سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛

صابون تریاک قاچاق آمده است/ فریب تبلیغات را نخورید

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و داروگفت: استفاده از هرگونه ماده مخدر در تولید فرآورده های آرایشی، بهداشتی و غذایی غیرقانونی است و مصرف آن تنها با مجوز و تحت نظارت پزشک امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی انصاری، با اشاره به اینکه صابون تریاک به صورت قاچاق در کشور توزیع می شود، اظهار داشت: امروز در برخی مکان های عمومی هم ممکن است مواد مخدر به فروش برسد. صابون تریاک نیز به همین صورت به طور قاچاق وارد بازار شده است.

وی افزود: چنانچه در بازرسی های میدانی مشاهده شود که این کالا در حال فروش است، آن را جمع آوری و به مراجع قضائی معرفی می کنند؛ اما حضور این کالا در بازار، دلیلی بر اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو نیست.

انصاری همچنین با اشاره به دسترسی آسان به این محصولات در برخی مکان های عمومی، گفت: اگر به برخی مکان های عمومی بروید، ممکن است حتی مواد مخدر به شما عرضه کنند! در این مکان ها بسیاری از کالاها فروخته می شوند. آیا فروشنده ای که در این مکان ها ساندویچ عرضه می کند تحت نظارت است؟ هرچند نظارت هایی وجود دارد، اما اقدامات ما در این زمینه محدود است. ما اطلاع رسانی می کنیم تا مردم از استفاده از این گونه محصولات خودداری کنند و فریب تبلیغات را نخورند.

وی با بیان اینکه هیچ ماده مخدری برای مصرف در فرآورده های آرایشی، بهداشتی و غذایی مجاز نیست، تأکید کرد: اگر این محصولات خاصیت درمانی داشته باشند، باید در دسته داروها قرار بگیرند و مصرف آن ها تنها با نسخه پزشک ممکن است و در مراکز مشخصی عرضه می شوند. هرکسی نمی تواند ادعا کند که کالایی دارای اثرات درمانی است و مردم از آن استفاده کنند.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو همچنین افزود: هیچ منبع علمی و اثبات شده ای وجود ندارد که فرآورده ای حاوی تریاک بتواند به صورت موضعی اثری مانند شفاف سازی پوست داشته باشد. به همین دلیل توصیه نمی کنیم که افراد تحت تأثیر چنین تبلیغاتی قرار گرفته و برای مشکلات خود به این محصولات روی آورند.

نظرات

captcha