تجارت محصولات فولادی دغدغه اصلی فعالان صنعت فولاد

بازار جهانی فولاد در شرایطی قرار دارد که تجارت محصولات فولادی به دغدغه اصلی فعالان این صنعت تبدیل شده است.

- اخبار بازار -

با توجه به مازاد عرضه و ظرفیت در صنعت فولاد در برابر تقاضای خریداران برای محصولات فولادی در دنیا، تجارت محصولات فولادی امروزه به یکی از موضوعات اصلی شرکت ها و حتی کشورها تبدیل شده است.

هم زمان با روز ملی صادرات، علیرضا منصوری، مدیر صادرات فولاد مبارکه، در مصاحبه با خبرنگار فولاد، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در چنین شرایطی شرکت های مختلف به دنبال افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت در اختیار خود هستند و متعاقب آن با توجه به کاهش تقاضا در محدوده جغرافیایی کشور خود به سمت بازارهای خارجی هجوم می برند تا بخشی از تولیدات خود را در بازارهای خارجی به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی در بازار جهانی فولاد، رقابت برای فروش در بازارهای مصرف به شدت افزایش یافته است، ادامه داد: از طرفی به دلیل تولید محصول مشابه توسط تولیدکنندگان داخلی در بازارهای مصرف، شرکت های تولیدکننده با همکاری دولتمردان خود اقدام به وضع تعرفه برای کنترل واردات محصولات فولادی و حفاظت از صنایع داخلی خود می کنند؛ به طوری که در حال حاضر انواع تعرفه های مختلف از قبیل آنتی دامپینگ، Safe Guard و... توسط کشورهای مختلف وضع گردیده و این بازارها را از دسترس خارج ساخته و این موضوع منجر به افزایس شدت رقابت در سایر بازارها گردیده است.

بنابر اظهارات منصوری، فولاد مبارکه از ابتدای بهره برداری همواره بخشی از محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کرده است؛ هدف این شرکت از حضور در بازارهای جهانی علاوه بر ارزآوری به منظور تأمین نیازهای ارزی جاری و تکمیل طرح های توسعه، حضور در بازار جهانی و مدیریت فروش محصولات خود و کسب اشتهار و ارتقای سطح فنی و تکنولوژیکی خطوط تولید است. به همین منظور هرساله علاوه بر تأمین کامل نیاز بازار داخلی بخشی از محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه می کند.

وی با اشاره به اینکه در سال 1402 فولاد مبارکه با صادرات 1.4 میلیون تن انواع محصولات و ارزآوری افزون بر 700 میلیون دلار به عنوان بزرگ ترین صادرکننده محصولات غیرنفتی در سطح کشور معرفی گردید. اهمیت این موفقیت با توجه به شرایط بازار جهانی و افزایش روزافزون رقابت در سال های اخیر برای انجام صادرات دوچندان می گردد.

مدیر صادرات فولاد مبارکه عنوان کرد: علی رغم وجود چالش های مختلف که در سال گذشته گریبان گیر صنعت فولاد ایران و صادرکنندگان کلیه حوزه ها بوده است، فولاد مبارکه با انجام برنامه ریزی های لازم و با هدف حضور مداوم در بازارهای جهانی با صادرات 1.4 میلیون تن از انواع محصولات به کشورهای مختلف در جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و اروپا موفق به انجام این مهم گردید. همچنین در سال گذشته و شش ماهه ابتدای سال جاری بیش از 10 مشتری جدید شناسایی و فروش به این شرکت ها برای اولین بار انجام گرفته است.

وی افزود: در سال جاری نیز علی رغم پیچیدگی های موجود در شرایط بازار جهانی، فولاد مبارکه در حوزه صادرات اجرای برنامه های منسجم تری را در این عرصه هدف گذاری کرده است که به یاری خداوند تحقق خواهد یافت.

وجود چالش های مختلف در مسیر صادرات محصولات شرکت بخش دیگری از سخنان منصوری بود. وی در این زمینه نیز تصریح کرد: علاوه بر چالش های ناشی از شرایط بازار جهانی فولاد و پایین بودن تقاضا و شدت رقابت، وضعیت تحریم های ظالمانه نیز بر عملکرد صادرکنندگان ایران تأثیرگذار است. همچنین قوانین و مقررات و دستورالعمل های داخلی در خصوص رعایت عرضه در بازار داخلی و دستورالعمل های ارزی نیز از دیگر محدودیت ها و چالش های صادرکنندگان است که ان شاءالله با واقعی شدن نرخ ارز و کاهش محدودیت های صادراتی شاهد بهبود فضای صادرات برای کلیه بنگاه های اقتصادی کشور باشیم.

نظرات

captcha