افزایش معرفت دانش آموزان به نماز با حمایت اولیا و مربیان محقق می شود

میکائیل باقری با بیان اینکه افزایش معرفت نماز و قرآن با حمایت اولیا و مربیان امکان پذیر می شود، گفت: فعالیت های تربیتی اکنون نسبت به سال های گذشته چندین برابر شده است، اما بازخورد بسیار کمتری دریافت می کنیم و مهم ترین دلیل آن، پارادوکس اولیا و مربیان است.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص هفتمین دوره توان افزایی مدیران مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور و اولین دوره شناسایی حلقه های میانی مدیران مراکز دارالقرآن الکریم، اظهار کرد: هفتمین دوره توان افزایی مدیران مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور در حال برگزاری است، به طور متناوب یک سال کارشناسان قرآن و سال دیگر مدیران را دعوت خواهیم کرد. طی 6 دوره قبل حدود 1000 نفر، از همه مدیران سراسر کشور دعوت به عمل آمد و امسال تغییر رویکرد براساس منویات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بود. هر آنچه در کشور در حوزه قرآن رخ دهد، در تراز کشور ما نیست. کارهای مفیدی انجام می دهیم، اما گستره وسیع آن مدنظر است. زمانی این اقدامات رضایت بخش خواهد بود که به طور مثال از 17 میلیون دانش آموز، حداقل 10 میلیون نفر آنان در فرآیند مسابقات قرآن قرار گرفته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در خوشبینانه ترین حالت حدود 5 میلیون نفر در مسابقات قرآن و 500 هزار نفر در دوره های قرآنی شرکت می کنند. در طول سال، در 80درصد مدارس حداقل یک محفل انس با قرآن برگزار می شود، اما برای ما قانع کننده نیست. برای اینکه گستره کاری خود را وسیع کنیم، نیاز به حرکت عمومی داریم. این حرکت عمومی نیاز به افرادی دارد که مفام معظم رهبری شاخص این افراد را تعیین کرده اند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شاخص های این افراد، بیان کرد: این حرکت به افراد متعهد، جوان و انقلابی نیاز دارد. منظور از جوان تنها جوان 20 سال نیست، بلکه افراد 30 الی 40 ساله نیز جوان محسوب می شوند. ابتدا باید افراد متعهد را شناسایی و برای مدیران حلقه میانی مورد آزمایش قرار گیرند. این افراد باید کنش گری داشته باشند. در گام بعد 860 دارالقرآن را حضوری مورد پایش قرار دادیم و میزان اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف بررسی شد. در گام بعد افراد خوداظهاری کردند که مورد بررسی و امتیازدهی قرار گرفت. در مرحله بعد، افراد در معرض آزمون شخصیت شناسی قرار گرفتند. از 860 دارالقرآن، به 450 مدیر که یک فرد متعهد و جوان است، رسیدیم. از این تعداد شاید حدود 100 الی 120 نفر انتخاب شوند و در دوره بعد تا حدود 60 مدیر حلقه میانی از بین این افراد انتخاب شود.

باقری درخصوص مرحله بعد از انتخاب مدیران میانی، افزود: پس از اینکه مدیران حلقه میانی شناخته شدند، ابتدا در آموزش سیری را تعریف می کنیم. مدیر باید با چیستی و چرایی این حرکت عمومی آشنا شود، سپس مدیر باید سناریو خوبی برای خود طراحی کند، پس از آن مدیر باید ایده پرداز خوبی باشد و سپس افراد به گروه های 5 الی 6 نفره تقسیم می شوند.

اخذ 75 ایده کاربردی از طرح پایش مدیران دارالقرآن

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه حداقل 75 ایده کاربردی از طرح پایش مدیران دارالقرآن اخذ شد، ادامه داد: این حرکت کاملا کاربردی بود و برخلاف دوره های قبل، تنها سخنرانی محور نبود و اگر خروجی این دوره، به خلق ایده و حلقه میانی منتهی شود، برای ما کفایت می کند.

باقری اظهار کرد: تقاضای ما از این افراد این است که به 2 یا 3 مدیر دارالقرآنی که در این دوره نبودند، کمک کنند تا به میزان بلوغ این افراد برسند. خواسته بعدی ما این است که هر مدیر دارالقرآنی حداقل 20 مدیر مدرسه را شناسایی و به عنوان حلقه میانی، بخشی از تجربه و مهارت هایی که کسب کرده به آنان منتقل کنند. در اینجا باید گفت، همه هدف ما این است که فعالیت قرآن و عترت را افزایش دهیم و برای مدیران دغدغه ایجاد کنیم.

وی درخصوص تعداد مدیران دارالقرآنی هر استان، افزود: هر استان حداقل باید یک مدیر دارالقرآنی داشته باشد. در هر منطقه آموزش پرورش، دو مرکز می تواند فعالیت داشته باشد، 750 منطقه در کشور داریم که حدودا شامل 1500 مرکز می شود. اما اکنون 760 مرکز داریم و در این بین، تعداد اندکی شهرستان فاقد مرکز هستند. هر فردی بخواهد مرکز قرآن راه اندازی کند به 3 شرط نیاز دارد، یک فضای درخور شأن قرآن، دو امکانات لازم و سوم از نیروی انسانی برخوردار باشد، اما الزامی به افزایش تعداد مراکز نداریم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مشهد و تبادکان، باید از 16 مرکز برخوردار باشند، اما 13 دارالقرآن مشغول به فعالیت هستند، گفت: حوزه معاونت پرورش، کاملا فوق برنامه است. در آموزش پرورش دو نوع برنامه رسمی درسی و فوق برنامه داریم. میدان همه فعالیت های ما، کتاب درسی است. وقتی این اتفاق رخ دهد در تولید و توزیع محتوا نیاز به زحمت مجدد نیست و از طرفی معلم پای کار است. مدیران ما در حلقه میانی تقسیم جنسیتی نشده اند. از هر استان 34 مدیر دعوت به عمل آمده که ممکن است از این تعداد، 10 نفر برای حلقه میانی مناسب نباشد و باید گفت نفر اول هر استان سرشاخه حلقه میانی است و خود فرد شبکه سازی خواهد کرد.

مهم ترین اولویت وزیر آموزش و پرورش، قرآن و عترت است

باقری با بیان اینکه، مهم ترین اولویت وزیر آموزش و پرورش، قرآن و عترت است، گفت: در پایشی مرتبط با نماز، در حدود 123 هزار دانش آموز شرکت کردند. سوال شد که به نظر شما چرا برخی در نماز مدرسه حاضر نمی شوند؟ برخلاف اینکه فکر می کردیم اگر زیرساخت مهیا شود، نماز برپا است، اما 46درصد از دختران و 40درصد از پسران، علت اینکه دانش آموزان در نماز شرکت نمی کنند را تنبلی و سستی می دانند.

وی با بیان اینکه باید معرفت دانش آموزان به نماز را افزایش دهیم و این افزایش معرفت به دانش آموز، معلم و ولی دانش آموزان مربوط می شود، ظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش خواستار شد که معاون آموزش متوسطه و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برای تمام مدیران مدارس، دوره آشنایی کودک و نوجوان با نماز و شیوه دعوت به آن را برگزار کنند. هدف بر این است که تا اسفندماه تیم وسیعی از مدیران، آموزش ببیند. تکلیف دیگر علیرضا کاظمی برای مدیران کل آموزش و پرورش، این است که برای هر تعداد در کشور که مدرس آموزش خانواده داریم، دوره آموزشی نماز برگزار شود. همچنین از مرکز ضمن خدمت نیز خواستار شد یک دوره آموزشی به صورت غیرحضوری برای تمام معلمان پیش بینی شود و با مجموع این اتفاقات، امیدوار هستیم معرفت به نماز افزایش پیدا کند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص دیگر تقاضای وزارت آموزش و پرورش از ادارت کل قرآن استان ها، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش 3 تقاضا مشخص از ادارات کل قرآن دارند، یک آموزش امور قرآن است. اهدافی که برای آموزش عمومی طراحی شده است، برای آموزش قرآن نیز تبیین شود. ما وظیفه راهبری، مدیریت و مساعدت داریم. دوم در حوزه تخصصی استعدادیابی و تلاش در جهت پرورش افراد در تمام مدارس است. موضوع سوم نیز شامل حفظ قرآن می شود که خاستگاه این امر، آموزش و پرورش است.

باقری با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه عترت نیز، تصریح کرد: مهم ترین فعالیت حوزه عترت، طرح امام شناسی و موضوع دیگر طرح هیئت های دانش آموزی است. اکنون حدود 30هزار مدرسه، هیئت دانش آموزی دارد. در مدارس بالای 70 نفر، یک دانش آموز که محبوب دیگر دانش آموزان است، شناسایی و مسئول این هیئت شده، تیم 5 نفره تشکیل شود و این 6 نفر مجموع فعالیت پرورشی با اولویت قرآنی انجام دهند.

پارادوکس میان اولیا و مربیان

وی در ادامه با بیان اینکه در زمان های گذشته، نمازخانه نبود، اما تعداد نماز خوان بیشتری داشتیم، افزود: این سوال پیش می آید که علی رغم این حجم از فعالیت در حوزه نماز، چرا باز هم عقب هستیم؟ همیشه می گویند پدر و مادر باید حامی و پشتیبان برای تربیت مناسب فرزند خود باشند. یکی از مهم ترین دشواری های این مسیر این است که اولیاء با معلمان همراه نیستند. گاهی با اولیایی مواجه می شویم که می گویند که بچه را به مدرسه فرستادیم تا تحصیل کند، چرا به حجاب و نماز آن دخالت دارید. فعالیت های تربیتی اکنون نسبت به سال های گذشته چندین برابر شده است، اما بازخورد بسیار کمتری دریافت می کنیم و مهم ترین دلیل آن پارادوکس اولیاء و مربیان است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: ناچار هستیم براساس ذائقه دانش آموزان برنامه ریزی داشته باشیم. نظام تربیتی پیشوایان ما و ائمه اطهار نیز همین بوده است. شناخت ذائقه بسیار حائز اهمیت است، معلم اگر نتواند متوجه شود دانش آموز چه می خواهد و روبه روی آن قرار گیرد، با معضل روبرو می شویم. اگر قرار است مسیر تعلیم و تربیت به نحو صحیحی پیش رود، باید ببینیم دانش آموز چه می خواهد و با دیدگاه آن هماهنگ شویم . هم چنین تاثیرپذیری بچه های اکنون با گذشته تفاوت پیدا کرده است. در گذشته مرجع ما معلم بود، اما اکنون طبق پژوهش ها معلم، رتبه پنجم در تاثیرگذاری دانش آموز دارد.

باقری در رابطه با فعالیت های انجام شده جهت خودشناسی دانش آموزان گفت: خودشناسی از طریق کتاب های درسی اتفاق می افتد، چیزی که ما اکنون به عنوان ذائقه از ان سخن به میان می آوریم، به نوعی استعدادیابی است. هر کدام از دروس، اهدافی را دنبال می کنند که پشتوانه علمی و پژوهشی دارد.

var player = videojs('player_381309_3636988',{ techOrder: [ "html5" , "flash"],poster:'',width:400,height:300}); videojs.addLanguage('en', {"No compatible source was found for this media.": "مشاهده ی ویدیو نیاز به پشتیبانی مرورگر از codec h264 یا نصب فلش پلیر دارد."}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3636988',{},function (data) {}); })); کد ویدیو دانلود فیلم اصلی انتهای پیام

نظرات

captcha