشگاه باشد، گفت: دانشکده ملی مهارت محمودآباد دارای 8 هیات علمی است که با توجه به تعداد دانشجویان، این تعداد بسیار کم است و هرچقدر تعداد هیات علمی بیشتر باشد، ظرفیت دانشگاه ها افزایش می یابد.
وی یادآور شد: دانشجویان ما در سال گذشته در مسابقات حبه قندی رتبه نخست استان و در مسابقات کشتی منطقه 2 رتبه نخست کشور را کسب کردند.
این مسئول اظهار کرد: جشنواره نوآوری و خلاقیت را در دانشکده ملی مهارت محمودآباد برگزار کردیم و دستاوردهای این جشنواره بی نظیر بوده است.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}