لزوم گفت وگوی برادرانه و پاسخ به شبهات دانش آموزان

مسئول بسیج دانش آموزی کشور بیان کرد: با دانش آموزانی که مسئله و حرف دارند صحبت می کنیم؛ زیرا دانش آموزان فرزندان ما هستند و قدم همه دانش آموزانی که نقد دارند را بر چشم می گذاریم و با آنها به گفت و گو می نشینیم.

ماه آبان دو روز تاریخی مهم را درون خود جای داده است که می توان به هشتم آبان، شهادت حسین فهمیده، بسیجی 13 ساله و روز نوجوان و بسیج دانش آموزی و 13 آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز اشاره کرد. ایکنا به همین مناسبت گفت وگویی با سردار مجتبی باستان، مسئول بسیج دانش آموزی کشور انجام داده است که در ادامه مشروح این گفت وگو را می خوانید.

ایکنا - به نظر شما بسیج دانش آموزی چه تفاوت هایی با دیگر سازمان های دانش آموزی دارد؟

بسیج دانش آموزی یک تشکل است که در کلان تفاوتی با سایر تشکل های دانش آموزی ندارد؛ زیرا همه تشکل ها به دنبال هویت بخشی به دانش آموزان و کارهای تربیتی در کمک به آموزش و پرورش هستند و ما نیز در این مسیر تفاوتی با سایر تشکل ها نداریم و همه آنها عزیز هستند. همه تشکل ها را بسیجی می دانیم چون فرهنگ و تفکر بسیج برای ما مهم است که همه تشکل ها در این مسیر حرکت می کنند. بسیج دانش آموزی از منظر سازمانی با سایر تشکل ها تفاوت هایی دارد که طبیعی است و هر تشکل عرق سازمانی و برنامه های بومی خود را دارد. بسیج دانش آموزی دبیر برگزاری اردوهای راهیان نور، اردوهای پیشرفت و امید و لاله های روشن در آموزش و پرورش است که سایر تشکل ها چنین امکانی را ندارند. بسیج دانش آموزی در برخی از کارها نقش پررنگ تری دارد مثلاً در دوران کرونا بسیج دانش آموزی کارگاه تولید ماسک ایجاد کرد. آنچه مهم و ملاک است، فرهنگ و تفکر بسیجی است که همه تشکل ها را درون این فرهنگ می بینیم. نسبت به سایر تشکل ها برجسته تر نیستیم بلکه توفیق خادمی نسبت به همه تشکل ها داریم.

ایکنا - چگونه می توان باورهای غلطی که در برخی از افراد نسبت به بسیج وجود دارد را اصلاح و همه دانش آموزان را نسبت به بسیج علاقه مند کرد؟

در پاسخ به این سؤال دو نکته وجود دارد که این باورهای غلط توسط دشمنان اتفاق افتاده است یا در داخل وجود دارد؟ اگر توسط دشمنان اتفاق می افتد طبیعی است چون دشمن، دشمنی می کند. در زمان و مکان مناسب و متناسب با جهت گیری هایی که وجود دارد پاسخ می دهیم؛ پاسخ ما انفعالی نیست بلکه خلاقانه، فعالانه و مبتکران است. در هیچ زمین بازی که دشمن طراحی کند قرار نمی گیریم. اگر این باورهای غلط داخلی باشد؛ ما اعتقاد داریم همه دانش آموزان بسیجی هستند اما ممکن است برخی نقدهایی هم داشته باشند که طبیعی است. شاید دانش آموزان و معلم ها نقد داشته باشند که اولاً ما حوصله خود را بالا می بریم. ما با دانش آموزانی که مسئله و حرف دارند صحبت می کنیم؛ زیرا دانش آموزان فرزندان ما هستند و قدم همه دانش آموزانی که نقد دارند را بر چشم می گذاریم و با آنها به گفت و گو می نشینیم. هیچ دانش آموزی نباید در مسیر اینگونه سؤالات از فضای بسیج دانش آموزی فاصله گیرد. اگر فردی نقد، زاویه یا مشکل دارد مشکلی نیست و طبیعی است؛ زیرا نگاه و نظر دانش آموز است. باید هنرمندانه به کنار دانش آموزان برویم. پس اگر این موضوع ریشه در داخل دارد اگر انتقاد هم وجود داشته باشد همه افراد دوست و برادر ما هستند. شاید اگر بنشینیم و با هم صحبت کنیم بسیاری از افرادی که انتقاد دارند جذب شوند. در ذهن بسیاری از افرادی که انتقاد دارند فضاهای انقلابی، هویت ملی و دوست داشتن ایران جایگاه خود را دارد؛ ما باید به کنار آنها برویم و به قول شاعر «دستش بگرفت و پا به پا برد/ تا شیوه راه رفتن آموخت».

ایکنا - چگونه می توان با ترویج فرهنگ بسیجی در مدارس، جامعه ای همدل و با اخلاق تربیت کرد؟

ترویج فرهنگ بسیجی موضوع تزریقی نیست. من اعتقاد دارم هر کس که دل در گرو انقلاب اسلامی و ارزش ها داشته باشد، بسیجی است. در بسیج دانش آموزی صرفاً برای دانش آموزان عضو تشکل، برنامه ریزی نمی کنیم بلکه تمام برنامه های ما به عنوان یک تشکل برای همه دانش آموزان بوده و فراگیر است. برنامه های بسیج دانش آموزی متناسب با نگاه ها و نیازهای دانش آموزان طراحی می شود. شبکه تربیتی در کنار آموزش و پرورش داریم که شامل مربیان تربیتی، آمادگی دفاعی و حوزه ها می شود که همگی درگیر برنامه های فرهنگی و پرورشی هستند.

ایکنا - یک دانش آموز بسیجی از نظر اخلاقی و رفتاری چه تفاوت هایی با دیگران دارد؟

اول اینکه همه دانش آموزان بسیجی هستند. دوم اینکه نخستین ویژگی یک دانش آموز بسیجی خادم بودن اوست. دانش آموز بسیجی به مدرسه و تشکل ها از روی اخلاص و تواضع خدمت می کند. دانش آموز بسیجی باید به جهاد تبیین و مسائل روز مسلط باشد. دانش آموز بسیجی مانند شمعی است که خودش می سوزد و به سایر افراد نور می دهد یعنی در بخش های بصیرتی و جهاد تبیینی خوب حرکت می کند. نکته سوم اینکه دانش آموز بسیجی به مدیر مدرسه و مربی پرورشی کمک می کند و با تشکل های دیگر تعامل دارد و نکته چهارم اینکه زمینه اجرای برنامه ها را با حضور همه دانش آموزان مدرسه فراهم می کند. یک دانش آموز بسیجی در اجرای برنامه ها باید وسعت دید داشته باشد. مهمترین ویژگی یک دانش آموز بسیجی که این چهار ویژگی را به عنوان عطف در کنار هم قرار می دهد ولایت پذیری اوست؛ دانش آموز بسیجی باید نگاهش به نگاه مقام معظم رهبری باشد.

ایکنا - بسیج دانش آموزی چگونه می تواند در حفظ امنیت ملی و اجتماعی مؤثر باشد؟

یک نکته وجود دارد به نام امنیت پایدار؛ دانش آموزی که بتواند خوب درس بخواند و به جامعه خود خدمت کند و در ترازهای علمی، بالاترین رتبه را بیاورد و در اخلاق و معرفت، کمک به خانواده و معلم، کمک به اقتصاد محله با اردوهای جهادی و خدمت به منطقه و محله خود حضور داشته باشد، خود به خود در مسیر امنیت پایدار قدم برداشته است. اگر یک دانش آموز در بسیج محلات، پایگاه ها، بسیج دانش آموزی و مساجد فعال باشد و این نقش ها را ایفا کند در مسیر امنیت پایدار قدم برداشته است.

ایکنا - نقش بسیج دانش آموزی در بحران های ملی مانند جنگ یا بلایای طبیعی چیست؟

کمک به مدرسه برای ما بسیار مهم است و نکته دوم جهاد تبیین است؛ بعضی از سؤالات برای دانش آموزان مطرح می شود که دانش آموزان بسیجی باید به این سؤالات پاسخ دهند؛ مثلاً برای برخی سؤال می شود که «چرا ایران به اسرائیل حمله کرد و حالا هم اسرائیل می خواهد به ایران حمله کند؟» در پاسخ به این سال باید گفت که ما حمله نکردیم بلکه براساس حق دفاع هر کشور این اتفاقات صورت گرفت. انتظار ما از دانش آموزان بسیجی تبیین این موضوعات در شرایط مختلف است. موضوع بعدی فضای مجازی است که کانال ها و گروه های زیادی داریم که در مرکز به ما متصل هستند؛ حدود هفت میلیون دانش آموز در پیام رسان شاد به ما متصل هستند و با آنها ارتباط داریم. بسیاری از تولیدات ما به تبیین و اقناع سازی دانش آموزان کمک می کند. وقتی بسیج دانش آموزی در بستر فضای مجازی به شبهات پاسخ می دهد و به تبیین مسائل روز کمک می کند یعنی در بحران های مختلف در حال عمل به وظایف خود است. انتهای پیام

نظرات

captcha