از ابتکارهای علامه طباطبایی تا رویارویی آخرالزمانی با اسرائیل

«ابتکارهای علامه طباطبایی در معماری و کشاورزی ناشناخته مانده است» و «رویارویی آخرالزمانی ایران با اسرائیل براساس فلسفه الهیاتی اجتناب ناپذیر است» دو عنوان مهم سرویس معارف خبرگزاری ایکنا در هفته گذشته بوده اند.

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته گذشته مطالب متنوعی منتشر کرده است که در ادامه مهم ترین آنها را مرور می کنیم.


رویارویی آخرالزمانی ایران با اسرائیل براساس فلسفه الهیاتی اجتناب ناپذیر است
حجت الاسلام احمد رهدار:

رویارویی جبهه مقاومت با اسرائیل رویارویی فراتر از دعواهای سیاسی است و به لایه فلسفه سیاسی و الهیات سیاسی و تاریخی برمی گردد و به همین دلیل نتایج آن هم بسیار بزرگ است؛ اینکه مقام معظم رهبری از جنگ برای بقا سخن گفتند به همین دلیل است و بر اساس مبانی قرآنی هم این رویارویی، اجتناب ناپذیر است یعنی حق و باطل تا آخر نمی توانند با هم کنار بیایند زیرا تضاد آنان تضاد ذاتی است؛ هم آرزو و رؤیای حق، از بین بردن باطل است و هم رؤیا و آرزوی باطل، از بین بردن و محو کامل حق است لذا باید از تعارف بیرون بیاییم.

به نظر بنده هانتینگتون در کتاب «برخورد تمدن ها» صادقانه گفت ما به سمت رویارویی پایان تاریخی در حال حرکت هستیم و در این رویارویی به تعبیر ایشان نماینده تفکر غرب، آمریکا، نماینده تفکر کنفسیوس و شرق، چین و تفکر نماینده اسلام، ایران شیعی است. ایران به نمایندگی از تفکر اسلامی با تمدنی با محوریت آمریکا در حال جنگ است و اسرائیل، سربازی است که به خاکریز و خط مقدم فرستاده شده. در تحلیل آنان حزب الله و غزه خاکریز ایران است لذا اگر از تعارف دست برداریم ماجرا رنگ و بوی دیگری دارد و بسیط و ساده نیست.

بنابراین به نظر بنده از جهت فلسفه تاریخی و نصوص دینی این رویارویی آخر الزمانی قابل پیش بینی و قابل توجیه است؛ البته می توانیم این تحلیل تاریخی کلان را به جامعه شناسی سیاسی بکشانیم و در سطح پایین تر یعنی درون جناحی و سیاسی مصطلح تحلیل کنیم و بگوییم اگر فلان شخص رئیس جمهور بود وضعیت متفاوت بود و یا اگر اصلاحاتی ها باشند یک طور و اگر اصول گراها باشند طور دیگری است؛ این زاویه فقط جزئیات بحث و مواجهه را تغییر می دهد یا اینکه زمان را عقب و جلو می کند ولی آن سطح کلی و اصل ماجرا را نمی تواند تغییر دهد.

ما در وسط تاریخ قدسی خداوند قرار داریم و به عنوان نماینده جبهه حق در حال کنش هستیم و باید از این کنشگری خودمان استقبال کنیم و با باور الهیاتی و باور به صدق وعده نصرت خدا وارد این میدان شویم. الان هم در میدان لبنان و در این وضعیت خاص که حزب الله در راس خود، سیدحس نصرالله، دبیر کل مجاهد و فرماندهان میانی و فرماندهان میدانی خود را در ماجرای پیجرها از دست داده است مهمترین منبعی که ارتزاق روحی می کند همین تفکرات الهیاتی و باورهای دینی است.

ابتکارهای علامه طباطبایی در معماری و کشاورزی ناشناخته مانده است
محمدباقر خراسانی:
 
یکی از مباحثی که این روزها مطرح است و ما هم باید زبان گویایی برای این مسئله باشیم بحث دفاع از فلسطین و لبنان است؛ علامه در دهه 30 و 40 به کمک برخی استادان افتتاح حسابی برای کمک به مردم فلسطین داشتند که این موضوع بر خلاف شایعاتی است که در مورد ایشان در کناره گیری از مسائل سیاسی مطرح شده است.
تلاش می کنیم تا ابعاد دانشی علامه طباطبایی را معرفی کنیم زیرا علامه طباطبایی خط زیبایی داشتند و هنرمند بودند؛ در سال قبل در برنامه افتتاحیه و اختتامیه در قم و تهران با همکاری خوشنویسان میزهای خوشنویسی طراحی شد.


 
ایشان در دهه 30 و 40 ابتکارهایی در زمینه کشاورزی به خرج دادند که شبیه سیستم آبیاری مکانیزه امروزی است یعنی هر درخت متناسب با نیاز آب دریافت می کرد یا خانه ای را در تبریز با معماری خودشان و به سبک امروزی طراحی کردند که به واسطه برخی بی دقتی ها آن خانه به فروش رفت و البته تخریب شده است.
 
قرار شد در ورودی شادآباد(محل تولد علامه) و اتوبان شهید بکایی تبریز پوسترهایی برای معرفی علامه نصب شود. علامه طباطبایی همچنین طراح مدرسه حجتیه بوده است لذا تلاش کردیم با همکاری سازمان نظام مهندسی نشستی تخصصی در این زمینه برگزار کنیم که البته هنوز به جایی نرسیده است.


فضای مجازی؛ فیلترینگ، مسئولیت نشر و جایگاه خانواده
در میزگرد ایکنا بررسی شد

محمود حکمت نیا: فیلترینگ دو بعد دارد؛ یکی نقش دولت بر فضای مجازی است یعنی هرگاه چه در فضای مجازی و چه حقیقی جرمی رخ دهد، دولت باید برخورد کند و قانون هم دست دولت را باز گذاشته است منتهی اینکه یک سکویی را به طور کلی ببندیم در کوتاه مدت ممکن است و از لحاظ حقوقی هم می توان از آن دفاع کرد ولی برای درازمدت ممکن نیست. در همه کشورها وقتی اعتراضات خیابانی، جنگ و مسائل امنیتی وجود دارد به اختیار خود برخی پلتفرم ها را فیلتر می کنند و در این هم بحثی نیست و کاملا قانونی است ولی من نمی توانم بفهمم که الان چه فیلتری داریم که بیشتر افراد به آن دسترسی دارند و بدتر اینکه از طریق فیلترشکن این کار انجام می شود که آفات خود را دارد و دسترسی نسل جوان را به صفحات بسیار بد آسان تر می کند.

ما واقعا باید این کار را به عنوان فعل اقتصادی تعریف کرده و در این محیط فعال باشیم و البته در موارد خاص هم با استدلال های حقوقی می توان فیلتر کرد ولی اینکه بگوییم دشمنان از کلان داده ها استفاده می کنند توجیه مناسبی نیست.

محمد محمدی نیا: تصمیم در مورد فیلترینگ بدون اینکه به نظام کارشناسی ارجاع شود گرفته شده است. این تصمیم هم ناشی از برداشت هایی از سطح جامعه است که همواره در قالب یک سری کلیشه های نادرست بیان می شود و ما این کلیشه را به برداشت قطعی برای مردم تبدیل کرده ایم ولی به نظر بنده برای رفع اشکال ها در آینده باید به چند سؤال اساسی جواب دهیم؛ اول اینکه آیا واحد در جامعه، خانواده است یا فرد؟ اگر ما بخواهیم خانواده را حفظ کنیم باید خانواده را محور قرار دهیم، نمی شود یک سکوی ارتباطی و اطلاعاتی در بین بیش از 70 درصد مردم فراگیر شود ولی هیچ نسبتی با غایت خانواده اسلامی نداشته باشد.

مسئله دیگر هم اینکه موافقان و مخالفان فیلترینگ باید جواب دهند که چه نوع اقتصادی در کشور قرار است محقق شود؟ اگر اقتصاد ما مولد نباشد چه فیلتر بکنیم و چه نکنیم ضرر خواهیم کرد زیرا الان بیشتر کاربران ما مصرف کننده هستند و اقتصاد مولد نمی تواند اینقدر محتوای ضد تبلیغ را در فضای مجازی تولید کند یعنی بیشترین سهم را در تبلیغ کالا داریم ولی این تبلیغ مولد نیست.

 ایرانیان چه قبل و چه بعد از اسلام بزرگ زاده بوده اند
آیت الله جوادی آملی:

ما مردم ایران مردان بزرگی هستیم ما یعنی نه حوزوی ها و دانشگاهی ها، ما یعنی ایرانی ها مردان بزرگی هستیم، زیرا هر جا سخن از شرف و افتخار علمی بود ایران حضور داشت. چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام؛ ما بزرگزاده ایم و این افتخار است نه تکبر.

یک بیان نورانی امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه دارد، فرمود اگر بزرگان شما یک سنت صالحی داشتند این را گرامی بشمارید، فرمودند به اینکه آثار گذشته را که پیشینیان داشتند حفظ کنید. این تکبر نیست. اینکه اجداد ما در مازندران در برابر حکومت عباسیان ایستادند، قدرت اهل بیت را حفظ کردند، به استقبال امامزاده ها و سادات علوی رفتند و آنها را تکریم کردند و ما را شیعه بار آوردند این فخر است، باید این را حفظ بکنیم و حفظ ما در تشیع ماست.

فعالیت های علمی در دوره انفعال حوزه علمیه
حجت الاسلام ابوالحسن نواب:

آقای بی آزار شیرازی در زمانی که هیچ اندیشمندی به فکر جوانان نبود و حوزه هم منفعل بود وارد این مباحث شد، وقتی بنده جوان بودم با وجود سختی مالی، کتب ایشان را خریداری کرده و می خواندم، وقتی عبری یادگرفتن تشبه به کفار و یهود بود کسانی چون ایشان سراغ زبان خارجی رفتند یا کسانی چون آیت الله امینی سراغ نوشتن آثار دینی برای دانش آموزان رفتند که اثرگذاری زیادی داشت و کسی چندان به این فکر نبود.

آثار ایشان مانند تک درختانی در بیابانی برهوت بود که همه از سایه و ثمره آنها استفاده می کردند لذا آقای بی آزار و شهید مطهری و آیت الله ابراهیم امینی یک معجزه بودند.

پرفسوری که مسلمان بود و به خارج رفت زمانی ذهنش در مورد امام زمان مخدوش شد. آیت الله امینی وقتی وضع فکری ایشان را دیدند کتابی در مورد امام زمان نوشتند و برای این استاد فرستادند تا کتاب را به انگلیسی ترجمه کند و همین سبب شد تا او از این انحراف برگردد. بنده این استاد را بعدا دیدم و او گفت آیت الله امینی خاطره وضوی امام حسین(ع) و امام حسین(ع) را برای من تکرار کرد.

نجفقلی حبیبی، فیلسوفی سیاست ورز و سیاستمداری اخلاق مدار است
سیدعباس صالحی:

دانشمند فروتن دکتر نجفقلی حبیبی از جمله اندیشمندان سخت کوش و صاحب اثری است که چهره علمی فرهنگی و اخلاقی او بیشتر در پشت چهره مدیریتی و سیاسی او در محاق مانده است. حبیبی شخصیتی است متضلع و چندوجهی که جامعیت او را می توان و باید فراتر از کنشگری های مؤثر او در یکی از این ساحت ها مشاهده کرد.

او فیلسوفی است سیاست ورز، سیاستمداری است اخلاق مدار، روشنفکری است متعبد و دینداری است آزادمنش و مهم این که همه این ویژگی ها او را هیچگاه از دغدغه مندی برای اسلام و ایران و مسئولیت پذیری برای کاستن از مشکلات جامعه و دردهای مردم باز نداشته است.

فروتنی و بی تکلفی دکتر حبیبی دایره حضور او را در عرصه های مختلف مدیریتی از تأسیس دانشگاه تربیت مدرس تا توسعه دانشگاه علامه طباطبایی و در آن میان مسئولیت های مختلف دانشگاهی و فرهنگی و نیز نمایندگی مردم در مجلس و عضویت در شوراهای مؤثر وسعت بخشیده است. اما آنچه در ورای همه این سطوح و عرصه ها باید دید، تلاش ها و آثار ارزنده علمی، فرهنگی و اخلاقی اوست.

انتهای پیام

نظرات

captcha