قدردانی «پوتین» از تلاش های رئیس جمهور چین برای پایان جنگ اوکراین

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور از تلاش های رئیس جمهور چین، برزیل و دیگر شرکای راهبردی مسکو برای یافتن راه های مسالمت آمیز برای پایان دادن جنگ اوکراین قدردانی کرد.

به گزارش مشرق ، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به شی جین پینگ، همتای چینی خود اطمینان داد که روسیه از تلاش های برزیل، چین و دیگر شرکای راهبردی برای یافتن راه هایی برای حل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین در جریان گفتگوهای بین دو رئیس جمهور قدردانی می کند.

به گفته لاوروف «هر بار که به نظر می رسید مذاکرات آغاز شده و به نظر می رسید که به نتیجه ای منجر می شود، رژیم کی یف از توافقات دور می شد.»

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در روز پایانی نشست 3 روزه سران «بریکس» در کازارن روسیه خواستار پیشبرد آتش بس همه جانبه در نوار غزه و جلوگیری از گسترش جنگ به لنبان شد. وی همچنین بر لزوم آرام کردن اوضاع در اوکراین در اسرع وقت و پیشنهاد راهی برای حل این بحران تاکید کرد.

به گفته شیء جین پینگ «کشورهای بریکس باید یک نیروی تثبیت کننده برای حفظ صلح، مدیریت امنیت جهانی و حل مسائل مهم باشند.»

نخستین روز شانزدهمین اجلاس سران گروه «بریکس» روز سه شنبه در شهر کازان روسیه آغاز شد و به مدت 3 روز تا 24 اکتبر (روز پنج شنبه) ادامه داشت.

این نشست نخستین نشست پس از پیوستن 5 کشور جدید به بریکس در سال 2024 است.

به نوشته اسپوتنیک، روسیه در سال جاری میلادی ریاست گروه بریکس را بر عهده دارد و در دوران ریاست مسکو 3 موضوع در اولویت قرار دارد؛ سیاست، امنیت و همکاری در زمینه تبادلات اقتصادی، مالی، انسان دوستانه و فرهنگی.

افزون بر این در ماه های گذشته مسکو برای ارتقای شیوه های عملی همکاری بین کشورهای عضو بریکس، بیش از 200 رویداد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برگزار کرده است.

گروه بریکس در سال 2006 از سوی برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و آفریقای جنوبی هم در سال 2011 به آن ملحق شد. در ژانویه 2024، مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی اعضای جدید این گروه شدند.

نظرات

captcha