معاون میراث فرهنگی قزوین خبر داد؛

آغاز مرمت تزئینات کاخ موزه چهلستون قزوین

قزوین- معاون میراث فرهنگی قزوین از آغاز مرمت شیرسرهای منقوش قاجاری ضلع جنوب و جنوب شرقی کاخ چهلستون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان نورانی با بیان اینکه کاخ موزه چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی از جمله آثار شاخص قزوین است گفت: بنا یکی از زیباترین و ارزشمندترین آثار تاریخی و تنها کوشک به جای مانده از مجموعه ی کاخ های سلطنتی دوره ی شاه طهماسب صفوی در قزوین است که به لحاظ پیشینه ی تاریخی، نوع معماری و تزئینات به کاررفته در آن، از اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان مردم شهر و گردشگران برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به آغاز پروژه مرمت تزئینات این بنای ارزشمند تاریخی اظهار کرد: به دنبال مرمت شیرسرهای ضلع شمالی بنا در سنوات گذشته در دور جدید مرمت تزئینات این بنای تاریخی، مرمت شیرسرهای ضلع جنوب و جنوب شرقی بنا تحت نظارت تیم فنی و کارشناسی اداره کل آغاز شده است.

نورانی با اشاره اقدام های مرمتی این پروژه ادامه داد: مستندنگاری و ثبت وضعیت موجود، استحکام بخشی و تثبیت اولیه، پاک سازی، موزون سازی و احیای نقوش تاریخی آسیب دیده، برداشت و آنالیز نقوش، استحکام بخشی ساختار چوبی، پاک سازی تخته کوبی های بالای سرشیرها و… از جمله اقدام های مرمتی این پروژه به شمار می‎ روند.

و در پایان یادآور شد: کاخ چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی که با کاربری موزه خوشنویسی میزبان بازدیدکنندگان است از آثار مهم دوره ی صفوی قزوین است و در سال 1337 با شماره ثبت 389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بنا در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ‎ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب صفوی است.

نظرات

captcha