مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان خبر داد؛

حفر بیش از 3 هزار چاه غیرمجاز طی 20 سال در هرمزگان

بندرعباس-مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان از حفر 3 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز طی 20 سال در هرمزگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمشید عیدانی در این خصوص اظهار کرد: سال گذشته حدود 130 حلقه چاه غیرمجاز و امسال هم تاکنون هشت حلقه چاه غیرمجاز در استان هرمزگان مسدود شده است که این برنامه در نیمه دوم سال آبی با سرعت بیشتری دنبال می شود.

وی با اشاره به تعامل و همکاری سازنده دستگاه قضائی استان با شرکت آب منطقه ای، بیان کرد: چاه های غیرمجاز با برداشت های بی رویه خساراتی را به منابع آب زیرزمینی استان وارد کرده بودند که در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در شهرستان های مختلف پُر و مسلوب المنفعه شدند.

عیدانی ادامه داد: در راستای اجرای قانون توزیع عادلانه آب، برخورد با متخلفان در دستورکار قرار گرفت و شرکت آب منطقه ای برابر قانون با هرگونه حفاری و بهره برداری غیرمجاز در دشت های استان به طور جدی برخورد می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه 19 هزار حلقه چاه در هرمزگان وجود دارد، گفت: به منظور مدیریت و کنترل میزان بهره برداری از چاه های دارای پروانه بهره برداری، تاکنون بر روی نیمی از این چاه های مجاز موجود معادل 10 هزار حلقه چاه، کنتور هوشمند توسط امورهای منابع آب نصب شد.

عیدانی ابراز کرد: سال گذشته 744 حلقه و امسال نیز 188 حلقه چاه مجاز در هرمزگان دارای کنتور حجمی هوشمند شدند.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بحرانی افت سطح آب زیرزمینی و برداشت های بی رویه و بدون برنامه از آبخوان ها و همچنین به منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره برداری از چاه های پروانه دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی دشت ها، ضروری است همه چاه های پروانه دار به کنتور حجمی و هوشمند مجهز شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان همچنین یادآور شد: از 19 هزار حلقه چاه موجود در استان، سه هزار و 500 حلقه آن بدون پروانه بهره برداری است که امکان صدور مجوز و صدور پروانه برای یکهزار و 540 حلقه وجود دارد.

این مسئول از مردم و اهالی روستاهای هرمزگان خواست در صورت مشاهده هرگونه حفاری غیرمجاز با هدف حفاظت از منابع آبی؛ موضوع را از طریق سامانه تلفن 1811 به شرکت آب منطقه ای هرمزگان گزارش دهند.

نظرات

captcha