حماسه پدافند

حملات رژیم صهیونیستی به اهدافی در 3 استان کشورمان با عملکرد موفق پدافند هوایی شکست خورد

خبرگزاری تسنیم، حوالی ساعت 2 بامداد دیروز رژیم صهیونیستی حملاتی را به اهدافی در 3 استان تهران، خوزستان و ایلام انجام داد. پس از عملیات «وعده صادق 2» که شامگاه دهم مهر به تلافی شهادت دکتر اسماعیل هنیه در تهران و آیت الله سیدحسن نصرالله و سردار سرلشکر سیدعباس نیلفروشان در ضاحیه لبنان انجام شد، رژیم صهیونیستی لفاظی های بسیاری را برای حمله گسترده به ایران شروع کرده بود؛ رجزخوانی هایی بی پایه و اساس که در نهایت بامداد دیروز با حملاتی کم رمق انجام پذیرفت و با شاهکار پدافند هوایی کشورمان همین حملات کم رمق نیز تا حد بسیاری دفع شد.

2 آبان یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با حضور در جمع خلبانان نیروی هوایی اسرائیل گفته بود: «پس از حمله ما به ایران، همه متوجه خواهند شد شما در مراحل آماده سازی، تمرین و آموزش چه کرده اید». گستاخی های گالانت به دنبال لفاظی هایی انجام می شد که در روزهای اخیر از سوی مقامات و رسانه های رژیم صهیونیستی شدت گرفته بود. اما حمله ای که گالانت و دیگر مقامات اسرائیل از آن دم می زدند، در میدان عمل به اندازه ای کم فروغ بود که به قول یکی از کاربران عرب زبان شبکه های اجتماعی، جهان متوجه شد قلدری های رژیم صهیونیستی صرفا برای حمله به چادر آوارگان غزه کاربرد دارد و وقتی قرار است با کشوری چون ایران طرف حساب باشد، به اقدامات نمایشی دست می زند تا مگر با ترفندهای رسانه ای، از عملیاتی کوچک، دستاوردی بزرگ خلق کند!

فراموش نکرده ایم که پس از عملیات «وعده صادق 1» نیز رژیم صهیونیستی واکنش بسیار سطح پایینی به آن نشان داد تا حدی که عملیات ضعیف این رژیم از سوی مقامات داخلی اسرائیل نیز مورد انتقاد قرار گرفت. چنانکه بن گویر، وزیر امنیت قومی این رژیم از آن با عنوان «مسخره بازی» یاد کرد. گویا با عملیات دیروز اسرائیل در حمله به ایران، قاعده مسخره بازی اسرائیل تکرار شده است!

اما رژیم صهیونیستی در حالی در تلاش برای بزرگنمایی حمله محدود و شکست خورده خود به ایران است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند حمله دیروز به هیچ عنوان قابل مقایسه با عملیات «وعده صادق 2» نیست. عملیاتی که دست کم در آن 200 موشک بالستیک به سمت اهداف نظامی و امنیتی این رژیم شلیک شد و براساس اعلام کارشناسان و رسانه های غربی، حداقل 20 موشک به پایگاه هوایی نواتیم و 3 موشک دیگر به پایگاه «تل نوف» در مرکز فلسطین اشغالی برخورد کرد.

شدت عملیات «وعده صادق 2» مورد اذعان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم قرار گرفت، چنانکه بعد از این حمله گفت: «آنها در یکی از بزرگ ترین حملات تاریخ، صدها موشک علیه ما شلیک کردند». علاوه بر این، پس از عملیات «وعده صادق 2» «جوتام کانفیو»، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: «ایران اثبات کرد قادر به نفوذ به بزرگ ترین سامانه دفاع هوایی اسرائیل است».

* بیانیه قرارگاه پدافند هوایی

در حالی که اخبار از شکست حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کشورمان حکایت داشت، نخستین واکنش رسمی به این حملات رژیم از سوی قرارگاه پدافند هوایی کشور انجام شد. در این بیانیه آمده است: به استحضار ملت شریف ایران می رساند با وجود هشدارهای قبلی مسؤولان جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز (5 آبان) در اقدامی تنش زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب های محدودی به برخی نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.

این بیانیه افزود: در این راستا ضمن دعوت از مردم به حفظ همبستگی و آرامش، درخواست می شود اخبار مربوط به این حوادث را از طریق رسانه ملی دنبال کرده و به شایعات رسانه های دشمن توجه نکنند. با گذر از ساعات اولیه بامداد روز گذشته و با طلوع آفتاب روز 5 آبان ماه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشورمان یک روز آرام را شروع کردند. آرامش موجود در سطح جامعه تا جایی پیش رفت که طبع طنز کاربران شبکه های اجتماعی درباره حمله کم رمق رژیم صهیونیستی و موفقیت چشم گیر پدافند هوایی در برابر این حملات، خود را در قالب پست ها و پیام های طنز آمیز نشان داد. در همین رابطه یکی از کاربران نوشته بود هدف اسرائیل از ترقه بازی بامدادی اش، بیدار کردن مردم برای نماز صبح بود!

آرامش موجود در میان شهروندان ایرانی، ابعاد بیشتری از شکست رژیم صهیونیستی در حملاتش به کشورمان را به نمایش گذاشت. در همین باره سفارت روسیه دیروز طی بیانیه ای اعلام کرد شهر بزرگ تهران لحظات آرامی را سپری می کند و گزارش هایی از آسیب رسیدن به شهروندان این کشور وجود ندارد.

* موظف به دفاع هستیم

وزارت خارجه کشورمان در پی حمله رژیم صهیونیستی بیانیه ای صادر کرد و طی آن از «حق و وظیفه کشورمان در دفاع از خود در برابر هرگونه اعمال تجاوزکارانه خارجی» سخن گفت. در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه چند مرکز نظامی در ایران را به عنوان نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور ملل متحد، به ویژه اصل منع تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها، دانسته و به شدیدترین وجه محکوم می کند.

همان طور که بارها توسط مراجع صلاحیت دار جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است، جمهوری اسلامی با ابتنا بر حق ذاتی دفاع مشروع که در ماده 51 منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می داند. این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر استفاده از همه توانمندی های مادی و معنوی ملت ایران برای دفاع از امنیت و منافع حیاتی خود و نیز با وقوف به وظایف خود در قبال صلح و امنیت منطقه ای، مسؤولیت فردی و جمعی همه کشورهای منطقه برای حراست از صلح و ثبات منطقه را خاطرنشان می کند و از همه کشورهای صلح دوست منطقه و سایر کشورها که با درک شرایط خطیر موجود از اقدام تجاوزکارانه رژیم اشغالگر اسرائیل ابراز انزجار کرده و آن را محکوم کرده اند، قدردانی می کند.

در بیانیه وزارت خارجه همچنین آمده است: بی تردید استمرار اشغالگری، اقدامات غیرقانونی و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه، بویژه نسل کشی مردم فلسطین و تجاوزگری علیه لبنان - که در سایه حمایت همه جانبه تسلیحاتی و سیاسی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی تداوم یافته است - عامل اصلی تنش و ناامنی در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران با یادآوری مسؤولیت تک تک دولت های عضو سازمان ملل متحد، دولت های عضو کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی و دولت های عضو کنوانسیون های چهارگانه ژنو 1949، برای اقدام عاجل و جمعی در برابر نقض های فاحش حقوق بین الملل و منشور ملل متحد، کنوانسیون منع نسل کشی و حقوق بشردوستانه بین المللی که همزمان به مثابه نقض جدی صلح و امنیت بین المللی به شمار می آیند، بر ضرورت تحرک فوری و عاجل جامعه جهانی برای توقف نسل کشی، جنگ و تجاوز علیه غزه و لبنان و مهار جنگ افروزی رژیم صهیونیستی تاکید می کند.

* واکنش چهره های سیاسی

حملات بامداد دیروز رژیم صهیونیستی به کشورمان، واکنش هایی را هم از سوی مقامات، چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس در پی داشت. اغلب این واکنش ها حکایت از ابراز رضایت مسؤولان از عملکرد پدافند هوایی یکپارچه کشورمان در برابر حملات رژیم صهیونیستی دارد. در همین رابطه محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور طی نوشتاری کوتاه به حوادث بامداد شنبه واکنش نشان داد. وی با انتشار تصویری از پرچم ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اقتدار ایران، دشمنان مام میهن را زبون و خوار می کند».

محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی نیز تعدی رژیم اسرائیل به ایران را نشانگر ترس و فرار آنان ارزیابی کرد. رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به اقدام اخیر رژیم اسرائیل نوشت: «تعدی رژیم صهیونیستی به ایران بیش از آنکه قدرتنمایی باشد، حکایت از ترس و فرار آنها داشت».

سیدشهاب الدین طباطبایی، عضو شورای اطلاع رسانی دولت هم نوشت: «شبه حمله رژیم جعلی با سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور شکست خورد. روایت های جعلی تروریست ها هم با یکپارچگی داخلی دفع شد. خلاصه خبرها تا این ساعت: دلار ریخت، بورس سبز شد...».

همچنین فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در گفت وگویی اظهار کرد: «مردم ایران از توان دفاعی کشور احساس غرور می کنند و نسبت به آن اطمینان دارند. همان طور که بیانیه های رسمی پدافند هوایی کشور نشان می دهد، تنها خسارات محدودی وارد شده و لازم است مردم عزیز ضمن حفظ آرامش، از دل دادن به شایعات دوری کنند و اخبار را تنها از رسانه های رسمی و بیانیه های نیروی پدافند دنبال کنند. باید به قدرت و اقتدار جوانان این مرز و بوم آفرین گفت که با اقدامات خود غرور ملی ایرانیان را احیا کردند».

فضل الله رنجبر، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تاکید کرد: «عملکرد خوب پدافند هوایی کشور در مقابل حملات رژیم صهیونیستی، آمادگی بالای نیروهای مسلح کشورمان را نشان داد».

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم درباره عملیات متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ایران عنوان کرد: «معتقدم حیثیت بر بادرفته رژیم کودک کش صهیونیستی با چنین اقدامات و حملات محدودی قابل بازگشت نیست. همان طور که نیروهای مسلح کشور اعلام کردند حمله دیشب رژیم صهیونیستی خسارت جدی به همراه نداشت».

یعقوب رضازاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: «وقتی رژیم صهیونیستی اقداماتی علیه ایران و کشورهای مسلمان انجام می دهد، خبری از حقوق بشر نیست اما زمانی که به جنایات رژیم صهیونیستی پاسخ داده می شود بلافاصله حقوق بشر به نفع اسرائیل می چرخد و این یعنی سازمان های به اصطلاح حقوق بشر خوابند». وی همچنین در واکنش به عملیات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اظهار کرد: «رژیم صهیونیستی عملیات، جنگ و ترور را در خاک غزه و بیروت و بعد در خاک ما شروع کرد که ما در 2 عملیات «وعده صادق 1 و 2» به آن پاسخ دادیم».

شهریار حیدری، نایب رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تاکید کرد: «استحکام نظامی و قدرت پدافندی کشور، رژیم صهیونیستی را در دستیابی به اهداف خود ناکام گذاشت».

وی با اشاره به اقتدار پدافند هوایی کشور در مواجهه با اقدام تنش زای بامداد دیروز رژیم صهیونیستی، بیان کرد: قدرت و توان رژیم صهیونیستی آنچه بود که بامداد شنبه انجام داد. رژیم صهیونیستی با استفاده از هواپیماهای اهدایی آمریکایی هم علیه مردم فلسطین و لبنان و هم در یمن و سوریه اقداماتی انجام داده است. تمام قدرت نظامی این رژیم متمرکز بر قدرت هوایی است اما در مقابل، لایه های قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد است.

* کسی به پناهگاه نرفت

اما عملکرد موفقیت آمیز پدافند هوایی کشورمان در برابر حملات رژیم صهیونیستی، موضوعی نبود که صرفا از سوی مقامات سیاسی کشورمان مورد تایید قرار گیرد. تعدادی از کارشناسان و رسانه های منطقه ای نیز از قدرت پدافند هوایی کشورمان تمجید کردند. خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین از تهران خبر داد تجاوز نظامی محدود رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شده و پدافند هوایی ایران با موفقیت این حمله را دفع کرده است. این خبرنگار همچنین در گزارش خود افزود: هیچ انفجاری در شیراز انجام نشده و این شهر در ساعات گذشته شاهد هیچ حادثه ای نبوده است.

الغد اردن نیز در این باره نوشت: عملیات هجومی اسرائیل علیه ایران با ریزپرنده ها صورت گرفت و این حملات با موفقیت خنثی شد. منابع آگاه اعلام کردند پدافند هوایی ایران با هوشیاری با این حمله مقابله کرد.

شبکه روسیا الیوم هم با انتشار کلیپ های ویدئویی به نقل از خبرنگار خود گزارش داد: صدای انفجارها در تهران بعد از موفقیت پدافند هوایی ایران در برابر اهداف متخاصم در شرق استان تهران متوقف شد.

همچنین حسین آجرلو، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه قدرت پدافندی ایران این موضوع را به صهیونیست ها یادآور شد که مقابله با ایران کار آسانی نیست، خاطرنشان کرد: پیش از این حمله در روزهای اخیر شاهد جنگ روانی سنگین اسرائیلی ها در بین افکار عمومی بودیم ولی برعکس این جنگ روانی، شاهد بودیم روند زندگی عادی در تهران ادامه دارد و مدارس باز است و پروازها نیز از ساعت 9 صبح (دیروز) مجددا از سر گرفته شد و کسی به پناهگاه نرفت.

مرتضی سیمیاری، کارشناس محور مقاومت هم گفت: سیستم پدافندی ایران آنها را غافلگیر کرد، کارآمدی سازمان پدافندی جمهوری اسلامی ایران فراتر از تحلیل و پیش بینی سازمان سیا به عنوان هادی صهیونیست ها در این مرحله بوده است که از پیشرفت های داخلی و بومی کشورمان حکایت دارد. سامانه های اخلالگر و نیز سیستم های جنگ الکترونیک بومی در حمله سایبری (جنگال) پیش از عملیات موفق عمل کرده است.

***

اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح درباره تجاوز رژیم صهیونی

مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح نیز عصر دیروز اطلاعیه ای درباره تجاوز دشمن صهیونی به ایران صادر کرد.

متن اطلاعیه به این شرح است: «به اطلاع ملت شریف و غیور ایران اسلامی می رساند هواپیماهای دشمن صهیونی در تجاوزی آشکار و مغایر با قوانین بین المللی در بامداد امروز، شنبه 5 آبان ماه، با استفاده از فضای در اختیار ارتش تروریستی آمریکا در عراق در یکصد کیلومتری مرزهای ایران و از راه دور، تعدادی موشک دور برد هواپایه را که دارای سر جنگی بسیار سبک در حدود یک پنجم کلاهک موشک های بالستیک ایرانی می باشد، به سمت برخی از رادارهای مرزی در استان های ایلام، خوزستان و اطراف استان تهران پرتاب کرده که در پی عملکرد به موقع پدافند هوایی کشور، خسارت محدود و کم اثری را وارد و چند سامانه راداری آسیب دیده که تعدادی بلافاصله ترمیم و برخی نیز در حال ترمیم هستند. در این اقدام نامشروع و غیرقانونی، با آمادگی پدافند هوایی کشور تعداد قابل توجهی از موشک ها ردگیری و رهگیری شده و از ورود هواپیماهای دشمن به حریم هوایی کشور جلوگیری به عمل آمده است. ایران ضمن محفوظ دانستن حق پاسخ قانونی و مشروع خود در وقت مقتضی، برقراری آتش بس پایدار در غزه و لبنان برای جلوگیری از کشتار مردم بی پناه و مظلوم را مورد تأکید قرار می دهد. به دولت تروریست پرور و جنایتکار آمریکا که نقش محوری در حمایت و پشتیبانی همه جانبه از اقدامات مجرمانه رژیم صهیونی در برهم زدن امنیت منطقه دارد، هشدار داده می شود برای جلوگیری از گسترش درگیری و ناامنی در منطقه و کشتار مردم بی گناه بویژه در غزه و لبنان، این رژیم غیرقانونی و نامشروع را مهار کرده و خود و هم پیمانانش را در باتلاقی که آن رژیم اشغالگر ایجاد کرده است؛ بیش از این گرفتار ننماید.  از مردم شریف ایران، رسانه ها، صاحبنظران و کارشناسان تقاضا می گردد که به شایعات و روایت های غیرمعتبر توجه نکرده و اخبار صحیح را از طریق مبادی رسمی و رسانه ملی دنبال کنند».

***

شهدای پدافند هوایی در حراست از  وطن

دیروز پس از مقابله موثر و موفق پدافند هوایی کشورمان در برابر حملات رژیم صهیونیستی، ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد 2 نفر از رزمندگان خود را حین مقابله با پرتابه های رژیم جنایتکار صهیونیستی فدا کرده است. در متن بیانیه ارتش آمده است: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا الله عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدیلاً. ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از حریم امنیت ایران زمین و جلوگیری از آسیب به ملت و منافع ایران 2 نفر از رزمندگان خود را بامداد شنبه حین مقابله با پرتابه های رژیم جنایتکار صهیونیستی فدا کرد».

ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد اسامی این شهدا سرگرد جهان دیده و استوار شاهرخی فر است که هر دو در حین مقابله با پرتابه های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. همچنین عصر دیروز ارتش در بیانیه دیگری اعلام کرد شهیدان سرگرد «سجاد منصوری» و استوار «مهدی نقوی» 2 نفر دیگر از کارکنان ارتش که در دفاع از امنیت آسمان ایران اسلامی مجروح شده بودند، آسمانی شدند و به یاران شهیدشان پیوستند.

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

نظرات

captcha