نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت نباشیم

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه نباید نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت باشیم گفت: امروز مسلمانان غزه و لبنان با جانشان جهاد می کنند، و وظیفه امروز ما جهاد با مال است.

به گزارش ایکنا از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، چهارم آبان ماه در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: حضرت علی(ع) در ضمن سفارشی به کمیل فرمود: «اَلبَرَکَةُ فِی مَالِ مَنْ آتَی الزَّکاةَ وَ واسَی المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الْأقرَبینَ» ای کمیل، در مال کسی برکت است که با اموالش سه کار را انجام دهد. اینکه زکات مالش را بپردازد، با مؤمنان مواسات داشته و آنان را شریک مال خود بداند و سوم اینکه با خویشاوندان صله رحم داشته و کمک کند.

وی ادامه داد: دین مبین اسلام یک دین کامل و جامعی است و برای تمام ابعاد زندگی بشر برنامه دارد. در امور فردی نماز شب دارد که هر چه در خفی برگزار شود ثوابش بیشتر است، و نماز جماعت و جمعه دارد که هر چه باشکوه تر برگزار شود اجرش بیشتر است. در امور فردی و شخصی می فرماید: «الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ». و در امور اجتماعی می فرماید: «وَتَوَاصَوْا بالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بالصَّبْرِ».

دهقان نیری افزود: بنابراین ما نمی توانیم نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت باشیم. پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر کسی بی تفاوت باشد مسلمان نیست. کسی که صدای مظلومی را بشنود که فریاد می زند: ای مسلمانان به دادم برسید، و این فریاد را بشنود و به یاری او نشتابد، مسلمان نیست. در واقع اگر بخواهیم یک تقسیم بندی داشته باشیم می توان انسان ها را در این باره به چهار گروه تقسیم کرد.

وی ادامه داد: اولین گروه افرادی بی درد، بی احساس و بی تفاوت هستند و در زندگی فقط خود را می بینند. امیر مؤمنان علی(ع) در خطبه 87 نهج البلاغه این گونه اشخاص را با دو تشبیه عجیب معرفی نکرده است. نخست می فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ» ظاهرشان، به صورت انسان، اما باطنشان حیوان هستند. دوم ‏«وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ»  اینان مردگانی هستند که در میان زندگان حرکت می کنند.

امام جمعه شاهدیه ادامه داد: دومین گروه، اشخاصی که در ابتدا خود را می بینند و آنگاه دیگران را، و شعار این گروه این است، چراغی که خانه رواست، مسجد حرام است. این فکر نیز بر خلاف مبانی دینی و فرهنگ اهل بیت(ع) است. سومین گروه افرادی که دیگران را در کنار خود می بینند و آنان را شریک زندگی خود می دانند. این همان مواسات است که مورد تأکید اسلام است. چهارمین گروه اشخاصی که دیگران را مقدم بر خود می دارند و این همان ایثار است که خصیصه اولیا خدا است.

وی بیان کرد: امروز به توفیق و فضل الهی یک پویش همدلی و مواسات در سطح جهان، به ویژه در ایران اسلامی به راه افتاده است و مردم در جهت یاری رساندن به مظلومان غزه و لبنان به پا خواسته اند. مواظب باشیم از این قافله عقب نمانیم. فرمان خداوند متعال این است: «جَاهِدُوا بأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ فِی سَبیلِ اللَّهِ». امروز مسلمانان غزه و لبنان با جانشان جهاد می کنند، و وظیفه امروز ما جهاد با مال است. هر کس هر چه می تواند باید کمک کند و این یک تکلیف واجب است.

انتهای پیام

نظرات

captcha