گلایه شهروندان بهارستان از وضع نابسامان اتوبوسرانی

ایسنا/اصفهان «اتوبوس های خط الفت بهارستان که سوار می شوم بسیار قدیمی و دودزا هستند. از نظر زمانی هم من دل خوشی ندارم.

این بخشی از صحبت های مطرح شده در گزارش پیش رو است که دربارۀ وضعیت اتوبوس رانی شهر بهارستان در اصفهان فراهم آمده است. گروهی از شهروندان بهارستان سطح کیفیت و نظم زمانی اتوبوس ها را بسیار پایین می دانند و حتی از برخورد بعضی رانندگان شکایت دارند. در ادامه، گلایۀ این گروه از شهروندان و همچنین صحبت های شهردار بهارستان را در تبیین معضلات این بخش از حمل ونقل اصفهان می خوانید.

برای اتوبوس هایی که وسط راه گاردشان می افتد، یک ساعت و ربع منتظر می مانم! 

مریم ساکن بهارستان است و این طور دربارۀ وضعیت اتوبوس ها صحبت می کند: من از اتوبوس های خط فروردین تقریباً راضی هستم. راستش قبلاً فقط یک اتوبوس بود و خیلی دیربه دیر می آمد. خودمان اعتراض کردیم و الان یک اتوبوس دیگر اضافه کرده اند. انتظاراتمان از واحد اتوبوس رانی قطعاً بیشتر است، ولی بعید می دانم بیشتر از این بتوانند کاری کنند!

محمود از خدمات اتوبوس رانی بهارستان، مخصوصاً در روزهای تعطیل، ناراضی است و می گوید: روزهای جمعه یک ساعت تا یک ساعت و ربع در خط الفت منتظر می مانم تا اتوبوس بیاید! روزهای جمعه اتوبوس نهایتاً هر 40 دقیقه یک بار باید بیاید. الان هزینه های تاکسی زیاد شده است و مردم بیشتر از اتوبوس استفاده می کنند.

او ادامه می دهد: برنامۀ اتوبوس ها این است که هر 20 دقیقه یک بار در ایستگاه نگه دارند، اما هر 30 دقیقه می رسند. البته ممکن است در مسیر اتوبوس پارک دوبل کرده باشند و همین باعث شود که دیرتر برسد. اتوبوس های خط الفت که سوار می شوم بسیار قدیمی و دودزا هستند. اصلاً از رده خارج اند، خود من یک بار سوار اتوبوس بودم، وسط راه گاردش افتاد! البته فکر کنم در این مسیر حدود چهار اتوبوس جدید گذاشته باشند.

سیما یکی دیگر از بهارستانی ها است که این طور توضیح می دهد: ظهرها با تعطیل شدن مدرسه، در اتوبوس ها غلغله و سروصدای زیادی بلند می شود. جای نشستن ندارد و جمعیت بسیاری می ایستد. این جمعیت زیاد در یک اتوبوس که غالباْ هم فرسوده است، به نظرم خطر دارد. بچه های مردم گناهی ندارند.

آرش که مسافر همیشگی اتوبوس های داخلی بهارستان و خط الفت است، می گوید: از نظر زمانی که من دل خوشی ندارم! هروقت بیایند و بروند! اما جمعه ها بیشتر مشکل داریم. این دستگاهی که برای زدن کارت در اتوبوس می گذارند، خودش ماجرا شده است!

بعد دربارۀ دستگاه های کارتخوان کاهندۀ اعتبار این گونه ادامه می دهد: بارها دیده ام که یکی شان خراب است! مثلاْ کارتخوان سمت درِ پشتی خراب است و به همین خاطر درِ عقبی را می بندند. بعد همه می خواهند از یک در وارد شوند و همین مسئله، نظم رفت وآمد را برهم می زند. اتوبوس باید هر دو تا درش باز و بسته شود. بعضی از راننده ها خیلی بی حوصله هستند! البته تقصیری هم ندارند، کارشان سخت است. بعضی راننده ها هم آدم از اخلاقشان کیف می کند. خیلی خوش برخوردند.

سحر دربارۀ اتوبوس های بهارستان می گوید: فصل های سرد که بیشتر اتوبوس ها سیستم گرمایشی ندارند، چون فرسوده و قدیمی هستند. تابستان هم جالب است، وقتی از راننده می خواهیم کولر را روشن کند، می گوید الان ساعتش نیست! مگر سیستم گرمایشی و سرمایشی باید ساعت داشته باشد؟!

مینا بیشتر از خط فروردین استفاده و این طور تعریف می کند: وقتی می خواهم از دروازه شیراز به بهارستان برگردم، مدت زیادی منتظر اتوبوس های فروردین می مانم. احساس می کنم از اصفهان به بهارستان خط الفت زودتر می آید و منظم تر است. اتوبوس های فروردین چون دیربه دیر می آیند، خیلی پر می شوند و خود من معمولاً مجبورم بایستم. تا دم در اتوبوس مسافر می ایستد و بوی بدی هم بلند می شود! برخی از رانندگان نیز به شدت بداخلاق و برخی هم خیلی خوش برخورد هستند.

بهروز از دیگر شهروندان بهارستانی است که این گونه می گوید: بارها دیده ام اتوبوس های الفت که به سمت دروازه شیراز می روند، وسط راه خراب شوند! این اتوبوس خراب باید منتظر بماند تا یک اتوبوس دیگر بیاید و مسافران را سوار کند. اتوبوس های بهارستان خیلی خطرناک و فرسوده اند. وسط راه و نیمه راه ممکن است، هر اتفاقی برایشان بیفتد. هیچ اتفاقی که نیفتد، آدم وقتش تلف می شود. با این بی نظمی ها چطور برای زمان رفت وآمدمان می توانیم برنامه ریزی کنیم؟ مردم کار و زندگی دارند!

به مردم حق می دهیم از اتوبوس ها ناراضی باشند

محمد شبانی، شهردار بهارستان، در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: اگر شهروندی در بهارستان از خدمات اتوبوس رانی ناراضی است، ما به او حق می دهیم. واقعیت این است که اتوبوس رانی بهارستان در مقایسه با گذشته بسیار بهتر شده است، اما تا ایده آل ها فاصلۀ بسیاری دارد. خود من عرق و نگاه ویژه ای به حمل ونقل عمومی دارم، چون سال ها در این عرصه فعالیت کرده ام.

مدیرعامل سابق سازمان مدیریت حمل ونقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: تاکنون، با هدف بهبود و ارتقای خدمات اتوبوس رانی در بهارستان بسیار تلاش کرده ایم. در همین دوره حدود 30 اتوبوس خریداری کردیم، اما فقط 16 دستگاه تحویل گرفته ایم. یک مورد هم جداگانه خریده بودیم و درمجموع 17 اتوبوس نو به ناوگان بهارستان اضافه شد. دولت جدید باید حمایت کند تا حدود 14 اتوبوس دیگر هم در بهارستان به جریان بیفتد.

وی یادآور شد: دولت شهید رئیسی در خرید این اتوبوس ها کمک بسیاری کرد. هر اتوبوس حدود 8 میلیارد و 400 تومان است. ما در دولت قبل، برای خرید هر اتوبوس، 20 تا 25 درصد از هزینه یعنی مبلغی در حدود یک میلیارد و 200 و 80 تومان را پرداخت کردیم. درواقع، با حمایت های دولت بود که وضعیت اتوبوس رانی بهارستان به اینجا رسید، اما همچنان به حمایت نیازمندیم.

شهردار بهارستان با تأکید بر اینکه هزینه های حمل ونقل اتوبوس برای این شهرداری بسیار سنگین است، توضیح داد: ظرفیت شهرداری در حد همین اتوبوس های خریداری شده است و بیش از این توان و امکانات نداریم. بنابراین، برای بهترشدن وضعیت، دولت باید اتوبوس های خریداری شده را تحویل شهرداری بدهد و هم باید فراتر از این تعداد حمایت کند تا به ایده آل ها نزدیک شود. درواقع، شهرداری بهارستان در تلاش است که تعداد اتوبوس های بیشتری خریداری کند، اما بودجه ای ندارد. ورود اتوبوس های بیشتر و باکیفیت قطعاً در مسئلۀ زمان بندی هم اثر می گذارد و نظم بیشتری در ناوگان حمل ونقل عمومی حاکم می شود.

رانندگی ناوگان حمل ‎ونقل عمومی کار دشواری است

شبانی با نظر به رانندگان خطوط اتوبوس رانی در بهارستان خاطرنشان کرد: رانندگی اتوبوس واقعاً کار سختی است. هر لحظه ممکن است یک نفر به خاطر موضوعی شکایت کند. راننده ممکن است آهسته برود و به او اعتراض کنند که با سرعت برو! شاید سرعت داشته باشد و کسی معترض شود و بگوید آرام رانندگی کن! بنابراین، رانندگی در ناوگان عمومی به هیچ وجه کار آسانی نیست. متأسفانه گاهی مردم به رانندگان توهین می کنند.

وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات اتوبوس رانی شهرداری بهارستان دانست و این گونه شرح داد: رانندگان حقوقی دریافت می کنند که چندان رضایتشان را جلب نمی کند. خیلی از رانندگان ما چون برایشان به صرفه نیست، تغییر شغل می دهند. در حال حاضر، رانندگان خطی مثل بهارستان ترجیح می دهند که روی ماشین های سنگین و در حمل ونقل برون شهری فعالیت کنند. درآمد رانندگان در سیستم اخیر با پولی که در اتوبوس رانی شهرداری به آن ها داده می شود، اصلاً قابل مقایسه نیست.

شهردار بهارستان با اشاره به اینکه فرآیند جذب نیروی جدید و جایگزینی رانندۀ جدید دشوار است، اظهار کرد: ما در این فرآیند، رانندگان پایه دو را جذب می کنیم. این افراد را آموزش می دهیم تا بتوانند در ناوگان حمل ونقل عمومی فعالیت کنند. ما نمی توانیم رانندگان پایه یک را به خوبی جذب کنیم.

شبانی اضافه کرد: هر راننده ای که برود برای جایگزینی آن با یک چالش روبه رو می شویم. فراخوان هم می دهیم، اما استقبال چندانی نمی شود، چون حقوق و مزایای فعلی برایشان جذابیتی ندارد. باید امکانات مالی و رفاهی بیشتری فراهم آوریم تا به جذب رانندگان پایه یک هم موفق شویم. به هر حال، ما در حد توان و بودجۀ فعلی برای خدمت رسانی بیشتر به مردم بهارستان تلاش می کنیم.

انتهای پیام

نظرات

captcha