تجمع اعتراضی به نتیجه انتخابات در پایتخت گرجستان

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از تجمع ده ها هزار نفر از مردم گرجستان در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور در خیابان های تفلیس و مقابل پارلمان گرجستان خبر داد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان هم که ادعا می کند در انتخابات پارلمانی این کشور تقلب شده است و پیشتر خواستار برگزاری این تجمع های اعتراضی از سوی مردم گرجستان شده بود دوشنبه شب با حضور در این تجمع خطاب به معترضان، گفت: شما در انتخابات شکست نخوردید، آنها رأی شما را دزدیدند و سعی کردند آینده شما را بدزدند اما هیچکس حق این کار را ندارد و شما اجازه نخواهید داد که کسی این کار را انجام دهد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، رئیس جمهور گرجستان با بیان اینکه کشورش آینده اروپایی خود را کنار نمی گذارد، تاکید کرد: ما هیچ جایگزینی نداریم و هیچ خواسته دیگری جز اینکه یک گرجستان آزاد برای نسل های بعدی به یادگار بگذاریم، نمی خواهیم.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر و از اعضای حزب حاکم رویای گرجستان نیز در اظهاراتی با اشاره به اینکه موفقیت این حزب در انتخابات پارلمانی این کشور بسیار تاثیرگذار و آشکار بوده است، تاکید کرد که هرگونه تلاش درباره ادعای دستکاری در نتایج این انتخابات محکوم به شکست است.

گزارش آسوشیتدپرس می افزاید: از سوی دیگر شالوا پاپواشویلی رئیس پارلمان و از اعضای حزب حاکم رویای گرجستان نیز در اظهاراتی رئیس جمهور این کشور را متهم کرد که برخلاف نظم قانون اساسی و انتخابات آزادی که در این کشور برگزار شده، به دنبال پیاده کردن سناریوی یک کودتا در گرجستان است.

به گزارش مشرق، کمیسیون انتخابات گرجستان پیشتر اعلام کرد که رویای گرجی با کسب حدود 54 درصد آرا توانسته 89 کرسی را تصاحب کند و ائتلاف چهار اپوزیسیون غربگرا نیز در مجموع 61 کرسی را به دست آوردند.

رویای گرجی که برای چهارمین بار پیاپی به پیروزی رسیده، در مقایسه با انتخابات سال 2020 یک کرسی کمتر به دست آورده است.

این نتیجه شکستی برای احزاب غربگرا به حساب می آید. این احزاب نسبت به تلاش رویای گرجی برای تعمیق روابط با روسیه و روند کند همگرایی با اروپا معترض هستند.

احزاب اپوزیسیون و شماری از ناظران بین المللی مدعی شدند که در انتخابات پارلمانی گرجستان تخلفات گسترده ای صورت گرفته است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) که نهادی متشکل از 57 کشور است، اعلام کرد که تخلفاتی همچون رشوه، ارعاب رای دهندگان و خشونت در نزدیکی مراکزی رای گیری روز شنبه رخ داده است اما ادعایی در مورد تقلب مطرح نکرد.

زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان که از متحدان سابق رویای گرجی و منتقد فعلی این حزب است، اعلام کرد که نتایج انتخابات را به رسمیت نمی شناسد.

وی مدعی «عملیات ویژه روسیه» در ارتباط با انتخابات گرجستان شد اما مشخص نیست که آیا منظور وی از این اظهارات دخالت مستقیم روسیه در انتخابات است یا خیر.

زورابیشویلی از مردم گرجستان خواست که روز دوشنبه در اعتراض به نتایج انتخابات در تلفیس پایتخت این کشور تظاهرات کرده و به «دنیا اعلام کنند که نتایج این انتخابات را به رسمیت نمی شناسند.»

«ائتلاف تغییر» نیز که متشکل از چهار حزب اپوزیسیون غربگراست، گفت که نتیجه انتخابات را نمی پذیرد. برخی اعضای این ائتلاف خواستار تحریم پارلمان جدید و حضور اعتراضی هواداران خود در خیابان ها شدند.

نظرات

captcha