چارچوبی برای تضمین امنیت ایران و پاسخ به اسرائیل

پاسخ نیروهای مسلح باید مقتدرانه و مبتکرانه به نمایندگی از ملت ایران باشد اما به نظر می رسد به فهم عمیق تری از این مطلب نیز می توان رهنمون شد که به شاخص خطای محاسباتی دشمن نیز مربوط می شود.

خبرگزاری تسنیم،  مجتبی عرب در یادداشتی نوشت: بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع خانواده های شهدای امنیت، حاوی نکات کلیدی درباره چارچوب پاسخ ایران به اسرائیل بود.

نخست، همان گونه که نباید اقدام ضعیف اسرائیل را بزرگنمایی کرد، باید خط ظریف رسانه ای بین تحقیر عملکرد رژیم صهیونیستی و کوچک انگاری آن را نیز مراعات کرد. رسانه ها باید مراقب باشند در روایت عزت، قدرت و ابتکار مردم ایران، از گستاخی بزرگ دشمن در عبور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی و حمله مستقیم به خاک کشورمان غفلت نکنند.

دوم، چگونگی پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی بر عهده مسؤولان کشور است اما رهبر انقلاب برای روش پاسخ، شاخص های عملیاتی و کلیدی تعیین کردند.

1- پاسخ باید خطای محاسباتی دشمن را اصلاح کند: اسرائیل بر این باور است هر اندازه از فرماندهان ارشد را ترور کند و در منطقه جنایت کند، ملت ایران جرات پاسخ دندان شکن و نابودگر زیرساخت ها و شریان های حیاتی اقتصادی و سیاسی او را نخواهد داشت. دشمن ما دچار خطای محاسباتی درباره ایران شده و پندار او این است که مردم ما غرق در مشکلات اقتصادی، تمام آرمان ها و رشادت ذاتی خود و فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی خویش را که همواره در طول تاریخ در مبارزه و ایستادگی با ظالمان و همیاری مظلومان پیشتاز بوده اند، فراموش کرده اند. این پندار مشابه اجداد صهیونیست هاست که به تعبیر قرآن، حطه (آمرزش الهی) را فراموش کرده و به حنطه (گندم) رو آوردند. همچنین دشمن گمان می کند مسؤولان ما به این باور رسیده اند که سرمایه اجتماعی برای رویارویی با سگ هار آمریکا، یعنی رژیم صهیونیستی را ندارند. این خطای محاسباتی درباره ملت رشید ایران باید در دشمن اصلاح شود. اسرائیل گمان می کند طرحی برای نابودی حماس و حزب الله و درگیر کردن ایران به خطای محاسباتی در عدم زد و خورد جدی با اسرائیل تدارک دیده و به خیال خود بنا دارد پس از نابودی دیگر بازوان جبهه مقاومت، سراغ عقب انداختن مسیر پیشرفت ایران با حمله به تاسیسات زیربنایی ما بیاید. با این حال، این بار پس از نابودی توان مقاومت، ایران، حتما توان پاسخگویی و جنگ نخواهد داشت. این محاسبه به عقیده تل آویو، دقیق و طرحی شدنی است. او متبخترانه از هر گونه پیشنهاد آتش بس تا نقطه انتهایی نابودی حزب الله فرار می کند، چرا که معتقد است میدان به نفع طرح نهایی او برای زمینگیر کردن ایران است. این خطای محاسباتی دشمن در پاسخ ایران باید اصلاح شود.

2- قدرت ملت ایران و توان و ابتکار جوانان باید به دشمن نشان داده شود: پاسخ انتخابی ما باید اراده قوی ملت ایران و توان و ابتکار جوانان را نمایندگی کند. یک فهم اولیه از این فرمایش می تواند چنین باشد: پاسخ نیروهای مسلح باید مقتدرانه و مبتکرانه به نمایندگی از ملت ایران باشد اما به نظر می رسد به فهم عمیق تری از این مطلب نیز می توان رهنمون شد که به شاخص خطای محاسباتی دشمن نیز مربوط می شود. به این معنا که پاسخ ما باید به شکل چندجانبه ای با ترکیبی از حضور ملت و ابتکار مستقیم جوانان و پاسخ سیاسی و نظامی توسط نیروهای رسمی، مساله پیش بینی پذیر شدن ایران و کیفیت حضور و پاسخ او را برای دشمن با یک شگفتی روبه رو کند. این یعنی میدان برای حضور نیروی مردم و ابتکارات مستقیم جوانانه به شکل پشتیبان و انجام اقدامات مکمل برای نیروهای سیاسی و نظامی باید فراهم شود. علاوه بر این، اگر ما به راهبرد مهم اشاره شده توسط رهبر انقلاب، یعنی تشکیل ائتلاف بین المللی اقتصادی، سیاسی و در صورت لزوم نظامی می اندیشیم، در مدل انقلاب اسلامی، چنین ائتلافی باید مردم پایه باشد. فراهم کردن میدان برای حضور اراده و قدرت ملت ایران و ابتکار جوانانه می تواند راه اتصال حقیقی بین ملت های آزاده جهان و فراهم شدن شرایط شکل گیری این ائتلاف بزرگ را فراهم کند.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

نظرات

captcha